printlogo


کد خبر: 227380تاریخ: 1399/9/10 00:00
درگیری میان نیروهای دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب در أبین ده‌ها کشته برجا گذاشت
نبرد میان مزدوران امارات و عربستان در جنوب یمن

گروه ‌بین‌الملل: در حالی که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آستانه ورود به شهر مأرب در مرکز یمن و آزادسازی آن از کنترل ائتلاف سعودی و متحدانش هستند، نیروهای تحت امر عربستان و امارات در مناطق جنوبی یمن درگیری شدیدی را علیه یکدیگر آغاز کرده‌اند. در این شرایط چنانچه کمیته‌های مردمی و انصارالله بتوانند کنترل «مارب» را در اختیار بگیرند، موازنه جنگ در میدان نبرد و فرآیندهای سیاسی کاملا به نفع انصارالله خواهد بود. 
 
* ده‌ها کشته و زخمی در درگیری‌ متحدان امارات و عربستان
منابع محلی دیروز اعلام کردند درگیری میان نیروهای دولت مستعفی یمن (وابسته به عربستان سعودی) و شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) در أبین در جنوب یمن ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت. به گزارش «وطن امروز»، در همین حال «احمد عبید بن‌دغر» مشاور «منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن هم دیروز با انتشار مقاله‌ای، نیروهای ۲ طرف دولت مستعفی و شورای انتقالی را در سایه ادامه درگیری میان آنها سرزنش کرد. وی درگیری‌های جاری در أبین و عدن را بی‌هدف خواند. مشاور منصور هادی همچنین خواستار توقف درگیری‌ها و اجرای کامل توافق ریاض شد. وی تاکید کرد: «کار ما اشتباه در حق خود، مردم خود و وطن خودمان است و هیچ منطقی پشت آن نیست». جنگ قدرت در جنوب یمن میان متحدان عربستان سعودی و امارات از چند ماه قبل آغاز شده و نیروهای وابسته به امارات در این مدت توانسته‌اند در بخش‌هایی نظیر عدن و جزیره راهبردی سقطری مستقر شوند اما این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد و همزمان که ریاض در تلاش است برای اثبات خود «توافق ریاض» برای جنوب یمن را به سرانجام برساند، درگیری‌های نیابتی ۲ طرف قصد پایان یافتن ندارد. 
 
* نقش‌آفرینی ترکیه در یمن با پهپاد
از چندی قبل منابع آگاه از قصد ترکیه برای حضور در معادلات یمن بویژه نقش‌آفرینی در بخش‌های جنوبی آن خبر داده بودند. روز گذشته روزنامه «العرب» چاپ لندن به نقل از برخی منابع آگاه در شورای انتقالی جنوب از کشته شدن نظامیان وابسته به این گروه در جبهه «الطریه» خبر داد. این منابع می‌گویند این افراد در پی بمباران مقرهای شورای انتقالی جنوب یمن با پهپادهای مدرن ترکیه‌ای جان خود را از دست دادند. این در حالی است که پیش‌تر «محمد النقیب» سخنگوی شورای انتقالی جنوب یمن  نیز گفته بود پایگاه‌های این گروه در أبین در معرض حمله پهپادی قرار گرفته است. بمباران مواضع امارات از سوی پهپادهای ساخت ترکیه از ۲ جهت قابل بررسی است؛ اول آنکه می‌توان این پهپادها را در ادامه روند تغییر گفتمان بین عربستان و ترکیه ارزیابی کرد و از سوی دیگر با توجه به حضور گروه‌های اخوانی در جریان نزدیک به منصورهادی (وابسته به عربستان) ترکیه تلاش دارد این جریان تقویت شود.

Page Generated in 0/0068 sec