printlogo


کد خبر: 227736تاریخ: 1399/9/18 00:00
دور دنیا

احتمال کناره‌گیری ویلیام بار قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ
روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد «ویلیام بار» وزیر دادگستری آمریکا در حال بررسی کناره‌گیری از سمت خود قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ است. این مساله پس از آن مطرح شده است که وزیر دادگستری آمریکا به‌رغم روابط نزدیک با ترامپ تاکید کرده بود هیچ شواهد و مدارکی که نشان دهد در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 تقلب و تخلف گسترده‌ای صورت گرفته کشف نکرده است. ۳ منبع آگاه به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌اند ویلیام بار احتمالا تا ماه آینده از سمت خود استعفا خواهد کرد. هنوز مشخص نیست این مساله آیا به خشم دونالد ترامپ از اظهارات ویلیام بار در ارتباط با نتیجه تحقیقات وزارت دادگستری در زمینه سلامت انتخابات آمریکا مرتبط است یا نه اما دونالد ترامپ اخیرا از پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران درباره اینکه آیا هنوز به وزیر دادگستری خود اعتماد دارد یا خیر امتناع کرده است. منابع آگاه همچنین گفته‌اند اگرچه بار از هفته گذشته در اندیشه کناره‌گیری از سمت خود قبل از 20 ژانویه است اما هنوز تصمیم قطعی وی مشخص نیست. بار که از متحدان ترامپ محسوب می‌شود، سه‌شنبه هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تأیید کرد شواهدی درباره تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری در حدی که بتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد، یافت نشده است. بنا بر گزارش شبکه «ان‌بی‌سی‌نیوز»، در پی انتشار مصاحبه بار، یکی از مقام‌های دولت آمریکا و ۲ منبع آگاه تصریح کرده بودند گزینه اخراج وزیر دادگستری آمریکا از سوی دونالد ترامپ محتمل است. 
***
انصارالله: هدف دشمن از حمله به فرودگاه صنعا فریب افکار عمومی است
در پی حملات مکرر ائتلاف سعودی به فرودگاه صنعا، انصارالله یمن هدف از این اقدام را فریب افکار عمومی دانست. به گزارش «وطن امروز»، «خالد الشیف» مدیرکل فرودگاه صنعا ابراز امیدواری کرد سازمان ملل حداقل موضع مشخصی درباره بستن این فرودگاه به روی پروازهای بشردوستانه داشته باشد. وی ائتلاف عربی به رهبری عربستان را مسؤول هدف قرار دادن مکرر فرودگاه و نابودی آن از طریق حملات هوایی معرفی کرد و افزود ممنوعیت پرواز از طریق فرودگاه وضعیت انسانی در یمن را تشدید می‌کند. الشیف ادعای استفاده انصارالله یمن از امکانات فرودگاه بین‌المللی صنعا برای اهداف نظامی را رد و ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی را به فریب و دروغ‌گویی برای توجیه هدف قرار دادن فرودگاه از طریق حملات هوایی متهم کرد. وی ادامه داد: این ادعای متجاوزان موضوع جدیدی نیست و با این کار برای گمراه کردن افکار عمومی جهان دنبال توجیه هدف قرار دادن مکرر فرودگاه هستند. ائتلاف عربی ضد مردم یمن از آگوست ۲۰۱۶ همه پروازهای فرودگاه بین‌المللی صنعا را ممنوع کرده است. 
 
* اعلام عفو عمومی از سوی انصارالله  و تسلیم تیپ مزدوران
پس از اعلام فرمان عفو عمومی از سوی انصارالله، بیشتر افراد یک تیپ از مزدوران یمنی که با نیرو‌های عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن همکاری می‌کردند، خود را تسلیم نیرو‌های ارتش ملی و کمیته‌های مردمی یمن کردند. «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در مراسم استقبال از نظامیان تسلیم شده، بار دیگر از کسانی که با متجاوزان همکاری می‌کنند درخواست کرد فرصت را غنیمت بشمارند و از عفو عمومی اعلام شده استفاده کنند. یحیی سریع با تاکید بر اینکه مزدوران و اشغالگران سرنوشتی جز نابودی ندارند، افزود: نیرو‌های متجاوز پس از خسارات و ضرباتی که در جبهه‌های مختلف متحمل شده‌اند، به پایان راه رسیده‌اند. شنبه این هفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اشاره به صدور فرمان عفو عمومی از سوی رهبران دولت نجات ملی گفت: بنا بر این اعلامیه همه کسانی که طی سال‌های گذشته در جبهه ائتلاف سعودی بوده و جنگیده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند به محور یمن بازگردند.
***
تخلیه یک هواپیما در فرودگاه نیویورک از بیم بمب‌گذاری
رسانه‌های آمریکایی از تخلیه یک هواپیمای مسافری در فرودگاه «جان اف کندی» نیویورک از بیم بمب‌گذاری خبر داد‌ند. به گزارش شبکه الجزیره، این هواپیما با 250 سرنشین از مسکو وارد فرودگاه نیویورک شده بود. به‌رغم حضور گسترده نیروهای امنیتی، پلیس نیویورک گفته، سایر پروازها تحت تاثیر این رویداد قرار نگرفته است و پروازها ادامه دارد. جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده است. 
***
یورش نیروهای امنیتی سعودی به شهرک عوامیه
منابع خبری از حمله گشتی‌های امنیتی رژیم سعودی به مسجدی در شهرک عوامیه در منطقه قطیف واقع در شرق عربستان سعودی خبر دادند. نیروهای امنیتی سعودی با حمله به مسجد امام حسین(ع) در منطقه الزاره در جنوب شهرک العوامیه این مسجد را به محاصره خود درآوردند. تعدادی از گشتی‌های سعودی همچنان در اطراف این مسجد مستقر هستند؛ مسجدی که در آن شهید آیت‌الله نمرباقر النمر به سخنرانی‌های آتشین علیه آل‌سعود می‌پرداخت. برخی منابع خبری هم از بازداشت السید هاشم یکی از روحانیون شهرک الاحسا توسط نیروهای امنیتی سعودی خبر دادند. بازداشت این روحانی در پی یورش نیروهای امنیتی سعودی و محاصره منزل وی در این منطقه روی داد. 

Page Generated in 0/0056 sec