printlogo


کد خبر: 227382تاریخ: 1399/9/10 00:00
دور دنیا

مرگ عضو نیروی هوایی آمریکا در امارات
نیروی هوایی ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سروان «کلیان للی» ۳۰ ساله اهل شهر پارلین ایالت نیوجرسی آمریکا در یک سانحه غیرنظامی (سانحه رانندگی) در پایگاه هوایی «الظفره» امارات عربی متحده کشته شده است. گفته می‌شود این سروان نیروی هوایی ایالات متحده پیش از این سانحه به گردان شصتم هوانیروز در پایگاه هوایی تراویس در ایالت کالیفرنیا منتقل شده بود. 
***
صهیونیست‌ها اماراتی‌ها را نقره‌داغ کردند
هنوز چند روز از آغاز پروازهای مستقیم میان امارات و رژیم صهیونیستی نمی‌گذرد که صهیونیست‌ها مانع ورود ۲ تبعه امارات در فرودگاه بن‌گورین تل‌آویو شدند. ۲ شهروند اماراتی با وجود آنکه از سوی یک شرکت صهیونیست برای سفر به اراضی اشغالی دعوت شده بودند، اجازه پیدا نکردند وارد تل‌آویو شوند. آنها در اعتراض به این برخورد با نخستین پرواز به دوبی بازگشتند؛ ابوظبی نیز در برابر این اقدام صهیونیست‌ها دست به اقدام تلافی‌جویانه زد به‌طوری که ۱۰ صهیونیست اجازه ورود به دوبی را پیدا نکردند. شرکت فلای دوبی امارات، نخستین پروازهای مستقیم خود از دوبی به تل‌آویو را از پنجشنبه هفته گذشته آغاز کرد. این اقدام در راستای امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو انجام شد. 
***
تأیید سفر هیأت اسرائیلی به خارطوم
سخنگوی شورای حاکمیتی سودان دیروز یکشنبه با تأیید سفر اخیر هیأت رژیم صهیونیستی به خارطوم، از دیدار این هیأت با مقام‌های سودانی خبر داد. محمد الفکی افزود: سفر هیأت اسرائیلی تنها دارای ماهیت نظامی بوده نه سیاسی و این هیأت با شخصیت‌های نظامی سودان دیدار کرده است. به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، این مقام سودانی گفت در این دیدار مسائل مشخصی بررسی شد که اکنون نمی‌توان درباره آن سخن گفت. الفکی تصریح کرد: هیأت مذکور سفرش به سودان را با بازدید از سامانه دفاعی وابسته به نیروهای مسلح آغاز کرد و با شخصیت‌های نظامی دیدار کرد اما مسائل مربوط به روابط سیاسی ۲ طرف بررسی نشد. پیش‌تر برخی رسانه‌ها از سفر یک هیأت رژیم صهیونیستی به خارطوم به منظور بررسی تقویت روابط ۲ طرف خبر داده بودند. 
***
بازداشت 155 معترض به محدودیت‌های کرونایی در لندن
در جریان اعتراضات علیه تشدید محدودیت‌های مرتبط با کرونا در انگلیس، پلیس لندن اعلام کرد دست‌کم ۱۵۵ نفر از معترضان را بازداشت کرده است. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس لندن می‌گوید معترضان به دلیل جرائم مختلفی از جمله حمله به افسر پلیس، حمل مواد مخدر و نقض محدودیت‌های مرتبط با جلوگیری از شیوع بیشتر کروناویروس بازداشت شده‌اند. در پی تشدید شیوع کرونا، انگلیس محدودیت‌هایی را به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا وضع کرده است که در تاریخ دوم دسامبر (۱۲ آذرماه) منقضی می‌شود. اوایل روز گذشته نیروهای پلیس انگلیس در منطقه‌ای تجاری در مرکز لندن به صف شده بودند تا از تجمعات جلوگیری کنند. طبق این گزارش، معترضان به محدودیت‌های مرتبط با کرونا به همراه گروهی از افرادی که مخالف واکسن «کووید-19» هستند، در خیابان‌های لندن تظاهرات برپا کردند که با ورود پلیس به خشونت کشیده شد. یکی از افسران پلیس لندن برآورد کرده است که در اعتراضات روز شنبه علیه محدودیت‌های کرونایی، ۳۰۰  تا ۴۰۰ نفر مشارکت کرده بودند. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «دیگر دروغگویی بس است»، «دیگر ماسک نمی‌گذاریم» و «دیگر قرنطینه را نمی‌پذیریم». 
***
ربوده شدن کارمند صلیب سرخ در افغانستان
یک کارمند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان در ولایت میدان‌وردک از سوی افراد ناشناس ربوده شد. رویا موسوی، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان در گفت‌وگو با روزنامه ۸ صبح این خبر را تأیید کرد. وی اما درباره عاملان این حادثه چیزی نگفت. کمیته جهانی صلیب سرخ نیز تأیید کرد یک کارمند این نهاد در ولایت میدان وردک به گروگان گرفته شده‌ است. این نهاد درباره هویت این فرد و اینکه از سوی چه کسانی به گروگان گرفته شده، جزئیاتی ارائه نداد و تنها گفت این حادثه روز گذشته اتفاق افتاده ‌است. صلیب سرخ با داشتن مصونیت از جناح‌های درگیر، در همه نقاط افغانستان بدون محافظان امنیتی و خودروهای زرهی کار می‌کند. این سازمان حتی در مناطقی که تحت کنترل گروه طالبان است نیز فعال است. کمک به اسیران جنگی، عرضه خدمات توان‌بخشی به معلولان، خدمات بهداشتی به قربانیان جنگ، توزیع مواد غذایی و غیرغذایی، کمک به آوارگان داخلی و خدمات آب‌رسانی از فعالیت‌های صلیب سرخ در افغانستان است. 
***
تنش در روابط مونته‌نگرو و صربستان
وزارتخانه‌های خارجه ۲ کشور مونته‌نگرو و صربستان بامداد دیروز از اخراج سفیران یکدیگر خبر دادند. به نوشته خبرگزاری آناتولی، دولت مونته‌نگرو با بیان اینکه ولادیمیر بوزوویچ، سفیر صربستان، کشوری که میزبانش بوده را تحقیر کرده، او را عنصر نامطلوب اعلام کرد. در بیانیه وزارت خارجه مونته‌نگرو آمده است بوزوویچ با مجمع پودگوریکا که از نظر دولت مونته‌نگرو غیرقانونی و نامشروع است تماس گرفته و ضمن توهین به استقلال و اراده آزاد مردم این کشور، دولت میزبان خود را تحقیر کرده است. دولت بلگراد نیز در واکنشی تلافی‌جویانه، تارزن میلوسویچ، سفیر مونته‌نگرو را عنصر نامطلوب اعلام کرد و به او ۷۲ ساعت مهلت داد از این کشور خارج شود.  پارلمان مونته‌نگرو نوامبر سال ۲۰۱۸ طی قطعنامه‌ای، مجمع پودگوریکا را منحل اعلام کرده بود.

Page Generated in 0/0065 sec