بر اساس اعلام نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در فصل تابستان ۱۳۹۹، شبکههای ۳، یک و خبر به ترتیب در رتبههای اول تا سوم پرمخاطبترین شبکههای سیما قرار گرفتند. به گزارش «وطن امروز»، شبکه خبر با 3/14 درصد، شبکه مستند با 2/10 درصد و شبکه تماشا با 8/7 درصد بیشترین رشد را نسبت به تابستان ۱۳۹۸ داشتهاند. در مجموع 7/74 درصد بیننده برنامههای مختلف سیمای رسانه ملی در فصل تابستان بودند که به طور میانگین ۳ ساعت و ۲۱ دقیقه پای برنامههای تلویزیون نشستند. بر این اساس مخاطبان تلویزیون در فصل تابستان ۹۹ نسبت به تابستان ۹۸ حدود 8/1 درصد رشد داشته است و حدود 2/23 درصد از بینندگان در تابستان ۹۹ بیش از ۵ ساعت در روز پای برنامههای تلویزیون نشستهاند. اما نکته قابل توجه این نظرسنجی آنجاست که شبکه آیفیلم که اغلب زمان خود را به پخش سریالهای تکراری اختصاص داده با قرار گرفتن در رتبه چهارم، بالاتر از شبکههای ۲ و نسیم قرار گرفته است و از آنجا که شبکههای سراسری ۲ و نسیم با بودجه چندین برابری نسبت به شبکه آیفیلم با افت کاهش مخاطب در فصل تابستان روبهرو شدهاند، این نکته مهمی است که نیاز به آسیبشناسی از سوی مدیران معاونت سیما دارد. همچنین شبکه ۴ سیما با قرار گرفتن در رتبه پانزدهم این نظرسنجی با افت شدیدی نسبت به نظرسنجیهای قبلی مواجه شده است.