printlogo


کد خبر: 227639تاریخ: 1399/9/16 00:00
در پی حملات مکرر جبهه مقاومت یمن به تأسیسات نفتی آرامکو
بحران سوخت در جنوب عربستان

گروه بین‌الملل: پیشروی‌های مقاومت یمن در مأرب همچنان ادامه دارد و این‌بار کمیته‌های مردمی یمن توانستند «مقر تیپ ۱۴۱ ارتش» در منطقه رغوان را از چنگ مزدوران تحت حمایت عربستان درآورند. شکست‌های مکرر ائتلاف سعودی در مناطق مرکزی و شمال یمن، در کنار پدیدار شدن تاثیرات حملات موشکی مقاومت به تاسیسات آرامکو بر زندگی شهروندان سعودی، فشارها بر آل‌سعود را افزایش داده و بدون شک بن‌سلمان به دنبال راهی است تا با آبرو‌ریزی کمتری این شکست را قبول کند. 
شهروندان و کاربران سعودی در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از صف‌های طولانی خودروها مقابل پمپ‌‌بنزین‌ها در جنوب عربستان سعودی منتشر کردند و برخی آن را به عملیات موفق موشکی اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه تاسیسات نفتی آرامکو مرتبط دانستند. شبکه المسیره یمن با پخش یک گزارش تصویری از این شرایط اعلام کرد: «این تصاویر مربوط به یمن یا جنوب غزه نیست، بلکه متعلق به عربستان سعودی است. غنی‌ترین کشور نفتی جهان! هزاران خودرو روزهاست مقابل پمپ‌ بنزین‌ها در صف هستند تا شاید گشایشی در بحران نفتی ایجاد شده در آن کشور ایجاد شود». در گزارش المسیره با ابراز تاسف درباره این تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، آمده است: متاسفانه این تصاویر مربوط به نارضایتی مردم استان‌های جنوبی عربستان سعودی است که مقامات این کشور با آنها به عنوان شهروندان درجه ۲ رفتار می‌کنند. 
پایگاه خبری یمنی «۲۶ سپتامبر» نیز با انتشار این تصاویر نوشت: این صحنه‌ها برای کسی آشنا نیست، بویژه اگر بیننده بداند آنها متعلق به عربستان سعودی، غنی‌ترین کشور نفتی جهان است که اینچنین شهرهای آن دچار بحران نفتی شده‌اند و این امر به صف‌کشی اتومبیل‌ها مقابل پمپ بنزین‌ها منجر شده است. ناظران می‌گویند دلیل این امر، حمله موشکی اخیر یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در پاسخ قانونی به تداوم تجاوز و محاصره این کشور از سوی ائتلاف سعودی است که خود موجب بحران مشتقات نفتی در عربستان برای مدت‌های طولانی شده است. شرکت آرامکو بدون اشاره به جزئیاتی می‌گوید دلیل نرسیدن مشتقات نفتی به استان‌های جنوبی عربستان بویژه جیزان، نقص فنی ایجاد شده در یکی از ایستگاه‌های توزیع نفت در این شرکت نفتی است و به همین دلیل، برخی ایستگاه‌های فروش سوخت در منطقه جیزان با کمبود فرآورده نفتی مواجه شده‌اند. 
در بیانیه شرکت آرامکو آمده است: به دستور «عبدالعزیز بن‌سلمان بن‌عبدالعزیز» وزیر انرژی عربستان سعودی، وزارت انرژی این کشور و شرکت آرامکو در حال تلاش برای رفع مشکل ایجاد شده و پاسخ به نیاز بازار هستند. اعلام بروز این نقص فنی یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ایستگاه توزیع فرآورده‌های نفتی در جده را هدف قرار دادند و وزارت انرژی عربستان سعودی نیز با تاخیر اصابت موشک را تأیید کرد.
 
* فتح یک پایگاه دیگر از سوی مقاومت یمن
در همین حال نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند تعداد دیگری از پایگاه‌ها و مقرهای نظامی را در شمال شهر مأرب آزاد کنند. به گزارش «وطن امروز» به نقل از وبگاه یمن‌نیوز، کمیته‌های مردمی و ارتش یمن در منطقه رغوان مقر «تیپ ۱۴۱ ارتش» را که از ابتدای تجاوز ائتلاف سعودی تحت کنترل مزدوران دولت عبدربه منصور هادی [رئیس جمهور مستعفی و فراری و سیاستمدار یمنی تحت حمایت عربستان] بود به طور کامل به کنترل خود درآوردند. همچنین بخش‌های وسیعی از مقر تیپ ۱۳۳ نیز به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی [صنعا] افتاده است. به گفته این منابع، در جریان آزادسازی، نیروهای دولت صنعا توانستند غنایم بسیاری به دست آورند. در بین سلاح‌های متنوعی که به دست ارتش یمن افتاده است، موشک‌های حرارتی نیز وجود دارد که عناصر دولت هادی ۲ هفته پیش از ائتلاف سعودی گرفته بودند. 
 
* درگیری داخلی میان شبه‌نظامیان ائتلاف
بر اثر شکست‌های متناوب نیروهای تحت حمایت عربستان از مقاومت یمن، شکاف عمیقی بین نیروهای منصور هادی و عناصر نظامی حزب‌الاصلاح که از حامیان اصلی وی در مأرب هستند به وجود آمده است. روز گذشته منابع محلی در شهر مأرب از درگیری شدید عناصر دولت هادی و حزب‌الاصلاح با نیروهای قبایل مأرب خبر دادند. این درگیری مسلحانه میان افراد قبیله «آل العجی الضحوک» با نیروهای حزب‌الاصلاح و عناصر امنیتی دولت هادی رخ داد. به گفته این منابع وضعیت در شهر مأرب بحرانی است و افراد قبیله آل‌العجی گفته‌اند انتقام خواهند گرفت. چندی قبل هم یک جنگنده ائتلاف سعودی نشست قبایل همسو با دولت هادی را در منطقه «رغوان» شمال مأرب هدف قرار داد. اینگونه حملات که هر بار اشتباهی خوانده می‌شود، بارها رخ داده است. انجمن جوانان مأرب نهم آذرماه در بیانیه‌ای از قبایل این استان خواسته بود به درگیری‌ها پایان داده و با دولت صنعا (انصارالله) صلح کنند. 

Page Generated in 0/0054 sec