printlogo


کد خبر: 227533تاریخ: 1399/9/13 00:00
دور دنیا

تد کروز: دیوان عالی در پرونده انتخابات مداخله کند
«تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه تگزاس از تلاش به منظور جلب رضایت دیوان عالی آمریکا برای رسیدگی به درخواست تجدیدنظر در حکم دادگاه پنسیلوانیا حمایت کرد.
 وی بعد از رد شکایت حزب جمهوری‌خواه برای ابطال آرای ایالت پنسیلوانیا که به نفع بایدن اعلام شد، از دیوان عالی این کشور خواست درخواست تجدیدنظر این حکم را مورد بررسی قرار دهد. 
کروز نخستین سناتوری است که به صورت علنی از درخواست رسیدگی دوباره به پرونده انتخاباتی این ایالت حمایت کرده است. پیش‌تر دادگاه عالی پنسیلوانیا دادخواست حزب جمهوری‌خواه در اعتراض به سیستم رای‌گیری در این ایالت را برای ابطال نتیجه انتخابات آن، رد کرده بود. 
***
عقب‌نشینی مکرون از طرح جنجالی «امنیت عمومی»
فراکسیون‌های حامی دولت فرانسه در مجلس ملی این کشور اعلام کردند ماده جنجال‌برانگیز طرح «امنیت جامع» درباره ممنوعیت پخش تصاویر نیروهای پلیس را به طور کامل «بازنویسی» خواهند کرد. 
بازنویسی این طرح توسط فراکسیون‌های حامی دولت به منزله عقب‌نشینی دولت و شخص مکرون از این طرح جنجالی بر اثر اعتراضات داخلی یک هفته اخیر است. در ماده 24 این طرح که در شور اول به تصویب رسید، برای پخش تصاویر ماموران پلیس اگر با هدف «آسیب زدن» به آنها صورت بگیرد، مجازات تعیین شده است. 
طرح «امنیت جامع» و به طور خاص این ماده انتقادهای زیادی را طی هفته‌های اخیر در فرانسه برانگیخته است. همزمانی بحث بر سر این طرح با پخش تصاویری از ماموران پلیس پاریس که یک مرد سیاه‌پوست را در داخل استودیوی موسیقی‌اش مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند، باعث شد منتقدان دولت فرانسه بر لزوم تصویربرداری از ماموران به عنوان راهی برای پیشگیری از خشونت آنها تاکید کنند.
 «ژرالد دارمنن» وزیر کشور فرانسه با حضور در کمیسیون قوانین مجلس ملی این کشور به پرسش‌های نمایندگان درباره حادثه ضرب و جرح یک مرد سیاه‌پوست و همچنین دیگر اقدام‌های جنجال‌برانگیز ماموران پلیس طی هفته‌های اخیر پاسخ داد. وزیر کشور دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در این نشست پذیرفت «شاید» پلیس این کشور «مشکلات ساختاری» داشته باشد. 
***
مجوز عبور پروازهای اسرائیلی از عربستان
رژیم سعودی به شرکت‌های هواپیمایی رژیم صهیونیستی مجوز داده از آسمان هوایی این کشور برای پروازها به مقصد امارات استفاده کنند. روزنامه جروزالم‌پست روز دوشنبه مدعی شد ریاض رسما مجوز پرواز خطوط هوایی اسرائیلی بر فراز آسمان عربستان را صادر کرده است که این اقدام زمان پروازهای‌شان به سمت مشرق را کوتاه کرده و به آنها این اجازه را می‌دهد به مشتری‌های خود پرواز مستقیم به دوبی را پیشنهاد دهند.
 ۲ ماه پیش عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود در پی درخواست امارات به تمام پروازهای غیرنظامی‌ای که مبدأ یا مقصد آنها امارات باشد اجازه می‌دهد از حریم هوایی این کشور استفاده کنند اما به طور خاص اسمی از رژیم صهیونیستی به میان نیامده بود. مقام‌های اماراتی پیش‌تر دادن اجازه فرود پروازهای اسرائیل در دوبی را منوط به مجوز کریدور هوایی سعودی‌ها کرده بودند.
 بر این اساس در پی این تحولات، وزارت خارجه دولت نتانیاهو مذاکراتی را با ریاض به منظور تسریع صدور این مجوز آغاز کرد. قرار است شرکت‌های هواپیمایی ایسرائیر و آل‌آل ماه دسامبر هزاران صهیونیست را به دوبی منتقل کنند. 
***
تضمین امنیت مرزهای غربی روسیه با نسل جدید رادار کانتینر
نخستین ایستگاه رادار نسل جدید «کانتینر» واقع در غرب روسیه، توانایی خود در شناسایی هواپیماهای رادارگریز ناتو در فاصله ۳ هزار کیلومتری از مرزهای ملی این کشور را اثبات کرد. 
روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو نوشت: نخستین ایستگاه راداری فراتر از افق «کانتینر» که سال 2019 وارد مرحله انجام وظایف رزمی شد، تا امروز توانایی خود در شناسایی هواپیماهای نامرئی (رادارگریز) بیگانه در فاصله ۳ هزار کیلومتری حریم هوایی روسیه را مورد تأیید قرار داده است.
 بر اساس این گزارش، این ایستگاه راداری قدرتمند که در منطقه «موردوویا» در غرب روسیه واقع شده است، طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، از دسامبر سال 2019 تاکنون همه پارامترهای مسیر تمام انواع هواپیماهای راهبردی، شناسایی و تاکتیکی از جمله پرواز جنگنده‌های نامرئی (رادارگریز که شامل هواپیماهای نوع «اف‌22» و «اف‌35» هستند) متعلق به کشورهای عضو ناتو را بخوبی شناسایی و تعیین کرده است. 
نسل جدید رادار «کانتینر» می‌تواند به طور همزمان ۵ هزار شیء پرنده از انواع مختلف، از جمله جنگنده «اف‌35» و هواپیماهای بسیار کوچک را در فاصله ۳ هزار کیلومتری ردیابی کند. 
رادار «کانتینر» همچنین قادر است موشک‌های مافوق‌ صوت را نیز از همان فاصله ۳ هزار کیلومتر شناسایی کرده و اطلاعات راجع به پرتاب احتمالی موشک‌های کروز و موشک‌های مافوق صوت را به مراکز فرماندهی نظامی روسیه ارسال کند.

Page Generated in 0/0056 sec