printlogo


کد خبر: 227641تاریخ: 1399/9/16 00:00
دور دنیا

روایت عبدالله عبدالله از روند صلح
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، دیروز در نخستین نشست شورای عالی مصالحه ملی این کشور، شروع به کار این کمیته را برای تقویت اجماع ملی گامی موثر خواند. وی گفت: براساس توافقنامه سیاسی، هیأت مذاکره‌کننده به دستورات و راهنمایی‌های کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی نیاز دارد. عبدالله در نخستین نشست کمیته رهبری این شورا تأکید کرد صلح به معنای بازگشت به گذشته نیست اما به قربانی نیاز دارد و صلح باید عامل اتحاد همه باشد. وی تصریح کرد تا حد ممکن تلاش می‌کند اجماع مردم حاصل شود. عبدالله ادامه داد: دستیابی به صلح، اجماع و وحدت در این مرحله و فرصت تاریخی ضرورت دارد و حفظ نهادهای اساسی افغانستان و دستاوردها خواست همه مردم است. 
***
دستور خروج نیروهای آمریکایی از سومالی
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به پنتاگون دستور داد اکثر نیروهای این کشور در سومالی را خارج کند. آمریکا 700 نظامی در سومالی دارد و این نیروها 13 سال است در این کشور به بهانه مبارزه با القاعده و جنبش الشباب حضور دارند. بخش عمده نیروهای آمریکایی تا 15 ژانویه (25 دی‌ماه) از سومالی خارج خواهند شد و تنها یک گروه کوچک از نظامیان آمریکایی در موگادیشو، پایتخت سومالی باقی خواهند ماند. رویترز اخیرا گزارش دیگری منتشر کرده بود که بر اساس آن گفته شده بود رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد تمام نیروهای آمریکایی را از سومالی خارج کند.
***
کشته شدن 4000 عنصر «پ‌ک‌ک» در سوریه
مظلوم عبدی، فرمانده کل شبه‌نظامیان کرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در مصاحبه با شبکه روناهی گزارشی درباره وضعیت شمال و شمال شرق سوریه ارائه کرد. به گزارش وبگاه خبری «عنب بلدی»- نزدیک به معارضان سوریه- فرمانده کل قسد گفت پ‌ک‌ک در کنار این نیروها سال‌ها جنگیده‌ است و ۴۰۰۰ نیروی آن کشته شده‌اند. مظلوم عبدی در ادامه گفت: نیروهای پ‌ک‌ک با عناصر گروه‌‌ جبهه النصره و القاعده جنگیده‌اند.

Page Generated in 0/0054 sec