printlogo


کد خبر: 227278تاریخ: 1399/9/8 00:00
پرویز پورحسینی، بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت
اولین شب آرامش ابدی

عباس اسماعیل‌گل: این روزها که عمر کرونا در کشور از 9 ماه گذشته است، شاهد درگذشت عده بسیاری از مردم کشورمان در پی ابتلا به این ویروس هستیم و متاسفانه در کنار از دست دادن هموطنان‌مان، برخی چهره‌های شاخص عرصه هنر هم در این مدت به خاطر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. از سرشناس‌ترین این چهره‌ها می‌توان به اکبر عالمی (مستندساز و مجری پیشکسوت تلویزیون)، کریم اکبری‌مبارکه (بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر)، کامبوزیا پرتوی (کارگردان سینما)، محمود فلاح (تهیه‌کننده مختارنامه) و چنگیز جلیلوند (دوبلور پیشکسوت) اشاره کرد. 
متاسفانه این روند تاسف‌برانگیز همچنان ادامه دارد و پرویز پورحسینی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، روز گذشته (جمعه‌) در 79 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری «کووید‌-19» درگذشت. 
پرویز پورحسینی که با ایفای نقش در فیلم‌ها و سریال‌های متعدد، همواره در ذهن و خاطره مردم ایران باقی خواهد ماند، در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رشته بازیگری خوانده بود. در عرصه نمایش و اجرای تئاتر مرحوم پورحسینی با کارگردان‌های سرشناسی از جمله حمید سمندریان، پیتر بروک، بهرام بیضایی، آربی آوانسیان و علی رفیعی کار کرده بود. پرویز پورحسینی در 19 سالگی همکاری‌اش را با سمندریان، از بزرگان تئاتر ایران آغاز کرد و سال ۱۳۴۰ نمایش «مرد گل بدهی» را اجرا کرد. بعد از آن با تشکیل گروهی به نام پازارگاد، با این گروه همراه شد و 6 نمایش دیگر روی صحنه داشت که از جمله آنها «شش شخصیت در جست‌وجوی نویسنده»، «مرغ دریایی و آندورا» و «لئو کادیا» بود. همچنین زنده‌یاد پورحسینی تجربه ایفای نقش در نمایش «اورگاست» به کارگردانی پیتر بروک را هم در کارنامه‌اش داشت. آربی آوانسیان و او تنها ایرانی‌هایی بودند که در گروه کارگردان مشهور انگلیسی در اجرای فرانسه حاضر بودند. مرحوم پورحسینی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم به فعالیت‌هایش در تئاتر ادامه داد و با نمایش‌های متعددی از جمله «شاه اسکوریال»، «تف» و «سیرک باشکوه» در تئاتر شهر و نمایشنامه‌های «ماهان کوشیار»، «دکتر فاستوس»، «چراغ گاز»، «معمای ماهیار معمار» و «افسانه اندوه» در اداره تئاتر روی صحنه رفت. در عرصه سینما هم پرویز پورحسینی با کارگردانان بزرگ سینمای ایران کار کرد. او در فیلم‌های شاخصی چون «روز فرشته» بهروز افخمی، «طلسم» داریوش فرهنگ، «باشو غریبه کوچک» بهرام بیضایی و «شب حادثه» سیروس الوند به نقش‌آفرینی پرداخته بود. زنده‌یاد پورحسینی همچنین در اثر ماندگار «کمال‌الملک» به کارگردانی علی حاتمی حضور داشت. او در «قاتل اهلی» جلوی دوربین مسعود کیمیایی رفت که در آن فیلم یکی از نقش‌های مهم و راهبردی قصه را ایفا می‌کرد. پرویز پورحسینی در یکی از به‌‌یاد‌ماندنی‌ترین تجربه‌های سینمایی خودش در «کشتی آنجلیکا» مقابل دوربین محمد بزرگ‌نیا قرار گرفت و با مجید مظفری و داریوش ارجمند همبازی شد. فیلم سینمایی «مریم مقدس» که البته سریال آن نیز ساخته شد هم یادآور بازی درخشان این بازیگر فقید سینمای ایران است. پرویز پورحسینی در این فیلم نقش تاثیرگذار و مهم حضرت زکریا را بخوبی بازی کرد تا دیپلم افتخار نوزدهمین جشنواره فیلم فجر را هم کسب کند. از آنجا که تلویزیون در بین آحاد مختلف جامعه مخاطبان بیشتری دارد، فعالیت هنری در این عرصه هم بعضا به‌یادماندنی‌تر خواهد بود؛ امری که پرویز پورحسینی هم از آن بیگانه نبود. مرحوم پورحسینی در کارهای متعددی از جمله «امیر کبیر»، «روزی روزگاری»، «تصویر یک رویا»، «مریم مقدس»، «شب دهم»، «بیداری»، «بی‌گناهان»، «شیدایی»، «هفت سنگ»، «یادآوری» و «گمشدگان» حضور داشت و به ایفای نقش پرداخت. «مختارنامه» اما شاید به‌یادماندنی‌ترین حضور مرحوم پورحسینی در قاب تلویزیون بود که در این سریال سید‌داوود میرباقری وی نقش «میثم تمار» را بر عهده داشت. 
البته پرویز پورحسینی در سریال دیگری که رنگ و بوی امام حسین علیه‌السلام را داشت هم بازی کرده بود و در «شب دهم» حسن فتحی که در دهه 80 با تلاقی محرم و نوروز پخش شد، با کتایون ریاحی و حسین یاری همبازی بود. «سرزمین کهن» کمال تبریزی و «میکائیل» سیروس مقدم هم از دیگر تجربیات مرحوم پورحسینی در عرصه مجموعه‌های تلویزیونی بود. پرویز پورحسینی که در سریال «بی‌گناهان» احمد امینی هم نقش‌آفرینی کرده بود، آخرین بار با بازی در مجموعه «بچه مهندس» که کاری از علی غفاری بود مقابل دوربین سریال‌های تلویزیونی قرار گرفت.
******
پژمان بازغی در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
نگران تنهایی مادر پورحسینی هستم
آخرین سریال تلویزیونی‌ای که مرحوم پرویز پورحسینی در آن به ایفای نقش پرداخت اما هنوز روی آنتن نرفته است، سریال «بیگانه‌ای با من است» به کارگردانی احمد امینی است؛ این سریال قرار است با پایان پخش سریال «از سرنوشت» با بازی زنده‌یاد پورحسینی از ۱۵ آذرماه روی آنتن شبکه دوم سیما برود. 
در این سریال بازیگرانی چون پژمان بازغی، شبنم قلی‌خانی، پوراندخت مهیمن، مهران رجبی، نگار عابدی، امیریل ارجمند، مهدی فقیه، سوگل طهماسبی و مهرداد ضیایی در کنار زنده‌یاد پرویز پورحسینی به ایفای نقش پرداخته‌اند تا آخرین حضور پورحسینی در قاب تلویزیون را به کارگردانی احمد امینی رقم بزنند. 
پژمان بازغی که در سریال «بیگانه‌ای با من است» نقش فرزند پرویز پورحسینی را بازی کرده است، در گفت‌وگو با «وطن امروز» از تجربه همکاری با این هنرمند در این سریال گفت. 
پژمان بازغی گفت: در همین ابتدا باید بگویم متاسفانه یک هفته اخیر از تلخ‌ترین هفته‌ها برای اهالی سینما به شمار می‌آید که به خاطر شیوع ویروس کرونا عزیزانی چون کامبوزیا پرتوی و چنگیز جلیلوند را از دست دادیم و متاسفانه در ادامه این مسیر دلسردکننده پرویز پورحسینی دوست داشتنی و محترم را هم از دست دادیم تا نخستین هفته آذرماه با تلخی هر چه تمام‌تر برای سینما و تلویزیون کشور به پایان برسد. وی در ادامه درباره درگذشت پرویز پورحسینی گفت: بدون هیچگونه شعارزدگی باید بگویم باور خبر بسیار برایم سخت و غیرممکن است و واقعا با تمام وجود غمگین و ناراحت هستم. بازغی در ادامه درباره مهم‌ترین ویژگی‌های زنده‌یاد پورحسینی هم گفت: بدون شک زنده‌یاد پرویز پورحسینی یکی از بهترین و در عین حال باوقارترین بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران محسوب می‌شود؛ بازیگری که مظهر اخلاق، ادب، فروتنی، انضباط و صبوری بود و در تمام مدت تصویربرداری سریال «بیگانه‌ای با من است» رفتار مهربانانه و پدرانه با بنده و تمام اعضای گروه داشت به طوری که حضورش در پشت صحنه سریال، چگونگی تمرکز و ارتباط با نقشش از چنان جذابیت بالایی برخوردار بود که این رفتارهای حرفه‌ای باید سرلوحه همه هنرمندان جوان قرار گیرد. 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد جناب پورحسینی نشان درجه یک هنری کشور را داشت و به همین خاطر نباید وی را صرفا با عنوان بازیگر محدود کنیم. ایشان به معنای واقعی یک هنرمند جنتلمن بود که هم در اخلاق و هم در دنیای بازیگری توانایی‌هایش برای همگان اثبات شده بود. بازغی به بی‌حاشیه بودن پرویز پورحسینی به عنوان یکی از ممتازترین ویژگی‌هایش اشاره کرد و گفت سبک زندگی پرویز پورحسینی یک سبک سالم و بدون حاشیه بود و شاید بتوان به جرات گفت ایشان در طول سال‌ها فعالیت هنری با اظهارنظرهایش برای هیچ کدام از اهالی هنر دردسر و حاشیه ایجاد نکرد و به قول معروف همیشه سرش در کار خودش بود، همچنین ایشان از یک تواضع و فروتنی بالا برخوردار بود به طوری که زمانی که برای بازی در فیلم مریم مقدس و نقش حضرت زکریا از جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ شد و در نهایت دیپلم‌افتخار برای این نقش دریافت کرد، همان پرویز پورحسینی باقی ماند که اهالی سینما و تلویزیون قبل از جشنواره فیلم فجر می‌شناختند. 
بازغی تصریح کرد: از زمانی که خبر درگذشت پرویز پورحسینی منتشر شده، شاهد توصیف ویژگی‌های ایشان از سوی اهالی سینما و تلویزیون بوده‌ایم که همه همکاران سابق وی، بدون هیچ شعارزدگی خصلت‌های زیبا و دوست داشتنی ایشان را روایت کرده‌اند و باید گفت ‌ای‌کاش ایشان الان در قید حیات بودند تا با چشم خود ببیند تا چه اندازه در میان دوستان و همکاران خود از جایگاه محبوب و محترمانه‌ای برخوردارند. این بازیگر در ادامه درباره آخرین تماسی که با پرویز پورحسینی داشته است، گفت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که سریال «بیگانه‌ای با من است» نخستین همکاری مشترک من و پورحسینی محسوب می‌شد اما شخصیت ایشان از چنان ویژگی‌های مثبتی برخوردار بود که در ایام تصویربرداری سریال، دلبستگی خاصی میان ما به وجود آمده بود و بر اساس همین دلبستگی ۲ هفته پیش برای احوال‌پرسی با ایشان تماس گرفتم و مانند همیشه با انرژی و مهربانی، انرژی مثبت به من تزریق کرد. بازغی به دلنگرانی‌های پرویز پورحسینی در ایام کرونا در پشت صحنه «بیگانه‌ای با من است» اشاره کرد و گفت: وقتی با ایشان درباره ویروس کرونا صحبت می‌کردم، مدام می‌گفت «نگران سلامتی خودم بابت ابتلای احتمالی به کرونا نیستم و تنها نگرانی‌ام این است که با ابتلای احتمالی‌ام، جان مادرم به خطر بیفتد». واقعا در حال حاضر نگران مادر پرویز پورحسینی عزیز هستم، زیرا ایشان با آن همه دغدغه و البته سن و سال بالایی که خودش داشت از مادر بزرگوارش پرستاری می‌کرد. 
این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان گفت: به هر حال سینما و تلویزیون کشور با رفتن یکی از جنتلمن‌ترین بازیگران متعهد خود دوباره عزادار شد و امیدوارم با بهبود شرایط کرونایی کشور، در آینده کمتر شاهد از دست رفتن عزیزان‌مان باشیم.

Page Generated in 0/0056 sec