printlogo


کد خبر: 227656تاریخ: 1399/9/16 00:00
اخبار

پیش‌بینی تأمین واکسن کرونا تا ۲ ماه آینده به شرط تأمین ارز
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره تدابیر وزارت بهداشت به منظور تامین واکسن کرونا توضیح داد. سیدحیدر محمدی با اشاره به تلاش‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به منظور تامین واکسن کرونا برای مردم کشورمان اظهار کرد: ۶ شرکت داخلی در حال انجام مطالعات روی تولید واکسن کرونا هستند که مطالعات آزمایشگاهی آنها به پایان رسیده است و برخی از آنها در فاز مطالعات حیوانی هستند و برخی نیز درخواست مجوز ورود به فاز مطالعات انسانی را به سازمان غذا و دارو ارائه داده‌اند. وی افزود: مطالعات ۲ شرکت داخلی ظرف هفته آینده وارد فاز انسانی می‌شود و امیدواریم در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ بتوانند این واکسن را تولید کنند. مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه به منظور تامین هر چه سریع‌تر واکسن کرونا، همزمان با ادامه تولید داخل، مذاکرات با شرکت‌های خارجی تولیدکننده انجام شده است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در صورت تایید واکسن‌ها و تامین ارز مورد نیاز، ظرف ۲ ماه آینده بتوانیم یک محموله را وارد کنیم. وی توضیح داد: میزان تامین واکسن، به میزان تولید شرکت‌ها بستگی دارد، از طرفی اولویت این شرکت‌ها کشور خودشان و در درجه بعدی کواکس است؛ کواکس نیز متعهد شده واکسن را به کشورهای عضو خود ارائه کند که البته ما نیز عضو کواکس هستیم و از آن طریق هم واکسن تهیه خواهیم کرد، مرحله سوم تامین واکسن نیز در قالب قرارداد تجاری است که در این باره با کشورهای چین، هند و چند کشور اروپایی در حال رایزنی هستیم. 
***
هوای پایتخت دیروز هم آلوده بود
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت دیروز در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شد. به گزارش ایسنا، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در نخستین ساعات دیروز (۱۵ آذرماه) با افزایش ترافیک صبحگاهی همراه با تداوم پایداری جو و انباشت آلاینده‌ها، هوای بیشتر مناطق در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. با رشد ناپایداری جو تا صبح امروز (۱۶ آذر‌ماه) همراه با احتمال بارش باران تا حدودی شرایط برای پراکندگی آلاینده‌ها فراهم خواهد شد و با وجود آغار تردد خودروها بهبود کیفیت هوا در بیشتر مناطق دور از انتظار نخواهد بود. حاکمیت ناپایداری جوی طی روز و بارش باران، شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها را فراهم خواهد کرد. آلاینده شاخص هوای پایتخت طی 2 روز گذشته «ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون» با میانگین ۱۱۵ بود و هوای پایتخت در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.
***
وام ۷۰ میلیونی برای زوجینی که صاحب فرزند سوم شوند
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور درباره توجه به مسائل زنان و خانواده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: مطابق تبصره ۱۶ بند «یک» لایحه بودجه ۱۴۰۰، «اولویت وام‌های اشتغال سازمان بهزیستی با زنان سرپرست خانوار است». همچنین در همین تبصره بند «ج» آن قید شده است که «وام قرض‌الحسنه دیه زندانیان نیازمند، برای زنان زندانی و زندانیان بدهکار مهریه، اولویت دارد». معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره توجه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مباحث فرزندآوری، گفت: در تبصره ۱۶ بند «ه» این لایحه در جهت «حمایت از فرزندآوری، بانک مرکزی مکلف شده است تا ۷۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن با بازپرداخت ۲۰ ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال‌های ۹۹ یا ۱۴۰۰ شده یا می‌شوند، قرار دهد». این طرح به پیشنهاد معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری و با تغییراتی تصویب و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ قرار گرفت تا بتواند گامی در جهت حمایت از فرزندآوری باشد.
***
ایجاد 285 فرصت شغلی در بروجن توسط بنیاد برکت
واحد قطعه‌سازی خودرو در چهارمحال‌و‌بختیاری به همت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام به چرخه تولید بازگشت. مدیرعامل بنیاد برکت با اعلام این خبر افزود: کارخانه تولید قطعات پلیمری خودرو در شهرک صنعتی بروجن در استان چهارمحال‌و‌بختیاری با سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی بنیاد احیا شد و به چرخه مجدد تولید بازگشت. امیرحسین مدنی این اقدام بنیاد برکت را در راستای تحقق منویات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق جهش تولید خودرو از طریق تقویت قطعه‌سازان داخلی عنوان کرد. وی ادامه داد: بر همین اساس، بنیاد برکت با مشارکت و سرمایه‌گذاری 50 میلیارد ریالی در کارخانه تولید قطعات پلیمری خودرو علاوه بر احیا و بازگرداندن این واحد صنعتی به چرخه اقتصادی، بسترهای تولید روزانه 10 هزار قطعه پلیمری انبساط خودرو را فراهم آورده است. این واحد تولیدی فعال در زمینه تولید قطعات پلیمری خاص و فوم‌های فشرده خودرو در شهرک صنعتی بروجن که به علت نبود سرمایه در گردش دچار رکود شده بود، از سال 1393 و پس از مشارکت با بنیاد برکت احیا شده و در حال حاضر 10 هزار قطعه را در روز برای 2 هزار خودرو تولید می‌کند. به گفته مدنی، فعالیت این کارخانه تولید قطعات پلیمری خودرو باعث ایجاد 285 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در شهرستان بروجن شده است. وی با اشاره به اهمیت فعالیت واحد مشارکتی بنیاد برکت در شرایط امروز کشور و فشارهای تحریم، خاطرنشان کرد: با تولید روزانه 10 هزار قطعه، ایران در زمینه قطعات پلیمری انبساطی خودرو در زمره 20 کشور تولیدکننده این قطعات قرار گرفته است. مدیر عامل بنیاد برکت ادامه داد: همچنین مواد اولیه قطعات پلیمری انبساطی خودرو پیش از این فقط توسط 4 کشور ژاپن، فرانسه، آلمان و کره‌جنوبی تولید می‌شد که با همت متخصصان، تا پایان سال خط تولید این مواد اولیه در واحد مشارکتی بنیاد برکت راه‌اندازی می‌شود و ایران در این حوزه به خودکفایی کامل می‌رسد. 

Page Generated in 0/0064 sec