printlogo


کد خبر: 227201تاریخ: 1399/9/5 00:00
اخبار

آمادگی سازمان انرژی اتمی برای افزایش درصد غنی‌سازی
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها که در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح است، گفت: طرح اقدام راهبردی در مجلس در حال بررسی است و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از ما خواسته نظر خود را درباره جنبه‌های فنی این طرح عنوان کنیم. بر همین اساس چند جلسه مشترک داشتیم و در نشست امروز (دیروز) نیز حضور پیدا کردیم. 
به گزارش خانه ملت، سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: صرف‌نظر از جنبه‌های سیاسی این طرح و اینکه تصمیم نظام جمهوری اسلامی چه خواهد بود، ما درباره ملاحظات فنی طرح اظهارنظر می‌کنیم. موارد مطرح در حوزه‌های مختلف غنی‌سازی، طراحی رآکتور و تحقیق و توسعه است که بخش مهمی از آنها برای سازمان انرژی اتمی قابل اجراست، بویژه با توجه به پیشرفت‌هایی که در چند سال اخیر در حوزه توسعه ماشین‌های پیشرفته داشته‌ایم. 
وی تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی در صورت تصمیم نظام جمهوری اسلامی برای تولید ماشین‌های پیشرفته در حد صنعتی، افزایش ظرفیت تولید و درصد غنا برای نیازهایی که داریم، امکان اجرا دارد. 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد: ما در تلاشیم ملاحظات فنی سازمان در طرح دیده شود تا در صورت تصویب، سازمان در اجرای آن مشکلی نداشته باشد. 
***
برجام و مسائل منطقه‌ای محور گفت‌وگوی تلفنی ظریف و لاوروف
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای به محورهای گفت‌و‌گوی وزرای خارجه روسیه و ایران اشاره کرد. 
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری روسی vestikavkaza، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت‌و‌گویی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان داشته است. 
طبق این بیانیه، وضعیت موجود در قره‌باغ، با توجه به تلاش‌های انجام‌شده توسط روسیه برای حصول آتش‌بس کامل در منطقه درگیری و ضرورت کمک‌های بشردوستانه به جمعیت غیرنظامیان آسیب‌دیده از این درگیری مورد بحث قرار گرفت. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: وزرای خارجه ۲ کشور تبادل‌نظر کاملی درباره موضوعات مهم دیگر از جمله وضعیت سوریه، منطقه خلیج‌فارس، یمن و افغانستان داشتند. 
وزرای خارجه ۲ کشور همچنین توجهی ویژه به تعامل دوجانبه در عرصه بین‌المللی درباره مسائل دیگر از جمله توافق هسته‌ای داشتند. آنها به تعهد مسکو و تهران در زمینه بازگشت هر چه زودتر تمام اعضای این توافق به اجرای کامل تعهدات‌شان تحت توافق هسته‌ای اشاره کردند. 
ظریف و لاوروف علاوه بر این درباره پروژه‌های چندجانبه همکاری ایران- روسیه با تمرکز بر تجارت، اقتصاد و عرصه‌های حقوق بشری تبادل نظر کرده و موافقت کردند مذاکرات پیرامون تمام مسائل دوجانبه را ادامه دهند. 
***
آگهی عجیب بنیاد مستضعفان
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در اقدامی عجیب 8 صفحه آگهی به روزنامه شرق سفارش داده که در شماره دیروز این روزنامه منتشر شده است. با توجه به ماهیت این روزنامه و نسبت آن با تفکرات انقلاب اسلامی، به نظر می‌رسد لازم است مسؤولان این بنیاد گزارشی از شیوه و هزینه‌های تبلیغات و رسانه‌های مرتبط با این بنیاد ارائه دهند بویژه دلایل خود از کمک صدها میلیون تومانی به این روزنامه هنجارشکن را توضیح دهند.
***
دیدار نتانیاهو با بن‌سلمان برای ایجاد ائتلاف در برابر ایران بود
یک روزنامه صهیونیستی با اشاره به سفر مخفیانه نتانیاهو به عربستان، دلیل تمایل ولیعهد سعودی به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را تشکیل اتحادی با این رژیم در برابر سیاست‌های دولت جدید آمریکا در قبال ایران دانست. به گزارش ایسنا، روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم درباره تمایل محمد بن‌‌سلمان، ولیعهد سعودی به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی نوشت: بن‌سلمان بسیار درباره آینده بویژه اینکه دولت جدید آمریکا به منافع حیاتی آن آسیب خواهد زد، نگران است. او نگران است دولت جو بایدن به توافق هسته‌ای بازگشته و شرایطی را ایجاد کند که تنها منجر به افزایش تمایل تهران برای تضعیف حکومت سلطنتی عربستان سعودی شود. این روزنامه در ادامه می‌نویسد: دیدار مخفی انجام‌شده میان بنیامین نتانیاهو و بن‌سلمان در شهر جدید نئوم با پس‌زمینه این نگرانی‌ها انجام شد. ولیعهد سعودی خواستار یک جبهه واحد با اسرائیل در برابر دولت جدید آمریکا و رویکرد آن نسبت به توافق هسته‌ای است و بر روابط صمیمانه قبلی اسرائیل با بایدن و اطرافیانش تکیه می‌کند تا به او کمک کنند صفحه‌ای جدید در روابط ریاض - واشنگتن باز کند. 
***
بازی برجامی اروپا در زمین آمریکا!
دیپلمات آلمانی روز دوشنبه گفت آلمان با روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، فرصت جدیدی برای بازگشت به آنچه رویکرد فرااقیانوسی متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران می‌خواند، می‌بیند. 
به گزارش خبرگزاری رویترز، این دیپلمات آلمانی - که ‌خواست نامش فاش نشود - گفت: با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا ما فرصت این را پیدا خواهیم کرد که از برجام برای همان چیزی استفاده کنیم که در اصل برای همان ایجاد شده است، یعنی محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران. 
این دیپلمات مدعی شد: با وجود اینکه ایران تا حد زیادی در حال تخطی از تعهدات هسته‌ای‌اش است، نیاز فوری به آن وجود دارد. او همچنین اظهار کرد ۳ کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) با دانستن اینکه مذاکرات سختی در پیش خواهند داشت، برای دوران دیپلماسی سرسختانه‌ای آماده می‌شوند. 

Page Generated in 0/0056 sec