printlogo


کد خبر: 227638تاریخ: 1399/9/16 00:00
شبکه تلویزیونی المنار تصاویری از نفوذ پهپادی حزب‌الله لبنان به درون سرزمین‌های اشغالی منتشر کرد
خیمه پهپادی حزب‌الله
صهیونیست‌ها با وجود ادعای برتری راداری، از رصد پهپاد حزب‌الله ناتوان ماندند

گروه‌بین‌الملل: تنش در مناطق مرزی لبنان و فلسطین اشغالی در ماه‌های اخیر تحت تاثیر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش یافته است. رژیم صهیونیستی در این مدت به دلیل واهمه از عملکرد مقاومت بویژه حزب‌الله لبنان، در مناطق مرزی آماده‌باش کامل برقرار کرده و با برگزاری مانورهایی در صدد است خود را آماده مقابله با تهدیدات احتمالی نشان دهد اما واقعیت تحولات جاری بویژه در ۲ ماه اخیر نشان می‌دهد صهیونیست‌ها با وجود تبلیغات متعدد و تاکیدات رسانه‌های آن بر قدرت این رژیم در حفظ امنیت بویژه در مرزها با شکست‌های قابل توجهی مواجه شده‌اند. تازه‌ترین نمونه این موارد هم شکست فاجعه‌آمیز ارتش صهیونیستی در برابر قدرت اطلاعاتی و پهپادی حزب‌الله لبنان است؛ عملیاتی که در زمان برگزاری بزرگ‌ترین مانور نظامی صهیونیست‌ها از سوی حزب‌الله انجام شد و با موفقیت به پایان رسید.
 
* جزئیات عملیات حزب‌الله
به گزارش «وطن امروز»، شبکه تلویزیونی المنار بامداد دیروز ویدئویی از نفوذ یگان پهپادی حزب‌الله به منطقه‌ای در سرزمین‌های اشغالی و تهیه تصویر و فیلم از یک پادگان مهم رژیم صهیونیستی را منتشر کرد.
اواخر ماه اکتبر امسال در اوج آماده‌باش ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی با لبنان، یک پهپاد شناسایی جنبش حزب‌الله لبنان وارد حریم‌هوایی فلسطین اشغالی شد و پس از تصویربرداری و بدون شناسایی از طرف دشمن صهیونیستی، به خاک لبنان بازگشت. به گزارش «وطن امروز»، روزنامه الاخبار در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: در روز دوم رزمایش بزرگ 5 روزه‌ موسوم به «گلوله کشنده»، که از سوی ارتش اسرائیل برگزار شده بود یکی از اهداف، «جلوگیری از ورود هر نوع پهپاد با اندازه‌های مختلف» بود؛ در همین حین و در اوج آماده‌باش دشمن، یک پهپاد شناسایی وابسته به مقاومت لبنان توانست از فراز منطقه «الجلیل» وارد فلسطین اشغالی شود و بدون اینکه رادارهای ارتش «اسرائیل» آن را شناسایی کنند، به آشیانه خود در لبنان بازگشت. مقامات رژیم صهیونیستی در ارتش، آن زمان نسبت به این خبر موضع سکوت اتخاذ کردند اما روز گذشته شبکه المنار با پخش یک فایل ویدئویی گزارش داد این فیلم، ۲ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد که تصاویر آنها توسط پهپاد حزب‌الله که وارد حریم هوایی اراضی اشغالی شده بود، گرفته شده است. در این فیلم، تصاویری از مقر «طراحی الجلیل» و پایگاه دیگری در منطقه مزارع شبعا نشان داده می‌شود. رسانه‌های نزدیک به حزب‌الله گزارش دادند ورود به حریم هوایی اراضی اشغالی در ماه گذشته به عنوان بخشی از مستندسازی از مانور ارتش رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی با لبنان انجام شد. ناظران و تحلیلگران منطقه این عملیات پهپادی را فاجعه امنیتی برای رژیم صهیونیستی عنوان کرده‌اند.  
 
* عملیات حزب‌الله چه بود؟
بیست‌و‌پنجم اکتبر گذشته، ارتش رژیم صهیونیستی رزمایش بزرگ 5 روزه‌ای موسوم به «گلوله کُشنده» برگزار کرد که در آن، جنگ در چند جبهه بویژه جبهه شمالی (نزدیک مرز با لبنان و سوریه) را شبیه‌سازی کرد. یکی از اهداف اصلی دشمن در این رزمایش «شکست حزب‌الله» بود که جنگنده‌ها و بالگردهای این رژیم نیز در آن مشارکت داشتند. در حین این رزمایش، یگان پهپادی حزب‌الله لبنان با نفوذ به مناطق محل مانور به تصویربرداری و فیلم‌برداری از آن پرداخت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، از تصاویر گرفته شده مشخص می‌شود پهپاد بر فراز پایگاه لشکر 91 بیرانت در حال پرواز بود. تمام نیروهای موجود و مستقر در طول مرز (فلسطین اشغالی) با لبنان تحت امر این لشکر قرار دارند و نیروهایی از راس الناقوره در غرب تا منطقه هاردوف در شرق جمعی این واحد هستند. فرمانده فعلی این واحد سرتیپ «شالومی بیندر» است که پیش از این فرمانده واحد اطلاعات ستاد ارتش، فرمانده واحد ایگاز و فرمانده واحد اطلاعات عمومی در کنار ریاست ستاد گولانی بوده است. این فرد پیشینه طول و درازی در مبارزه با حزب‌الله دارد و از سال 1993 در بخش‌های مختلف اطلاعاتی فعالیت می‌کرده است. 
 
* روایت صهیونیست‌ها از ابعاد نفوذ پهپادی
پهپاد یکی از مهم‌ترین ابزارهای جنگ‌های نوین است که استفاده از آن تا چند سال پیش در انحصار کشورهای پیشرفته بود اما دستیابی کشورهای حامی مقاومت به فناوری‌ پهپادی سبب شد گروه‌های مقاومت هم بتوانند از پهپاد استفاده کنند. 
دیروز روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» ابعاد جدیدی را از اهمیت محلی که پهپاد حزب‌الله از آن تصویر‌برداری کرده و در شبکه المنار پخش شد، برملا کرد. این روزنامه در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در واکنش به انتشار تصاویری از فعالیت پهپاد حزب‌الله بر فراز مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه الجلیل، این اقدام را حساب شده توصیف کرد و به خوانندگان خود خبر داد هدف تصویر‌برداری شده تصادفی نبوده است. به نوشته این روزنامه عبری‌زبان، اگر حزب‌الله واقعا در تحقق هدف خود در تصویربرداری از مواضع ارتش اسرائیل موفق عمل کرده باشد، انتخاب هدف توسط پهپاد اصلا تصادفی نبوده، بلکه یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های موجود در منطقه را تحت نظر گرفته است. 
یسرائیل هیوم همچنین با اشاره به گزارش پخش شده در المنار که در آن تاکید شد یک مقر سری ارتش اسرائیل در کشتزارهای شبعا نیز تصویر‌برداری شده است، تاکید کرد: با توجه به اینکه مسافت بین پایگاه بیرانت و کشتزارهای شبعا بسیار زیاد است، احتمالا آن تصاویر در همین پرواز ضبط نشده، بلکه در پروازهای دیگری تصویربرداری شده است. ‎
 
* نگرانی رژیم صهیونیستی از قدرت پهپادی مقاومت
سال گذشته بود که رسانه‌های صهیونیستی از جمله هاآرتص از اهمیت معنوی پهپادهای جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی و حزب‌الله در جنوب لبنان و تاثیر منفی آن بر روحیه نظامیان اسرائیلی‌ نوشتند. این رسانه‌ها قدرت پهپادی حزب‌الله و ناتوانی ارتش صهیونیستی در مقابله با آن را نشانه نوعی بی‌ثباتی امنیتی قلمداد کرده ‌بودند. این موضع‌گیری آن زمان در واکنش به نفوذ یک پهپاد جنبش حماس به درون مرز فلسطین اشغالی و بازگشت آن به نوار غزه بدون هرگونه آسیبی بود. سال 2017 هم رئیس دستگاه بازرسی و نظارت اسرائیل انتقادهای شدیدی به دستگاه امنیتی این رژیم به خاطر روند (نامطلوب) مقابله با تهدیدهای پهپادی وارد کرد. به زعم این مقام امنیتی، قدرت روزافزون جریان مقاومت در تجهیز و تولید تسلیحات تکنولوژیک خطری جدی برای این رژیم است. در جریان نبرد در سوریه، حزب‌الله توسعه و تحول اساسی در توانمندی خود به واسطه هواپیماهای بدون‌سرنشین و پهپادهای در اختیار خودش را ثابت کرد. یکی از نکات قابل توجه در ارتباط با قدرت پهپادی مقاومت و حزب‌الله این است که این پهپادها هزینه‌های زیادی برای حزب‌الله ندارند و در صورت عزیمت یک اسکادران پهپادی از غزه یا لبنان به سمت نیروهای ارتش اسرائیل یا یک شهرک اسرائیلی فاجعه‌بار خواهد بود. 
 
* انتقامی که در راه است
اتفاق مهمی که تیرماه امسال افتاد، در حقیقت اشتباه استراتژیکی بود که صهیونیست‌ها مرتکب شدند و حالا با آماده‌باش 100 درصد تاوان آن را می‌دهند؛ آن اشتباه هم چیزی نبود جز به شهادت رساندن یک عضو حزب‌الله در سوریه. تیرماه سال جاری بود که مرکز اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی» لبنان اعلام کرد «علی کامل محسن جواد» از رزمندگان حزب‌الله در جریان حمله هوایی رژیم صهیونیستی به اطراف شهر دمشق شهید شد. حزب‌الله آن زمان اعلام کرد این جنبش انتقام شهید علی کامل محسن جواد را می‌گیرد. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز بارها بر اهمیت انتقام از اسرائیل تاکید کرد. در پی شهادت این عضو حزب‌الله، تل‌آویو از طریق سازمان ملل متحد نامه‌ای برای حزب‌الله لبنان ارسال کرد. المیادین در ارتباط با محتوای این پیام نوشت:‌ محتوای پیام اسرائیل این است که تل‌آویو درباره حضور علی کامل محسن  جواد اطلاعی نداشته و همچنین قصد کشتن او را نیز نداشته است. در همین ارتباط «الی کارمون» تحلیلگر امنیتی و محقق پژوهشگاه بین‌المللی موسوم به پژوهشگاه مبارزه با تروریسم در هرتزلیا در فلسطین اشغالی چندی پیش گفت: تهدید حزب‌الله مبنی بر گرفتن انتقام یک عضو این جنبش که در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد، همچنان پابرجاست، اگر چه تغییری اساسی در پویایی جبهه شمالی در پی حمله هوایی تل‌آویو به اهدافی در سوریه دیده نمی‌شود. کارمون در ادامه افزوده بود: حقیقت آن است که بخش زیادی از ارتش اسرائیل چندین ماه است پس از تهدیدات حزب‌الله در مرزهای شمالی در آماده‌باش است که منجر به به هم ریختن اعصاب طرف اسرائیلی شده و وضعیت خوشایندی را برای حزب‌الله به وجود آورده است. این آماده‌باش هزینه مالی زیادی هم دارد. 
 
* سفیری علیه مقاومت
لبنان بحران کم ندارد اما کیست که نداند مهم‌ترین بحران این کشور، دخالت‌های سفیر آمریکا در بیروت و سنگ‌اندازی‌های او در مسیر تشکیل دولت و شرط‌گذاری برای نخست‌وزیران لبنان است. «دورتی شیا» که سیاست آمریکا در قبال حزب‌الله را پیش می‌برد، در اظهارنظرهای خود به صورت تکراری حزب‌الله را متهم می‌کند و در این میان حتی از خط و نشان کشیدن برای متحدان مسیحی و غیرمسلمان حزب‌الله هم ابایی ندارد. 
 سفیر آمریکا در بیروت که به مواضع ضد مقاومت در لبنان معروف است، چندی پیش در اظهارنظری که دخالت مستقیم در امور داخلی لبنان ارزیابی شد، گفت: شرط ما برای کمک به لبنان در مواجهه با کرونا این بود که وزیر بهداشت به دلیل نزدیکی به حزب‌الله از وزارت بهداشت کنار گذاشته شود و اینکه ما تنها با مؤسسات دوست و مورد اعتماد همکاری خواهیم داشت. 
واشنگتن همچنین بر اساس همین رویه و اتهام‌های تکراری خود، «جبران باسیل» وزیر سابق خارجه لبنان و رئیس فعلی جریان ملی آزاد را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس نیز به تأسی از آمریکا طی این سال‌ها ضمن تروریست خواندن جنبش مقاومت، برای تحت فشار قرار دادن لبنان و تخریب این جنبش، حمایت‌های خود را از این کشور کاهش داده‌اند. 
 
* حزب‌الله از اتهام‌زنندگان شکایت کرد
حزب‌الله از «فارس سعید» نماینده پیشین پارلمان لبنان و نیز حزب «القوات اللبنانیه» وابسته به سمیر جعجع به دلیل اتهام‌زنی به حزب‌الله مبنی بر دست داشتن در انفجار بندر بیروت شکایت کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان (ان‌ان‌ای)، ابراهیم الموسوی، عضو فراکسیون «الوفاء للمقاومه» وابسته به حزب‌الله در برابر کاخ العدل در بیروت گفت شکایت دیگری هم از «بهاء حریری» برادر سعد در دست تهیه است و بزودی شکایت‌های دیگری نیز علیه فتنه‌انگیزان ثبت خواهد شد. الموسوی در ادامه ضمن تسلیت دوباره به خانواده‌های جان‌باختگان انفجار بندر بیروت، تصریح کرد تعدادی از شخصیت‌ها و رسانه‌ها از این موضوع برای اتهام‌زنی منظم به حزب‌الله استفاده کردند. وی تأکید کرد: اتهام‌زنی نابجا، ظلم است، زیرا باعث فریب افکار عمومی، ناشناس ماندن عامل واقعی و فتنه‌انگیزی می‌شود و این خود نوعی شراکت با مجرم است. الموسوی گفت در حالی که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود هر گونه رابطه این جنبش با انفجار بندر بیروت را تکذیب کرد، این اتهام‌زنی‌ها همچنان ادامه پیدا کرد، بنابراین پیگیری قضایی حق حزب‌الله است. وی ادامه داد: حزب‌الله یک حزب سیاسی و مقاومتی است که از کشور و مردم آن دفاع کرده و موفق به تثبیت موازنه بازدارندگی در مقابله با دشمن صهیونیستی شده اما به آن اتهام می‌‎‌زنند. پیش‌تر نیز شکایت‌هایی وجود داشته اما این نخستین‌بار است که حزب‌الله شکایت‌های قضایی قانونی ارائه می‌کند و مجموعه‌ای از وکلا را مأمور این کار کرده است.

Page Generated in 0/0055 sec