printlogo


کد خبر: 227282تاریخ: 1399/9/8 00:00
شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به ایستگاه پایانی رسید
حاتمی‌کیا بهترین کارگردان، شبی که ماه کامل شد بهترین فیلم

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به دلیل شرایط کرونا به صورت آنلاین برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به دلیل رعایت مسائل بهداشتی با حداقل میهمانان برگزار شد. در ابتدای این مراسم مهدی عظیمی‌میرآبادی، دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: من به عنوان دبیر این جشنواره از اتفاقات و فراگیری این دوره بسیار حیرت‌زده شدم. با وجود همه مشکلاتی که وجود داشت و بویژه بیماری کرونا، جشنواره با کیفیت بسیار خوبی برگزار شد. عظیمی‌میرآبادی در ادامه گزارشی از مراحل مختلف این جشنواره ارائه داد و گفت: جشنواره امسال در 8 بخش برگزار شد که برخی بخش‌های آن به دلیل کثرت آثار رسیده، به ‌خودی‌خود یک جشنواره بود؛ مثلا در بخش فیلمسازان بسیجی 2 هزار و 900 اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه رسید و در بخش سیدالشهدای مقاومت که به یاد شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی برگزار می‌شد، بیش از 700 اثر دریافت کردیم. وی اضافه کرد: امسال برای اولین‌بار بخش فیلمنامه به صورت بین‌المللی برگزار شد و دبیرخانه این بخش فیلمنامه‌های مختلف را به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی دریافت کرد. همچنین در بخش مدافعان سلامت نیز 2 هزار و 400 اثر دریافت شد. به طور کلی، در این رویداد فرهنگی با رشد حدود 4 برابری تعداد آثار نسبت به دوره پانزدهم، یکهزار و 78 اثر به دبیرخانه رسید که تاکنون بی‌سابقه بوده است. از این تعداد، بیش از 4 هزار اثر از 135 کشور دریافت شد که نوعی رکورد محسوب می‌شود. عظیمی‌میرآبادی در پایان گفت: برای برگزاری این جشنواره نیازمند تعامل و همکاری دستگاه‌های مختلفی بودیم. از این منظر، لازم می‌دانم از وزارت ارشاد مخصوصا سازمان سینمایی و شخص آقای حسین انتظامی، وزارت بهداشت، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، بنیاد شهید، صداوسیما و خاصه شبکه‌های استانی، افق، مستند و ۲ و البته بنیاد فرهنگی روایت فتح که حامی این جشنواره بود تشکر کنم. 
 
* برگزیدگان بخش فیلمسازان بسیجی
در ادامه مراسم و در نخستین بخش اهدای جوایز، برگزیدگان بخش «فیلمسازان بسیجی» معرفی و تجلیل شدند. در هر بخش با حضور نمایندگان هیأت داوران بر روی صحنه، برگزیدگان معرفی شدند. در این بخش تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین پویانمایی به برزان رستمی، تهیه‌کننده پویانمایی «بالانس» اهدا شد. تندیس بهترین نماهنگ به مرتضی مقدس، تهیه‌کننده نماهنگ «یادها» اهدا شد. تندیس بهترین فیلمنامه هم به مرتضی پژوهان، نویسنده فیلمنامه «گودال» رسید. در ادامه با تقدیر از مستند «خاطرات بادیه» تندیس بهترین فیلم مستند کوتاه به قدرت باقری، تهیه‌کننده فیلم مستند کوتاه «چمر سرباز» اهدا شد. تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی هم به زانیار لطفی، تهیه‌کننده فیلم کوتاه داستانی «نَهَست» اهدا شد. تندیس بهترین تله‌فیلم در بخش فیلمسازان بسیجی هم به عفت صوفی، تهیه‌کننده فیلم «ریشه‌ها» رسید. 
 
* برگزیدگان بخش اصلی
در ادامه جوایز بخش اصلی جشنواره در 7 حوزه «نماهنگ»، «پویانمایی»، «فیلم کوتاه»، «تله‌فیلم»، «فیلم بلند داستانی»، «مستند کوتاه» و «مستند بلند» اهدا شد. در بخش «نماهنگ» سیدداوود احمدی برای کارگردانی «خونه ملت» تندیس بهترین کارگردانی را دریافت کرد و تندیس بهترین نماهنگ به ریحانه مشهدی‌ابراهیم، تهیه‌کننده نماهنگ «پرواز خاموش» اهدا شد. در بخش پویانمایی جایزه بهترین اثر به برونو کاتانو تهیه‌کننده پویانمایی «جنایت ویژه غیرمعمول آقای جی» و تندیس بهترین فیلمنامه به «حنانه واحدی» نویسنده فیلم پویانمایی «وقتی پروانه‌ها دستخوش جریان باد می‌شوند» اهدا شد. در بخش فیلم کوتاه داستانی، «از طرف لیلا» تندیس بهترین اثر را دریافت کرد و تندیس بهترین کارگردانی به سیدسجاد قافله‌باشی برای فیلم کوتاه «ماکاروف» اهدا شد. جایزه بهترین فیلمنامه این بخش هم به اسکندر آسمانف برای فیلم «در مرز» اهدا شد. در بخش تله‌فیلم تندیس بهترین اثر به عفت صوفی، تهیه‌کننده فیلم «ریشه‌ها» اهدا شد. خیرالله تقیانی‌پور، کارگردان فیلم «اینجا خانه من است» هم تندیس بهترین کارگردانی بخش تله‌فیلم را ازآن خود کرد. فیلم «مدیترانه» هم تندیس بهترین فیلمنامه را برای صابر الله‌دادیان به ارمغان آورد. در بخش فیلم بلند داستانی تندیس بهترین فیلم به «شبی که ماه کامل شد» به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی اهدا شد. ابراهیم حاتمی‌کیا هم برای «خروج» توانست تندیس بهترین کارگردانی این جشنواره را از آن خود کند. تندیس بهترین فیلمنامه این بخش هم مهدی جعفری برای فیلم «۲۳ نفر» اهدا شد. در این بخش مهرداد خوشبخت برای «آبادان یازده ۶۰» جایزه ویژه هیأت داوران را کسب کرد. در بخش مستند کوتاه، سیدرضا صافی برای مستند کوتاه «سیروس» تندیس بهترین اثر را دریافت کرد. حسین همایونفر با «وتن من» بهترین کارگردان شناخته شد و جورجی کوزوراف و رومیانا روستُوا هم جایزه بهترین تحقیق و پژوهش را برای ‌The Invisible Island Socotra»‌» دریافت کردند. در بخش مستند بلند هم تندیس بهترین اثر به مرتضی شعبانی، تهیه‌کننده «خاطرات بادیه» اهدا شد. بهروز نورانی‌پور برای «فرزندان شب» تندیس بهترین کارگردانی را ازآن خود کرد. سیدمصطفی حسینی هم برای مستند «مهدی عراقی را بکش» تندیس بهترین تحقیق و پژوهش را از آن خود کرد. 
 
* برگزیدگان بخش سیدالشهدای مقاومت
«سیدالشهدای مقاومت» عنوان بخش ویژه جشنواره شانزدهم فیلم «مقاومت» در راستای بزرگداشت یاد شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود که در ادامه مراسم، برگزیدگان این بخش معرفی شدند. تندیس بهترین فیلم مستند کوتاه این بخش به محمدمهدی خالقی، تهیه‌کننده فیلم مستند کوتاه «نه کوچک، نه بزرگ» اهدا شد. تندیس بهترین نماهنگ بخش سیدالشهدای مقاومت هم به صادق روشن تهیه‌کننده «بَزک» رسید. تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی در بخش سیدالشهدای مقاومت را هم سجاد اسماعیل‌بیگی تهیه‌کننده فیلم کوتاه «ناجی» از آن خود کرد. تندیس بهترین فیلمنامه فیلم کوتاه داستانی در این بخش هم به حسن نجفی، نویسنده فیلم کوتاه «باغ بهشت» اهدا شد. 
 
* برگزیدگان بخش روایت قلم
در ادامه مراسم نوبت به اهدای جوایز بخش «روایت قلم» رسید. با حضور نماینده هیأت داوران در این بخش، تندیس بهترین فیلمنامه سینمایی به داوود جلیلی و محسن غضنفری نویسندگان فیلمنامه سینمایی «سه‌چهارم جنگ» اهدا شد. تندیس بهترین فیلمنامه تله‌فیلم به مریم محمدی نویسنده فیلمنامه «اون بابای من نیست» اهدا شد. تندیس بهترین فیلمنامه اقتباسی هم به نوشا عبدالله‌زاده، نویسنده فیلمنامه اقتباسی «هستی» رسید. در پایان این بخش تندیس بهترین فیلمنامه کوتاه داستانی به محسن غضنفری، نویسنده فیلمنامه کوتاه «رویاها» اهدا شد. 
 
* بزرگداشت شهید محسن خزائی و زنده‌یاد اکبر عالمی
بزرگداشت شهید محسن خزائی با حضور همسر این خبرنگار شهید، بخش بعدی آیین اختتامیه جشنواره شانزدهم فیلم مقاومت بود. در بخش بعدی بزرگداشت زنده‌یاد اکبر عالمی با حضور سارا عالمی، فرزند این استاد فقید سینما و رسانه برگزار شد. سارا عالمی در این بخش گفت: وقتی برای حضور در این مراسم از من دعوت شد احساس کردم وظیفه من است در آن حاضر شوم، چون پدرم عاشقانه ایران را دوست داشت و عاشق شهیدان بود. 
 
* برگزیدگان بخش نقد، تحلیل و پژوهش
در پایان با حضور نماینده هیأت داوران بخش نقد، تحلیل و پژوهش، برگزیدگان این بخش معرفی شدند. تندیس بهترین تحقیق و پژوهش هم به میثم فرخی و رویا قلخان برای تحقیق و پژوهش مقاله «بازنمایی نقش مادران شهدای مفقودالاثر در سینمای دفاع‌مقدس (مورد مطالعه: فیلم‌های شیار ۱۴۳ و بوسیدن روی ماه)» اهدا شد. دیپلم افتخار بهترین نقد و تحلیل هم به رعنا کوهوند، نویسنده نقد و تحلیل «نقد فیلم دیوانه از قفس پرید از منظر شیوه روایت» اهدا شد. 
 
* بهترین فیلم به معنای مطلق؛ «نامه‌ای از دمشق»
در پایان این مراسم نوبت به معرفی برگزیده بهترین فیلم به معنای مطلق رسید. در این بخش تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین فیلم به معنای مطلق به عباس ایمانیان، تهیه‌کننده فیلم مستند کوتاه «نامه‌ای از دمشق» اهدا شد.

Page Generated in 0/0070 sec