printlogo


کد خبر: 227750تاریخ: 1399/9/18 00:00
7 کشته در سیل استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس و کرمان
کجایی مدیریت؟

گروه اجتماعی: بارش باران پاییزی در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس و کرمان تاکنون 7 کشته و میلیاردها تومان خسارت بر جا گذاشته و همزمان رئیس دستگاه قضا به سازمان بازرسی کل کشور دستور استقرار در مناطق سیل‌زده و رسیدگی به مشکلات را صادر کرده است. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، بارش‌های گسترده در هفته گذشته بسیاری از خیابان‌های سربندر و جنوب اهواز را زیر آب برد و در ادامه روز یکشنبه به شهرستان‌های دشتستان و برازجان استان بوشهر خسارات زیادی وارد کرد. بارش باران در استان هرمزگان بیشترین قربانی را گرفت و 5 کشته برجا گذاشت تا واکنش رئیس دستگاه قضا را در پی داشته باشد. 
حجت‌الاسلام حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور در پی دستور رئیس قوه‌ قضائیه به خوزستان سفر و در جلسه رسیدگی به مشکلات سیل‌زدگان استان شرکت کرد اما بزرگ‌ترین غایب این جلسه شریعتی، استاندار خوزستان بود(!) به گفته ایمان شمسایی، مشاور درویشیان، در حالی که رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور برای رسیدگی به مشکلات در خوزستان به سر می‌برد اما استاندار با وجود وقوع سیل از استان خارج شده و به تهران سفر کرده است! 
حجت‌الاسلام درویشیان که با دستور رئیس قوه ‌قضائیه به منظور بررسی مشکلات ناشی از سیل و آبگرفتگی به خوزستان سفر کرده، در جمع تعدادی از مسؤولان استانی اظهار داشت: مردمی که در ۸ سال دفاع‌مقدس پیشگام جهاد و مقاومت بودند، شایسته بهترین خدمات هستند و انتظار می‌رود کار اساسی برای مشکل جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب انجام شود. 
وی ادامه داد: کار گذاشتن پمپ، علاج موقت است و باید معضل به صورت ریشه‌ای حل شود، ما به دوستان گفته‌ایم کم‌کاری‌هایی که انجام شده از سوی هر نهادی که بوده مورد بررسی قرار بگیرد و اگر ترک فعلی انجام شده، سازمان بازرسی ورود کند و بشدت برخورد می‌کنیم. وی افزود: این حق طبیعی مردم است هم آب شرب مناسب و هم سیستم فاضلاب درست داشته باشند. عضو شورای‌ عالی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اختلاف نظرها باید در جهت خدمت به مردم کنار گذاشته شود و یک بار برای همیشه باید تکلیف این موضوع مشخص شود و اینجور نباشد که هر سال بیاییم راجع به این مساله بحث کنیم.   درویشیان با اشاره به ضرورت ارائه گزارش حسب دستور ریاست قوه قضائیه به وی درباره ترک فعل‌های صورت‌گرفته در این حوزه افزود: اینکه بگوییم باران زیاد باریده که توجیه خوبی نیست. کما اینکه در نقاط زلزله‌خیز، ساختمان‌ها را برای تحمل ۹ ریشتر هم پیش‌بینی می‌کنند و این موضوع در بحث آبگرفتگی‌ها و فاضلاب و آب‌های سطحی خوزستان باید لحاظ شود. حسب دستور ریاست قوه، گزارشی مبسوط از کم و کیف اقدامات انجام شده و قصور و تقصیرهای احتمالی به ایشان ارائه خواهد شد. 
بنا بر این گزارش، نشست مدیران استانی در غیاب استاندار خوزستان ـ که در تهران بسر می‌برد ـ روز گذشته در محل بازرسی ‌کل استان خوزستان با حضور رئیس دادگستری و دادستان این استان برگزار شد.
رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور گفت: با توجه به بررسی‌ها و کارشناسی‌هایی که انجام خواهد شد ما در سریع‌ترین زمان ممکن مستندات را جمع‌آوری و پیگیری خواهیم کرد. گمان می‌کنم در کمترین زمان گزارش را آماده کنیم و آنچه مربوط به خود استان است قبل از خروج از خوزستان به مسؤولان استان ابلاغ خواهد شد.
همچنین وی دیروز ضمن سفر میدانی به اهواز جهت بررسی مشکلات آب‌ و فاضلاب این شهر، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمع‌بندی جلسه‌ای که امروز داشتیم نشان می‌دهد این مشکل برای امروز و دیروز یا امسال و سال گذشته نیست و سال‌ها وجود داشته است. این مشکل به زیرساخت‌هایی که باید در گذشته پیش‌بینی و دنبال می‌شده بازمی‌گردد. 
درویشیان ضمن تاکید بر به‌روزرسانی طرح جامع فاضلاب استان خوزستان بیان کرد: طرح جامع فاضلاب خوزستان که از سال ۸۵ آغاز شده است، متاسفانه طبق گزارشی که ارائه شد تاکنون بیش از ۴۰ درصد آن اجرا نشده و با توجه به تغییر اقلیم خوزستان در سال‌های اخیر و افزایش میزان بارندگی‌ها نیازمند به‌روزرسانی است.  رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور در ادامه افزود: مشکل دیگری که باید به آن پرداخته شود بحث آب‌های سطحی است که متفاوت از بحث فاضلاب است و آبگرفتگی اخیر ناشی از همین مساله است؛ طوری که اقدامات موقت در رابطه با دفع آب‌های سطحی انجام شده و بعضی مناطقی که سال گذشته دچار آبگرفتگی شده بود با اقدامات چند ماه اخیر دچار مشکل نشدند اما چند منطقه اهواز و چند شهر استان از جمله بندر امام دچار مشکل جدی شدند که بحث‌هایی در این باره انجام و مواردی هم مطرح شد و مقرر شد بررسی‌های ما طی چند روز آینده تکمیل شود تا به یک جمع‌بندی برسیم. رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور در رابطه با جمع‌بندی‌ای که در پایان این سفر میدانی انجام خواهد داد، گفت: آنچه از امکان تصمیم‌گیری و اقدام به آن در خوزستان وجود دارد به مسؤولان استان ابلاغ می‌کنیم و آنها ملزم به پیگیری موارد هستند. 
 
* سیل تاکنون ۷ کشته برجا گذاشته است
سخنگوی سازمان اورژانس کشور از جان‌باختن ۷نفر در سیل استان‌های بوشهر و هرمزگان خبر داد. 
مجتبی خالدی در تشریح آخرین وضعیت سیل و آبگرفتگی در استان‌های سیل‌زده اظهار کرد: در این مدت شاهد وقوع سیل و آبگرفتگی در استان‌های کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان بودیم. وی ادامه داد: طی این حوادث ۲ نفر در استان‌های بوشهر و هرمزگان مصدوم شدند که به مراکز درمانی انتقال یافتند. همچنین ۷ نفر؛ ۵ نفر در استان هرمزگان و ۲ نفر در استان بوشهر متأسفانه بر اثر این حادثه جان خود را از دست دادند. ریزش کوه ناشی از سیل موجب واژگونی ۲ خودرو و فوت 5 نفر شد. 
مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز درباره مرگ ۵ نفر در این استان گفت: بر اثر بارندگی عصر یکشنبه 16 آذرماه در شهرستان پارسیان، متاسفانه ۲ دستگاه خودروی پژوپارس و وانت پراید با ۵ سرنشین دچار سانحه شدند. به علت جاری شدن سیلاب و ریزش کوه، ۵ سرنشین این ۲ خودرو دچار حادثه شده و مفقود می‌شوند که بلافاصله با پیگیری مدیریت بحران استان و حضور فرماندار شهرستان پارسیان در محل، با کمک نیروهای امدادی و عملیاتی و همکاری خوب اهالی، خودروها و مفقودین پیدا شدند. 
 وی گفت: شدت سیلاب اولیه سرازیر شده از کوه به قدری زیاد بوده که ۲ خودرو را با خود برده بود.
وی ادامه داد: در این سانحه دلخراش متاسفانه 4 نفر از هموطنان عزیز جان خود را از دست دادند و یک نفر هم که با حال وخیم به مراکز درمانی پارسیان اعزام شد، جان خود را از دست داد. 
رئیس کل دادگستری خوزستان خواستار ارائه سریع گزارش‌های تیم بازرسی قوه‌ قضائیه از نتیجه بازرسی‌ها و تخلفات احتمالی در موضوع آبگرفتگی‌های برخی شهرهای این استان شد. حجت‌الاسلام مرادی در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان بازرسی کشور در اهواز گفت: اگر در آبگرفتگی‌ شهرهای استان، قصور یا عمدی صورت گرفته باشد، چه دولتی چه شخصی، در دستگاه قضا طبق مقررات بشدت برخورد می‌کنیم. وی خطاب به تیم بازرسی دستگاه قضایی اظهار کرد: خواهش من است بررسی‌ها و گزارش بازرسی، مشمول زمان نشود و نتیجه سریع منتشر شده و به دستگاه قضا بیاید، تا بتوانیم اگر مساله‌ای بود برخورد کنیم. 
مرادی از برخی گزارشات رسیده ابراز نگرانی و در این باره خاطرنشان کرد: برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب اقداماتی هم انجام شده اما به نظر می‌رسد در برخی نقاط کم‌کاری شده است. گزارش‌هایی داریم که اهمال شده و گاه عمدا تخلف شده است. برخی مناطق کیسه‌های شن را از فاضلاب‌ها خارج کرده‌اند. این بالاخره نشان می‌دهد عمدی در کار است که مردم را ناراضی کنند. وی با تاکید بر لزوم نگرش ملی به این موضوع، بیان کرد: ما برای برخورد با متخلفان احتمالی یا کم‌کاری‌ها، پرونده قضایی در بعضی شهرستان‌ها تشکیل دادیم اما این کار ملی است و نیاز به نگرش خاصی نسبت به خوزستان وجود دارد. رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: تمام زندگی مردم خوزستان همین کولر و وسایل سرمایشی و اینهاست که با این وضع از بین می‌رود و با حجم زیادی از ضرر و زیان مواجه می‌شوند.
 
* ادامه بارش برف و باران در چند استان کشور
بارش برف و باران امروز و فردا در کشور ادامه خواهد یافت اما از شدت آن کم می‌شود. 
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در این باره به ایسنا گفت: 18 آذرماه (امروز) در جنوب استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان بارش پراکنده رخ خواهد داد. همچنین چهارشنبه (۱۹ آذرماه) در استان گیلان و پاره‌ای از مناطق شمال غرب بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. 
صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ادامه افزود: پنجشنبه (۲۰ آذرماه) برای نوار شمالی کشور بارش پیش‌بینی می‌شود که شدت بارش‌ها در رشت و غرب مازندران خواهد بود. روز جمعه (۲۱ آذرماه) نیز برای سواحل دریای خزر بارش پیش‌بینی می‌شود. 
 
* نیروهای جهادی در حال خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان بوشهر  هستند
بارندگی شدید و بی‌سابقه در استان بوشهر بویژه شهرستان دشتستان، خسارات مالی و جانی برای مردم این منطقه به بار‌ آورد تا جایی که اکنون خیلی‌ها خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند و نیروهای جهادی در حال خدمات‌رسانی به مردمند. عبدالکریم جمیری، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم درباره بارندگی‌های اخیر استان بوشهر طی گفت‌وگویی با «وطن امروز» گفت: با وجود هشدارهای لازم برای آمادگی در برابر وقوع احتمالی سیل که از قبل اعلام شده بود اما شدت بارندگی در این منطقه به حدی بود که کارشناسان این میزان بارش در طول چند ساعت را به اندازه بارندگی یک سال برآورد می‌کنند.  وی با بیان اینکه هر چند حجم بالای بارندگی موجب آبگرفتگی‌ها و جاری شدن سیل در خیابان‌ها و معابر و حتی باعث نفوذ به برخی خانه‌ها شد اما نباید از ضعف‌های زیرساختی و مدیریتی نیز چشم‌پوشی کرد. نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم تصریح کرد: بیشترین خسارت ناشی از سیل و آبگرفتگی در استان در شهرستان دشتستان اتفاق افتاده است. جمیری اضافه کرد: نیروهای جهادی و بسیجیان برای حمایت و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان ناشی از وقوع سیل پای کارآمده‌اند و با خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان در کنار مردم هستند.
 
* پرداخت وام معیشتی به سیل‌زدگان
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تشریح آخرین وضعیت استان‌های درگیر سیل و مشکلات جوی، از ارائه درخواست افزایش رقم وام‌های معیشتی و جبران خسارت سیل‌زدگان به دولت خبر داد. 
اسماعیل نجار با بیان اینکه بارش‌های اخیر سبب بروز آبگرفتگی و سیلاب در برخی مناطق استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان و هرمزگان شد، گفت: متاسفانه شدت این بارش‌ها خساراتی را به هموطنان ما بویژه در ۲ استان بوشهر و خوزستان وارد کرد که در حال پیگیری برای جبران آن هستیم. وی با اشاره به وضعیت استان خوزستان گفت: در برخی از شهرهای این استان سال‌هاست که به دلیل نبود نهرهایی برای جمع‌آوری و انتقال آب‌های سطحی مشکلاتی ایجاد می‌شود. در این شهرها عمدتا با پمپ‌های قوی اقدام به تخلیه آب می‌شود که سال گذشته نیز با پیگیری سازمان مدیریت بحران کشور چندین دستگاه پمپ قوی برای تخلیه آب اختصاص داده شد. نجار درباره وضعیت فعلی استان خوزستان گفت: در حال حاضر در این استان مشکل جدی وجود ندارد و عمده ارزیابی‌ها برای تعیین خسارات و جبران آنها نیز به اتمام رسیده است. ما تلاش کردیم که با دست باز نسبت به جبران خسارات اقدام کنیم و حتی موارد متعددی که خانه فرسوده‌ای در مناطق سیل‌زده قرار داشت، آن را هم در لیست جبران خسارات قرار دادیم. در همین راستا نیز در مجموع ۴ هزار درخواست برای وام تعمیرات و ۱۰۰۰ درخواست برای وام ساخت واحدهای تخریبی و نوسازی در این استان تایید شده است. علاوه بر آن ۶۰۰۰ وام معیشتی نیز به حادثه‌دیدگان پرداخت خواهد شد. وی با بیان اینکه بخشی از این وام‌ها بلاعوض و بخشی دیگر نیز با بهره کم است، گفت: وام معیشتی از نوع بلاعوض است و همچنین بخشی از وام‌های جبران خسارات نیز به شکل بلاعوض پرداخت خواهد شد. 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره مبلغ این وام نیز گفت: در درخواستی به دولت تاکید کردیم که با توجه به افزایش قیمت مصالح و هزینه‌ها، لازم است مبلغ این وام‌ها افزایش پیدا کند که پس از تایید نهایی رقم آن را اعلام می‌کنیم. نجار درباره وضعیت استان بوشهر نیز گفت: در این استان همچنان ارزیابی‌ها ادامه دارد و فرآیند تعیین خسارت هنوز انجام نشده است اما پس از نهایی شدن مانند استان خوزستان وام‌های معیشتی، تعمیری و نوسازی به آسیب‌دیدگان پرداخت خواهد شد. وی با بیان اینکه بارش‌ها در این استان کم‌سابقه بوده است، گفت: در مناطقی از استان بوشهر در عرض ۳ ساعت بیش از ۱۶۰ میلیمتر بارندگی داشتیم که بسیار زیاد است. از طرفی در برخی نقاط مانند وحدتیه، دلیل آبگرفتگی شکستگی چند درخت و افتادن آن به رودخانه بود. این درخت‌ها در زیر پلی متوقف شده و آب نیز پشت آن انباشته شده و مشکلاتی را ایجاد کرده بود. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از پرداخت اجاره‌بها برای اسکان موقت سیل‌زدگان خبر داد و گفت: به این افراد مبلغی داده خواهد شد تا به شکل موقت محلی را برای اسکان خود انتخاب کنند؛ این مبلغ علاوه بر مبلغی است که تحت عنوان وام معیشتی و جبران خسارت پرداخت خواهد شد. 
نجار تعداد فوتی‌های ناشی از این حوادث را 7 تن اعلام کرد و گفت: ۲ نفر در بوشهر و 5 نفر در هرمزگان جان خود را از دست دادند. در این میان فقط یک زن در استان بوشهر به دلیل سقوط در آب جان خود را از دست داد و مابقی تحت تاثیر غیرمستقیم سیل قرار داشتند. یک نفر در بوشهر به دلیل ریزش ساختمان و 5 نفر شامل ۲ زن، ۲ مرد و یک کودک نیز که سرنشینان ۲ خودرو بودند به دلیل ریزش کوه جان خود را از دست دادند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره خسارات وارد شده به بخش کشاورزی و باغات نیز تصریح کرد: این خسارت‌ها از طریق بیمه پرداخت خواهد شد.
 
* سیل اولویت دولت باشد
با آنکه  همچنان کرونا مساله اول کشور است اما خسارت‌های بسیار سیل در استان‌های جنوبی نشان می‌دهد دولت باید بیش از پیش به سیل‌زدگان توجه کند. تجربه نشان داده دولت برای رسیدگی به سیل‌زده‌ها و جبران خسارات در دام بروکراسی می‌افتد و روند کمک‌رسانی مالی بسیار کند پیش می‌رود. همچنین هنوز مناطق سیل‌زده نیاز به امدادرسانی و بسیاری از راه‌ها احتیاج به بازسازی دارند. حل مشکلات سیل‌زده‌ها باید اولویت دولت باشد و مسؤولان برای حل مشکلات سیل‌زده‌ها باید سریع‌تر اقدام کنند؛ سریع‌تر از زمان رسیدگی به سیل‌های سال‌های گذشته.
***
[دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای امدادرسانی فوری به سیل‌زدگان]
در پی بارش‌های اخیر در کشور و جاری شدن سیل و آبگرفتگی در برخی استان‌های جنوبی، با دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، نیروهای امدادی و محموله‌های کمکی این ستاد به این مناطق ارسال شدند. سعید سلیمانی، مدیر عامل بنیاد احسان وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام صبح دیروز با حضور در مناطق سیل‌زده بوشهر و بازدید از این مناطق اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته بارش شدید باران در نقاط مختلف استان بوشهر موجب سیل، آبگرفتگی و انسداد مسیرها و محورهای مواصلاتی در برخی نقاط از جمله وحدتیه و سعدآباد در دشتستان و بروز مشکلات متعدد برای ساکنان این مناطق شده است. مدیرعامل بنیاد احسان وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام افزود: با دستور دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، تمام امکانات قرارگاه‌های خدماتی ستاد و نیروهای جهادی همکار برای امدادرسانی به مردم بسیج شده‌اند و از امروز علاوه بر خوزستان، در بوشهر هم اقدام به کمک‌رسانی به مردم و کمک به تخلیه سیلاب از منازل و توزیع اقلام ضروری و اضطراری کردیم. وی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست این امدادرسانی، توزیع بسته‌های معیشتی و جیره خشک، توزیع بسته‌های بهداشتی ضدکرونایی شامل ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده و ارسال پتو و چادر برای خانوارهای آسیب‌دیده توسط نیروهای جهادی همکار ستاد آغاز شده و با قوت ادامه دارد. سلیمانی با اشاره به اقدامات بعدی افزود: پس از عبور از این مرحله بحرانی، سایر اقدامات حمایتی نظیر تعمیر و بازسازی لوازم آسیب‌دیده منازل مردم، کمک به بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده، حمایت از آسیب‌دیدگان در جهت احیای مشاغل آنها و زمین‌های کشاورزی و دام‌های از بین رفته و... در دستور کار ستاد اجرایی فرمان امام خواهد بود.

Page Generated in 0/0059 sec