printlogo


کد خبر: 227735تاریخ: 1399/9/18 00:00
نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ونزوئلا اعلام شد
پیروزی قاطع جبهه ضدآمریکایی

گروه بین‌الملل: دیروز نتایج اولیه انتخابات ونزوئلا اعلام شد و جبهه ضدغربی تحت رهبری مادورو توانست جبهه غرب‌گرای ونزوئلا را شکست دهد. 
بر اساس اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ونزوئلا، حزب چپ‌گرای تحت حمایت دولت نیکلاس مادورو با کسب حداکثری آرا به عنوان پیروز این کارزار معرفی شد. 
به گزارش شبکه تلویزیونی تله سور ونزوئلا، دیروز با گذشت کمتر از ۲۴ ساعت از پایان برگزاری انتخابات پارلمانی سرنوشت‌ساز ونزوئلا، ایندیرا آلفونزو رئیس شورای انتخاباتی این کشور بر اساس شمارش اولیه آرای جمع‌آوری شده از پیروزی حزب چپ‌گرای تحت حمایت دولت خبر داد. 
بنا بر اطلاعات کمیته انتخاباتی ونزوئلا، بر اساس نتایج اولیه، حزب «قطب بزرگ میهنی سیمون بولیوار» با کسب 6/67 درصد از آرای شمارش شده، پیروز اصلی این کارزار شناسایی شد. به گفته آلفونزو، انتخابات روز یکشنبه با مشارکت ۳۱ درصدی شهروندان این کشور برگزار شد. 
برگزاری انتخابات پارلمانی ونزوئلا که یکشنبه برگزار شد، چالشی بزرگ میان طرفداران نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور و گروه مخالفان محسوب می‌شد که در آن، نمایندگان مجلس جدید سرنوشت کشور را به دست خواهند گرفت. 
رقابت روز یکشنبه با هدف آغاز دوره جدیدی در مجلس ملی ونزوئلا، بین ۱۴ هزار و ۴۰۰ نامزد از ۱۰۷ سازمان و نهاد سیاسی در ۱۴ هزار و ۲۲۱ مرکز رای‌گیری برگزار شد؛ فرآیندی که از ماه‌ها قبل موجب افزایش تنش‌ها میان حزب مخالفان و دولت شده بود و به موجب آن با رای مردم، ۲۷۷ نماینده پارلمان برای 5 سال آینده انتخاب شدند. همچنین بر اساس اطلاعات این نهاد، انتخابات یادشده در فضایی دموکراتیک، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور ناظران بین‌المللی برگزار شد. 
 
* واکنش اولیه مادورو
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا دقایقی پس از اعلام این خبر در صفحه توئیترش نوشت: من شجاعت ۱۴ هزار و ۴۰۰ نامزدی را که به این جشن انتخاباتی پیوستند تحسین می‌کنم. همچنین به نمایندگان، معاونان و اعضای علی‌البدل منتخب تبریک می‌گویم. افراد نیک، متعهد و سختکوشی به مجلس قانونگذاری آمدند. 
 
* وزیر خارجه ونزوئلا: پمپئو «زامبی» است
در همین حال خورخه آریزا، وزیر خارجه ونزوئلا دیروز مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده را به دلیل دخالت و ادعایش درباره انتخابات پارلمانی ونزوئلا، زامبی توصیف کرد. 
پمپئو روز یکشنبه در پیامی مداخله‌جویانه که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، صحت انتخابات پارلمانی ونزوئلا را که روز گذشته با حضور ناظران بین‌المللی از کشورهای مختلف جهان برگزار شد، زیر سوال برد. پمپئو در این پیام مدعی شد: تقلب در انتخابات ونزوئلا از قبل انجام گرفته است. نتایجی که رژیم غیرمشروع مادورو اعلام خواهد کرد، بازتابی از اراده مردم ونزوئلا نیست. آنچه امروز در حال رخ دادن است، تقلب و تزویر است نه انتخابات. آریزا نیز در پاسخ به ادعاهای پمپئو در صفحه توئیتر خود نوشت که تلاش‌های آمریکا برای اعمال نفوذ سیاسی در ونزوئلا شکست خورده است. وی خطاب به پمپئو ادامه نوشت: یک زامبی سخن گفته است! اگرچه طبق گفته رئیست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، در انتخابات آمریکا تقلب رخ داده است. پمپئو، با آرامش و در حال استعفا حقیقت را بپذیر؛ در ونزوئلا، شکست شما قطعی است. ما امیدواریم بزودی دیپلماسی به وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بازگردد. 
***
[درخواست برای تغییر نگاه اتحادیه اروپایی به ونزوئلا]
خوزه زاپاترو، نخست‌وزیر اسبق اسپانیا خواستار تجدیدنظر اتحادیه اروپایی در سیاست تحریم علیه دولت ونزوئلا و به رسمیت نشناختن نتایج انتخابات پارلمانی این کشور آمریکای لاتین شد. به گزارش نشریه ال‌پائیس، خوزه لوئیس رودریگس زاپاترو که به عنوان یکی از ناظران بین‌المللی انتخابات پارلمانی ونزوئلا در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا به سر می‌برد، از اتحادیه اروپایی خواست با تامل بیشتر درباره برگزاری انتخابات، تحریم‌های اعمال شده علیه دولت و به رسمیت شناختن مجلس آینده این کشور آمریکای لاتین عمل کند. زاپاترو از اعضای حزب چپ‌گرای کارگران سوسیالیست است که در ۲ دوره انتخابات در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ به عنوان نخست‌وزیر اسپانیا انتخاب شد. وی در اولویت‌های دیپلماسی خود روش مستقلی از اتحادیه اروپایی اتخاذ کرد و در موارد گوناگونی بر خلاف سیاست‌های آمریکا نیز عمل کرده ‌است. این مقام دولتی اسبق اسپانیا که به عنوان میانجی مذاکرات سیاسی در ونزوئلا مشهور است، پیش‌تر نیز با دفاع از چندجانبه‌گرایی این کارزار سیاسی، در گفت‌وگو با شبکه گلوبوویسیون نسبت به روند انتخابات ابراز امیدواری کرد. به عقیده این سیاستمدار اسپانیایی، نهادهای بین‌المللی باید رویکرد و موضع خود نسبت به دولت چاویستی (طرفداران هوگو چاوز) ونزوئلا را تغییر دهند. وی در ادامه گفت: دیپلماسی اتحادیه اروپایی مبتنی بر حل مسالمت‌آمیز منازعات و احترام است، من امیدوارم اتحادیه، سیاست تحریم و نفی مشروعیت که بویژه خصیصه سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بوده است را مورد بازنگری قرار دهد. زاپاترو همچنین گفت: به رسمیت نشناختن نتایج می‌تواند منجر به پوچ‌ترین اقدامی شود که تاریخ حقوق بین‌الملل به خود دیده است. قائل نبودن مشروعیت برای مجلس آینده در شرایطی که دوره 5 ساله پارلمان پیشین به پایان رسیده است، منطقی نیست.

Page Generated in 0/0056 sec