printlogo


کد خبر: 227690تاریخ: 1399/9/17 00:00
دور دنیا

لندن و بروکسل در مسیر شکست کامل توافق برگزیت
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و اورسولا فون دِر لین، رئیس کمیسیون اروپا بامداد دیروز در تماسی تلفنی، موانع پیش روی توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی (برگزیت) را به بحث گذاشتند. به نوشته روزنامه «گاردین»، جانسون و فون در لین پس از این تماس تلفنی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در حالی که تنها ۳ هفته به اتمام مهلت مذاکرات باقی است، گفت‌وگوها درباره روابط پسابرگزیت میان لندن و بروکسل، از روز دوشنبه (امروز) از سر گرفته خواهد شد. در این بیانیه آمده است:‌ امروز در تماس تلفنی میان اتحادیه اروپایی و بریتانیا، بر پیشرفتی که در بسیاری از زمینه‌ها حاصل شده است تأکید و از آن استقبال شد. با این حال اختلافات چشمگیری بر سر ۳ مساله حیاتی باقی است. هر ۲ طرف بر این مساله تأکید کردند که اگر این مسائل حل نشوند، عدم حصول توافق محتمل است. نخست‌وزیر انگلیس و رئیس کمیسیون اروپا افزودند: با وجود اینکه جدی بودن این اختلافات را می‌دانیم، توافق کردیم که تلاش بیشتری از سوی تیم‌های مذاکره‌کننده صورت گیرد تا قابل حل‌وفصل بودن آنها مورد بررسی قرار گیرد، بنابراین از سرپرست‌های مذاکره‌کنندگان‌مان درخواست کردیم فردا(امروز) در بروکسل حضور یابند؛ عصر دوشنبه بار دیگر با یکدیگر صحبت خواهیم کرد. روز سه‌شنبه مایکل گوو، وزیر کابینه بریتانیا و معاون جانسون در این باره گفته بود امکان دارد مذاکرات برگزیت بدون دستیابی به هیچ توافق نهایی به پایان برسد. انگلیس ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ۹۸) رسما از اتحادیه اروپایی خارج شد اما در دوره گذار که قرار است تا پایان امسال (۳۱ دسامبر ۲۰۲۰) ادامه داشته باشد، همچنان معیارهای اصلی عضویت در این اتحادیه را حفظ خواهد کرد و ۲ طرف در این بازه زمانی فرصت دارند درباره نحوه روابط پسابرگزیت به توافق برسند. 
***
مسکو: درخواست آمریکا برای توقف نورداستریم، تجاوز سیاسی است
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه درخواست سفارت آمریکا در برلین برای اعلام توقف احداث خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» را تجاوزگری سیاسی خواند. دیپلمات روس روز شنبه در صفحه فیسبوک خود نوشت: مهم نیست چه زمانی و در کجا باشد، مهم نیست چه توافقاتی آن را قانونی می‌کند، خط لوله روسی همان واکنش یکسان ایالات متحده در دهه‌های گذشته را در پی داشته است؛ تجاوزات سیاسی و مقاومت غیرقانونی. پیش‌تر سفارت آمریکا در برلین از دولت آلمان خواست ساخت خط لوله بحث‌برانگیز گاز طبیعی نورد استریم ۲ را که گاز روسیه را به آلمان انتقال می‌دهد، متوقف کند. رابین کوینویل، کاردار سفارت آمریکا در برلین، به روزنامه هندلزبلات گفت: اکنون زمان آن فرارسیده که آلمان و اتحادیه اروپایی خواستار توقف احداث خط لوله شوند. ساخت خط لوله نورد استریم ۲ تقریبا به پایان رسیده و می‌تواند گاز طبیعی روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، ۲ برابر کند. مخالفان این خط لوله، از جمله ایالات متحده، لهستان و اوکراین مدعی هستند این خط لوله روسیه از نظر اقتصادی به ضرر آلمان است، در حالی ‌که دولت آلمان می‌گوید این یک منبع انرژی مستقیم و مطمئن است. 
***
هشدار جهاد اسلامی به تل‌آویو درباره آغاز جنگ
هفته گذشته همزمان با رزمایش رژیم صهیونیستی موسوم به «تیر کشنده» یک پهپاد حزب‌الله موفق شد بر فراز الجلیل به پرواز درآید و سالم به آشیانه بازگردد. داوود شهاب، سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین در همین رابطه به خبرگزاری یورونیوز گفت: پرواز پهپاد مقاومت بر فراز فلسطین اشغالی، رصد تحرکات ارتش رژیم صهیونیستی و نیز رصد رزمایشی که در چارچوب آمادگی برای حملات گسترده چه‌بسا به جبهه شمالی در لبنان و سوریه یا جبهه نوار غزه صورت می‌گیرد، دستاورد نظامی و راهبردی بزرگی برای حزب‌الله و دلیل بر آن است که حزب‌الله و مقاومت اسلامی در حال توسعه توانایی‌های نظامی و امکانات خود در زمینه‌های مختلف هستند. وی ضمن اعلام اینکه تمام سناریوها روی میز است، افزود: مقاومت فلسطین برای مقابله با هر تجاوزی به ملت فلسطین آماده است. شهاب ادامه داد: ما برآوردها و نشانه‌هایی از قصد اسرائیل برای انجام حمله علیه مقاومت و ملت فلسطین بویژه با نزدیکی انتقال قدرت در آمریکا از دولت دونالد ترامپ احمق به دولت جو بایدن داریم؛ دشمن اسرائیلی دنبال اتخاذ اقدامات پیشگیرانه‌ای است که امور را برای دولت جدید آمریکا پیچیده کند؛ مقاومت فلسطین بیدار و آماده تمام احتمالات است و به هر تجاوز یا تروری پاسخ خواهد داد. 
***
هشدار درباره ترور و نابسامانی امنیتی در لبنان
یک روزنامه لبنانی در گزارشی درباره آخرین وضعیت لبنان نوشت: به موازات عدم تشکیل دولت جدید که موضوعی عمدی است، نشانه‌هایی نگران‌کننده دیده می‌‎شود. روزنامه «الجمهوریه» از جمله دلایل خود برای این موضوع را  آنچه در شورای عالی دفاع درباره خطرات اقدامات امنیتی و ترورها فاش شد، دانسته است. در این زمینه یک منبع امنیتی به الجمهوریه گفت: اطلاعات امنیتی موجود نزد دستگاه‌های امنیتی بسیار خطرناک است، اقدامات امنیتی در بیش از یک سطح فعال و به برخی شخصیت‌ها ابلاغ شده که باید نهایت احتیاط را داشته باشند. این منبع امنیتی حاضر به ذکر اسامی شخصیت‌های مذکور نشد و تنها گفت: وضعیت در نهایت حساسیت است و لبنان همچنان در معرض توفان تروریستی قرار دارد؛ اطلاعاتی مبنی بر آماده شدن برخی هسته‌های تروریستی برای بر هم زدن ثبات لبنان و به راه انداختن آشوب در دست است و دستگاه‌های امنیتی در آماده‌باش کامل هستند. روزنامه الجمهوریه افزود، تدابیر امنیتی شدید در برخی مناطق تحت کنترل حزب‌الله بویژه در بسیاری از خیابان‌های ضاحیه جنوبی بیروت دیده می‌شود. 

Page Generated in 0/0058 sec