printlogo


کد خبر: 227689تاریخ: 1399/9/17 00:00
برخی رسانه‌ها از زمینه‌چینی بن‌سلمان برای حذف فیزیکی بن‌نایف در آینده نزدیک خبر دادند
دور جدید جنگ قدرت در آل سعود

گروه بین‌الملل: فشارهای خاندان سعودی بویژه شخص ولیعهد علیه منتقدان و مخالفانش اگرچه در دوره ریاست جمهوری ترامپ علنی و شدید بود اما از زمان اعلام نتایج انتخابات آمریکا این فشارها جدیت و شدت بیشتری گرفته است. بررسی روندهای یک ماه اخیر علیه مخالفان و رقبای احتمالی بن‌سلمان در مسیر رسیدن به پادشاهی نشان می‌دهد ولیعهد اقتدارگرای سعودی در دوره انتقال دولت در آمریکا و با توجه به وضعیت جسمانی ملک سلمان در تلاش است به هدف خود مبنی بر حذف رقبای اصلی برای رسیدن به پادشاهی جامه عمل بپوشاند. از این رو پس از حبس خانگی محمد بن‌نایف، پسر عموی خود و ولیعهد سابق این کشور، اکنون همزمان با انتشار اخباری از انتقال وی به زندانی در صحرای مرکزی عربستان، کمپین مجازی علیه بن‌نایف به راه افتاده که به دنبال این است او را عامل کودتا در عربستان و علیه خاندان سلطنتی معرفی کند. کارشناسان معتقدند بن‌سلمان باور دارد روابط نظامی- امنیتی بن‌نایف با نهادهای امنیتی آمریکا و انگلیس در سال‌های گذشته او را به گزینه مطلوب دموکرات‌ها برای سکانداری عربستان سعودی تبدیل کرده است؛ چه اینکه شخصیت بن‌سلمان و سیاست‌های پرهزینه او برای متحدانش در منطقه و نظام بین‌الملل هم او را به عنوان یک گزینه نامطمئن برای پیشبرد اهداف آمریکا در منطقه شناسانده و از این رو بن‌سلمان در صدد است به هر نحو ممکن از جمله حذف فیزیکی اصلی‌ترین رقبا خود را به عنوان تنها گزینه بالقوه برای پادشاهی جا بیندازد. 
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از گاردین،  در روزهای گذشته کمپین‌های وسیعی در فضای مجازی علیه محمد بن‌نایف، ولیعهد و وزیر کشور سابق عربستان  به راه افتاده است که وی را به اتهام خیانت به عربستان سعودی محکوم می‌کند. در همین راستا وکلای وی  از یوتیوب خواسته‌اند به دلیل اینکه این ویدئوها می‌تواند زمینه‌ساز قتل او شود، ویدئو‌ها را حذف کند. وکلای بن‌نایف اعلام کرده‌اند این  کمپین دروغین از سوی طرفداران بن‌سلمان در فضای مجازی به راه افتاده است و باعث شده زندگی بن‌نایف و خانواده وی در معرض خطر قرار گیرد. با این حال یوتیوب تاکنون اقدامی برای حذف این ویدئوها نکرده است. از طرف دیگر، تحقیقاتی از سوی تیم تحقیق و بررسی توئیتر انجام گرفته است که نشان می‌دهد گروهی از ربات‌هایی که توسط طرفداران بن‌سلمان اداره می‌شوند، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با موجی از پیام‌های جعلی، بن‌نایف را هدف حملات خود قرار داده و مدعی شده‌اند محمد بن‌نایف بخشی از توطئه دموکرات‌های آمریکا برای بی‌ثبات کردن خاندان ‌سعودی بوده است. این کارزار توئیتری علیه بن‌نایف 2 روز پس از آن آغاز شد که ترامپ در هفته‌‌های پایانی رقابت‌های انتخاباتی خود، خواستار انتشار ایمیل‌های بیشتری از «هیلاری کلینتون» وزیر سابق خارجه آمریکا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا شد که در بخشی از این توئیت‌ها آمده دولت اوباما به دنبال تضعیف خاندان سلطنتی عربستان سعودی بوده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد دست‌کم ۴۰ درصد از توئیت‌هایی که مدعی توطئه بن‌نایف و همدستی وی با دموکرات‌های آمریکا علیه رژیم سعودی هستند، توسط «رفتارهای ربات‌گونه» تولید شده است. تحقیقات نشان می‌دهد این ربات‌ها به دنبال اشاعه این نقل قول‌های ساختگی در فضای مجازی بوده‌اند تا این مساله را به موضوع اول و مهم روز در عربستان تبدیل کنند تا رسانه‌های خبری متقاعد شوند به این موضوع بپردازند. این توئیت‌ها همچنین مدعی شده‌اند بن‌سلمان به این توطئه پی برده و همین امر به سقوط محمد بن‌نایف منجر شده است.
محمد بن‌نایف ۶۱ ساله پسر عموی بن‌سلمان و ولیعهد سابق این کشور که از مارس 2020 به اتهام توطئه علیه خاندان سعودی در حبس خانگی به سر می‌برد، رقیب اصلی بن‌سلمان برای جانشینی ملک سلمان شناخته می‌شود.

Page Generated in 0/0054 sec