printlogo


کد خبر: 227344تاریخ: 1399/9/9 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از میزان پیشرفت قانون «اصلاح قانون صدور چک»
چک بی‌محلی به قانون
* با گذشت 2 سال از تصویب قانون چک بیشتر مواد آن اجرایی نشده است * بانک مرکزی ضعیف‌ترین دستگاه در اجرای قانون چک

گروه اقتصادی: اصلاحیه سال ۱۳۹۷ قانون صدور چک، تحولی بزرگ در حوزه قانونگذاری جهت استفاده از چک به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد تجاری در کشور بوده است ولی متأسفانه برخی اصلاحات اساسی این قانون به‌رغم سپری شدن مهلت قانونی اجرایی نشده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، قانون صدور چک در سال ۱۳۵۵ تصویب شد و پس از آن در سال‌های ۱۳۷۲، ۱۳۷۶ و ۱۳۸۲ و آخرین بار در سال 1397 تحت عنوان «قانون اصلاح قانون صدور چک» اصلاح شد. اهمیت قانون مذکور به آن دلیل است که در سال 96 (پیش از اصلاح قانون) بیش از ۱۷ میلیون فقره چک به ارزش ۱۶۰۰ هزار میلیارد ریال برگشت می‌خورد که معادل بیش از یک میلیارد تومان چک برگشتی در هر دقیقه به ازای ساعات کاری سال است. درصد بالای چک‌های برگشتی علاوه بر افزایش خیره‌کننده هزینه مبادله و از رونق انداختن کسب‌وکار، منجر به افزایش پرونده‌های ورودی به قوه ‌قضائیه شده تا جایی که در سال ۱۳۹۶ رتبه دوم پرونده‌های حقوقی به موضوع مطالبه وجه چک اختصاص داشته است. همچنین به‌رغم کاهش مجازات چک بلامحل طی اصلاحات قانون صدور چک در سال‌های گذشته، ۹۵ درصد زندانیان جرائم غیرعمد را محکومان مالی تشکیل داده‌اند و بیش از ۹۵ درصد از زندانیان زن محکوم مالی به دلیل چک برگشتی محکوم شده بودند. در چنین فضایی قانون صدور چک در سال 1397 مجددا اصلاح شد. در این اصلاح قانونی، رویکرد برخورد تنبیهی نسبت به صادرکننده چک برگشتی به رویکرد پیشگیری از صدور چک بلامحل تغییر کرده است. همچنین با تغییر سازوکار بررسی دادخواست‌های چک، عملا فرآیند رسیدگی به چک برگشتی در دادگاه‌های حقوقی کوتاه‌تر شده است. موضوع قابل توجه دیگر در ارتباط با چک نقش آن در گردش مالی غیرشفاف در کشور بوده است. براساس گزارش بانک مرکزی ارزش چک‌های مبادله شده (سامانه چکاوک) در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۰ میلیون میلیارد ریال بوده است که سهمی حدود 20 درصد از مجموع گردش وجوه در سامانه‌های بانک مرکزی را به خود اختصاص داده است. 
شایان ذکر است با توجه به رواج صدور چک در وجه حامل و نیز ظهرنویسی چک‌های عادی، اولا به طور قطع گردش مالی چک بیش از مبلغ ثبت شده در سامانه‌های بانک مرکزی بوده است و ثانیا با توجه به اینکه اطلاعات این سلسله تراکنش‌ها در هیچ یک از سامانه‌های اطلاعاتی حاکمیتی ثبت نمی‌شود، زمینه مناسبی برای اقدامات پولشویانه فراهم بوده است. قانون اصلاح قانون صدور چک بخوبی این مشکل را شناسایی و حل کرده است. بر اساس این قانون پس از ۲ سال از لازم‌الاجرا شدن قانون، اطلاعات هر برگه چک شامل مبلغ، تاریخ و اطلاعات هویتی گیرنده در هنگام صدور در سامانه ثبت خواهد شد و پرداخت وجه چک صرفا بر اساس اطلاعات مندرج در این سامانه انجام خواهد شد. همچنین بر اساس این قانون صدور چک عادی در وجه حامل و پشت‌نویسی این نوع چک‌ها نیز ممنوع شده و انتقال چک به اشخاص ثالث صرفا از طریق ثبت اطلاعات گیرنده جدید توسط دارنده چک در سامانه قابل اجراست. به این صورت همه گردش وجوه ناشی از چک‌های عادی نیز در سامانه‌های حاکمیتی بانک مرکزی قابل رصد و ردیابی است که به معنای شفاف شدن بخش قابل توجهی از گردش وجوه مالی در کشور است. 
 
* زمان‌بندی اجرای قانون اصلاح قانون صدور چک
قانون اصلاح قانون صدور چک در تاریخ 13/8/1397 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با توجه به تاریخ ابلاغ از 21/9/1397 لازم‌الاجرا بوده است. این قانون از حیث زمان‌بندی اجرا به ۳ بخش تقسیم می‌شود:
۱- مواردی که از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون می‌بایست توسط نظام بانکی و قوه‌ قضائیه اجرایی گردند. 
۲- مواردی که اجرای آنها منوط به تهیه آیین‌نامه و دستورالعمل شده و یک سال از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون، برای تدوین و اجرایی شدن آنها مهلت در نظر گرفته شده است. 
3- مواردی که به دلیل ضعف زیرساخت‌ها ۲ سال از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون، برای اجرایی شدن آنها مهلت در نظر گرفته شده است.
 
***
تشریح مهم‌ترین تکالیف اجرا نشده
۱- محدود شدن امکان صدور چک متناسب با اعتبار صادرکننده آن 
طبق ماده ۶ قانون اصلاح قانون صدور چک، بانک مرکزی مکلف به تعیین سقف اعتبار مجاز اشخاص متقاضی دریافت دسته چک از طریق دریافت گزارش اعتباری از سامانه ملی اعتبارسنجی یا گزارش رتبه‌بندی اعتباری موسسات رتبه‌بندی شده است. نحوه اجرای این حکم شامل نحوه دریافت دسته چک، نحوه محاسبه سقف اعتبار و موارد مندرج در برگه چک، تا آذرماه سال ۱۳۹۸ باید به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسید اما با گذشت یک سال هنوز این بند از قانون اجرایی نشده است، افراد می‌توانند بدون اعتبارسنجی دسته چک دریافت و چک به هر مبلغ دلخواهی صادر کنند و عملا یکی از مهم‌ترین اصلاحات قانون مورد بحث بر زمین مانده است. 
۲‌- برقراری دسترسی برخط بانک مرکزی به اطلاعات قضایی
 به موجب تبصره 1 ماده ۲۱ قانون اصلاح قانون صدور چک، قوه قضائیه مکلف است امکان دسترسی برخط بانک مرکزی به احکام ورشکستگی، اعسار از پرداخت محکوم به و همچنین آرای قطعی صادرشده درباره چک‌های برگشتی و دعاوی مطروحه طبق ماده ۱۴ این قانون به همراه گواهینامه عدم پرداخت مربوط را از طریق سامانه سجل محکومیت‌های مالی فراهم نماید. اهمیت این تکلیف قوه ‌قضائیه در این است که بعضی وظایف بانک مرکزی مشروط به عملیاتی شدن این تکلیف است. قوه ‌قضائیه باید در آذر ماه سال ۱۳۹۷ آن را عملیاتی می‌نمود. 
۳‌- پرداخت مبلغ موجود در حساب و صدور گواهینامه عدم پرداخت برای کسری مبلغ
در موارد متعددی مشاهده شده بانک‌ها (به دلیل عدم خروج منابع مالی از بانک) از اعلام رقم دقیق کسری مبلغ چک در حساب صادرکننده به دارنده چک و برگشت بخشی از چک خودداری می‌نمایند. در برخی موارد، چک‌های با مبالغ قابل توجه، صرفا به دلیل «کسری جزئی» برگشت خورده و دارنده چک نیز از این موضوع آگاه نمی‌شود. شایان ذکر است در صورت نظارت دقیق بر حسن اجرای ماده ۵ «قانون چک» آمار مبالغ چک‌های برگشتی در کشور احتمالا کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت. 
*تکمیل اجرای قانون جدید چک در آذرماه ۱۳۹۹
*آخرین بخش از احکام قانون اصلاح قانون صدور چک که در ماده ۲۱ مکرر این قانون ذکر شده در 21/۹/1399 لازم‌الاجرا خواهد شد. مهم‌ترین این احکام عبارتند از:
*جلوگیری از دریافت دسته چک، صدور چک جدید و استفاده از چک موردی برای افراد ورشکسته و معسر
*ایجاد امکان استعلام آخرین وضعیت صادرکننده چک شامل سقف اعتبار مجاز، سابقه چک برگشتی در ۳ سال اخیر و *میزان تعهدات چک‌های تسویه نشده
*ایجاد امکان ثبت اطلاعات برگه چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی در هنگام صدور توسط صادرکننده
*تسویه چک صرفا در سامانه چکاوک بر اساس استعلام از سامانه صیاد (بی‌اعتبار شدن فیزیک چک)
*ممنوعیت صدور و ظهرنویسی چک در وجه حامل و ثبت انتقال چک در سامانه صیاد به جای پشت‌نویسی 
اجرای ماده ۲۱ مکرر قانون «اصلاح قانون صدور چک» که مهم‌ترین کارکرد آن جایگزین شدن اطلاعات سامانه بانک مرکزی با اطلاعات مندرج بر رو و پشت برگه چک است، تحولی بزرگ در استفاده از چک در کشور ایجاد خواهد کرد. با وجود این به‌رغم آنکه کمتر از 5 ماه تا اتمام مهلت قانونی در نظر گرفته شده برای آن فرصت باقی مانده است، بانک مرکزی اقدامی در راستای اطلاع‌رسانی و اجرای آزمایشی این سامانه انجام نداده است. تجربه عملیاتی نمودن رمز یکبار مصرف که توسط بانک مرکزی در سال ۱۳۹۸ انجام شده نشان‌دهنده آن است که عملیاتی نمودن چنین تحولی در استفاده از چک، نیازمند اطلاع‌رسانی پیشینی و آموزش ذی‌نفعان در طول ماه‌های قبل از اجرای نهایی است، لذا لازم است بانک مرکزی هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را جهت اجرای این حکم قانونی انجام دهد. 
***
قانون اصلاح قانون صدور چک از کجا آمد؟
آذرماه سال 97 بود که قانون جدید صدور چک که پیش از آن به تصویب نمایندگان مجلس رسیده بود، توسط رئیس‌جمهور به بانک مرکزی برای اجرا ابلاغ شد. از خصوصیات مثبت این قانون، توجه به حقوق افرادی است که چک‌های‌شان تسویه نشده و نمی‌توانند حق خود را از صادرکننده چک بگیرند. متاسفانه در قانون قدیم صدور چک، پیگیری امور برگشت چک بسیار دشوار بود و هزینه بسیاری نیز بر دارنده چک تحمیل می‌شد، از جمله این هزینه‌ها می‌توان به حق‌الوکاله وکیل و هزینه دادرسی دادگاه اشاره کرد که درصد قابل توجهی از مبلغ چک را دربر می‌گرفت. از طرفی اطاله دادرسی سبب شده بود این نوع پرونده‌ها حتی تا ۲ سال به طول انجامیده و با رشد تورم، آن مبلغ عملا ارزش خود را تا حد زیادی از دست بدهد.
 
* تسهیل رسیدگی به پرونده چک برگشتی ثمره اجرای قانون جدید چک
همه این موارد قانون‌گذار را بر آن داشت تا اصلاحی در راستای تسهیل فرآیند رسیدگی به چک‌های برگشتی و همچنین اعمال محدودیت‌های جدی برای پیشگیری از صدور چک بی‌محل انجام دهد. با این اصلاحات، رسیدگی به پرونده‌های چک برگشتی از فرآیند فرسایشی گذشته عبور کرده و در حال حاضر به‌ صورتی شده ‌است که به محض ارائه کد رهگیری چک برگشتی، اجرائیه صادر می‌شود.
در ضمن با ثبت برگشتی چک در سامانه، محدودیت‌های ماده 5 مکرر قانون صدور چک برای صادرکننده چک‌ بی‌محل فعال شده و به دلیل کارا بودن این تنبیهات، صادرکننده مجبور به پرداخت حق ذی‌نفع یا گرفتن رضایت از وی می‌شود. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به منع گرفتن دسته‌چک جدید، عدم دریافت تسهیلات بانکی، عدم افتتاح حساب جدید و چند مورد دیگر اشاره کرد. همان‌طور که مشخص است این قوانین پیشگیرانه سبب می‌شود افراد در زمان صدور چک، نسبت به تسویه آن در موعد پرداخت حساسیت بیشتری داشته باشند و دریافت‌کننده چک نیز با اعتماد بیشتری چک را بپذیرد. این امر همچنین باعث می‌شود معاملات در بازار رشد یابد و تجار و بازاریان معتبر، از چک کمال استفاده را ببرند. از طرفی بعد از مدتی خود‌به‌خود افراد بدحساب از جرگه معاملات خارج شده و بازار به یک ثبات و سلامت اقتصادی نزدیک خواهد شد.
با وجود اینکه قانون مذکور حاوی نکات مثبتی برای ساماندهی چک‌های صادره و جلوگیری از سوءاستفاده از این ابزار مالی است، بانک مرکزی و قوه قضائیه اما توجه چندانی به اجرایی کردن این قانون نداشته‌اند.

 


Page Generated in 0/0068 sec