printlogo


کد خبر: 227531تاریخ: 1399/9/13 00:00
کنست رژیم صهیونیستی روز گذشته با ۶۱ رأی موافق منحل شد
یک گام تا برگزاری انتخابات زودهنگام

گروه بین‌الملل: در نخستین رای‌گیری در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) قانونگذاران با انحلال این نهاد موافقت کردند و فلسطین اشغالی یک گام به برگزاری انتخابات زودرس نزدیک شد. پارلمان این رژیم در نخستین رای‌گیری خود با ۶۱ رای موافق در برابر ۵۴ رای مخالف، به انحلال خود و برگزاری انتخابات زودهنگام رای داد. طبق گزارش‌ها‌، برای نهایی شدن انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی باید ۲ بار دیگر هم درباره این موضوع رای‌گیری شود.
 بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و شریک سیاسی نتانیاهو در کابینه این رژیم، پیش از این از رای مثبت خود به انحلال کنست خبر داده بود، این اعلام موضع نشان‌دهنده بن‌بست سیاسی در رژیم صهیونیستی است. نتانیاهو که در این مدت با سریالی از اتهامات مالی و فساد مواجه بوده، در حالی مخالف انحلال کنست و برگزاری انتخابات چهارم است که در تعاملات سیاسی نیز یکجانبه‌گرایی را در دستور کار قرار داده است. دنبال کردن این رویه از سوی وی سبب شده بحران سیاسی- امنیتی در این رژیم شدت بگیرد و به نظر می‌رسد ساکنان سرزمین‌های اشغالی در 3 ماه آینده شاهد چهارمین انتخابات پارلمانی خواهند بود. 
 
* بنی گانتس به انحلال کنست رأی داد
به گزارش «وطن امروز»، پس از تشدید کشمکش بین حزب لیکود (حزب حامی نتانیاهو) و حزب آبی و سفید (حزب حامی بنی گانتس) بر سر تصویب لایحه بودجه، در نهایت گانتس که شریک نتانیاهو در دولت چرخشی حساب می‌شود، اعلام کرد در انتخابات مربوط به انحلال کنست رای به انحلال داده است. بنی گانتس بار دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رهبر حزب لیکود را به نقض توافق تشکیل دولت ائتلافی متهم کرد. گانتس که در حال حاضر سکان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی را در اختیار دارد، از نتانیاهو خواست «اطمینان دهد دولت به بودجه رای ‌دهد تا ساکنان سرزمین‌های اشغالی خود را در ماه مارس مقابل صندوق‌های رای نبینند». این تهدید گانتس به منزله این است که اگر بودجه به نحوی که حزب آبی و سفید مدنظر دارد تصویب نشود، کنست منحل و انتخابات چهارم در 3 ماه آینده برگزار خواهد شد. پیش از این نتانیاهو گفته بود «فعلا زمان انتخابات نیست» و تأکید کرد طبقه سیاسی باید در برابر پاندمی «کووید‌-۱۹‌» متحد شود. این در حالی است که همگان در فلسطین اشغالی معتقدند تاکید نتانیاهو بر عدم انحلال کنست تلاش وی در مسیر مقابله با محاکمه درباره اتهامات مربوط به فسادهای مالی است. 
 
* تهدید گانتس چقدر جدی است؟
گانتس و نتانیاهو پس از یک سال بحران سیاسی و برگزاری چند دور انتخابات، سرانجام بر سر تشکیل دولتی ائتلافی به توافق رسیدند و بر همین اساس قرار شد ابتدا نتانیاهو یک سال و نیم نخست‌وزیر باشد و پس از آن این سمت به گانتس واگذار شود. گانتس معتقد است نتانیاهو توافق مذکور را نقض کرده و بودجه دولت را تصویب نکرده است. پیش‌نویس قانون انحلال کنست باید در ۲ شور دیگر به تصویب برسد تا نهایی شود. گانتس با وجود اینکه در شور نخست رای موافق داده است اما با این حال راه را پیش‌روی نتانیاهو بازگذاشته تا بتواند مانع از انحلال کابینه شود؛ بدین گونه که تا قبل از پایان ماه جاری، بودجه دولت را به تصویب برساند. بر همین اساس، اگر نتانیاهو تا پایان ماه جاری بودجه را تصویب کند، حزب آبی و سفید به رهبری گانتس پیش‌نویس قانون انحلال کنست را باطل خواهد کرد و دیگر انتخاباتی در کار نخواهد بود و دولت کنونی به کار خود ادامه خواهد داد. از طرفی، اگر بودجه تا 25 دسامبر به تصویب نرسد، کنست به موجب توافق تشکیل دولت ائتلافی خود به خود منحل می‌شود و ظرف مدت 90 روز انتخابات جدید برگزار خواهد شد. ‎

Page Generated in 0/0074 sec