printlogo


کد خبر: 227664تاریخ: 1399/9/16 00:00
اخبار

کسری 50 هزار میلیارد تومانی دولت در 8 ماهه امسال
رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری روز گذشته خود اعلام کرد: منابع پیش‌بینی‌شده در سال جاری ۵۷۱ هزار و ۹۹ میلیارد تومان بود. سهم ۸ ماه ابتدای سال ۳۸۴ هزار میلیارد تومان بود که از این میزان ۳۳۴ هزار میلیارد تومان از منابع به خزانه واریز شد و 50 هزار میلیارد تومان از این منابع تحقق پیدا نکرد. همچنین در بخش مصارف ۳۵۳ هزار میلیارد تومان پرداختی وجود داشت و ۳۱ هزار میلیارد تومان نسبت به آنچه مجاز بودیم مصرف کنیم کمتر مصرف کردیم. محمدباقر نوبخت گفت: در 8 ماه اول سال ۱۰۰درصد پیش‌بینی مالیاتی محقق شده و قرار نیست بار جدیدی به مردم تحمیل شود. در سال آتی نیز به همین شکل عمل خواهد شد. وی همچنین در پاسخ به پیش‌بینی روزانه صادرات 3/2 میلیون بشکه نفت در سال ١۴٠٠ با لبخند پاسخ داد: حتما پس از لغو تحریم‌ها در نتیجه مصوبه اخیر دوستان‌مان در مجلس نه‌تنها 3/2 میلیون بشکه که حتی 6/4 میلیون بشکه نفت هم می‌توانیم صادر کنیم.
***
مرغ به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید
قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در خرده‌فروشی‌ها به ۲۸هزار تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بر اساس مشاهدات میدانی، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده به ۲۰ هزار تومان و مرغ گرم آماده طبخ نیز به ۲۸ تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. وزارت جهاد کشاورزی از هفته گذشته برای کنترل بازار مرغ اقدام به توزیع آن در برخی مراکز فروش کرده و مرغ را با قیمت کیلویی 20 هزار و 400 تومان عرضه می‌کند. 
***
با پشت سر گذاشتن آمریکا
چین برترین شریک تجاری اروپا شد
چین برای نخستین‌بار به برترین شریک تجاری اتحادیه اروپایی تبدیل شد و جایگاه آمریکا را تصاحب کرد. رشد روزافزون قدرت اقتصادی چین، باعث نگرانی و انتقاد آمریکایی‌ها و سایر قدرت‌های جهان شده است. آنطور که نیوزویک گزارش داده است، چین برای نخستین بار به برترین شریک تجاری اتحادیه اروپایی تبدیل شد و جایگاه آمریکا را تصاحب کرد. رشد روزافزون قدرت اقتصادی چین باعث نگرانی و انتقاد آمریکایی‌ها و سایر قدرت‌های جهان شده است. سخنگوی وزارت خارجه چین، «هوا چون‌یینگ»، در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت داده‌های تجاری اتحادیه اروپایی که برای ماه قبل منتشر شده است، خبر خوبی برای چین و اتحادیه اروپایی است. طبق داده‌های رسمی اداره آمار اروپا که در اختیار نیوزویک قرار گرفته است، حجم تبادلات تجاری اتحادیه اروپایی با چین در بازه ژانویه تا سپتامبر امسال به 5/425 میلیارد یورو (معادل 8/516 میلیارد دلار) رسیده است و از حجم تبادلات بین اتحادیه اروپایی و آمریکا که 5/412 میلیارد یورو (معادل ۵۰۱ میلیارد دلار) بوده، فراتر رفته است. در گزارش اداره آمار اروپا آمده است: در ۹ ماه ابتدایی ۲۰۲۰، چین برترین شریک تجاری اتحادیه اروپایی بوده است. در این بازه واردات اروپا از چین 5/4 درصد نسبت به بازه مشابه سال گذشته جهش داشته است، در حالی که صادرات همان مقدار سال گذشته باقی مانده است. در همین بازه تجارت اروپا با آمریکا بشدت افت کرده است؛ واردات 4/11 درصد سقوط کرده و صادرات ۱۰ درصد پایین آمده است. سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید: این تغییر نشانه روابط محکم بین چین و اتحادیه اروپایی است. او اشاره کرد اتحادیه اروپایی سال‌هاست که برترین شریک تجاری چین است.
***
فعالیت غیرقانونی ۵۰ درصد مشاوران املاک
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه «۵۰ درصد مشاوران املاک مجوز قانونی فعالیت ندارند»، گفت: فعالیت سوداگرانه برخی بنگاه‌های املاک از عوامل تلاطم بازار مسکن است. علیرضا پاک‌فطرت با انتقاد از تداوم فعالیت دلالان در بازار مسکن، اظهار کرد: یکی از دلایل و عوامل تشدید و تلاطم بازار مسکن، فعالیت دلالان و سفته‌بازان در این حوزه است که باید در راستای ساماندهی این بخش تلاش صورت گیرد. یکی از اقدامات اساسی برای کنترل دلالان، اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که متأسفانه این لایحه همچنان در دولت باقی مانده است. وی افزود: فعالیت سوداگرانه بخشی از بنگاه‌های معاملاتی یکی از عوامل تلاطم بازار مسکن است؛ بر اساس آمارها، بیش از 50 درصد مشاوران املاک مجوز قانونی فعالیت ندارند، از این رو گام نخست، ساماندهی این حوزه و جلوگیری از فعالیت غیرقانونی املاکی‌ها است.

Page Generated in 0/0089 sec