هفته گذشته کمپانی برادران وارنر تصمیم عجیبی گرفت و اعلام کرد همراه با اکران روی پرده 17 فیلم خود، قصد دارد شرایط اکران آنلاین آنها را نیز مهیا کند. به گزارش «وطن امروز»، این تصمیم یکی از سختترین تصمیمهای سینمایی در شرایط پاندمی کرونا بود که توسط یک کمپانی معتبر گرفته شد. حالا در شرایطی که محدودیتهای کرونایی در آمریکا و اروپا ادامه دارد (و عملا سینمای برخی کشورها مانند فرانسه را تعطیل کرده است)، انجمن کارگردانهای آمریکا نیز در ادامه اعتراضهای قبلی به این تصمیم کمپانی برادران وارنر اعلام کرده است این کار ارزش فیلمها را پایین میآورد. هفته پیش کمپانی برادران وارنر اعلام کرد ۱۷ فیلم مهمش را که قرار است در سال ۲۰۲۱ اکران شود، همزمان در سینماها و در شبکه اچبیاو مکس به صورت آنلاین اکران میکند. کریستوفر نولان که سازنده «تنت» و سهگانه «بتمن» برای این کمپانی بوده است به این تصمیم انتقاد کرد. وی تاکید کرده بود کمپانی پیش از اخذ این تصمیم باید با دستاندرکاران ساخت این فیلمها از بازیگران گرفته تا فیلمسازان مشورت میکرد. حالا نیز انجمن کارگردانهای آمریکا این تصمیم را زیر سوال برده است. بر اساس آنچه ورایتی نوشته است، راسل هالندر، مدیرعامل این انجمن با ارسال نامهای برای مدیر عامل وارنر برادرز خواستار برگزاری نشستی برای این طرح شد و تاکید کرد که اکران آنلاین میتواند چقدر ارزشهای فیلم را پایین بیاورد. در این نامه به نشستی در سال ۲۰۱۹ اشاره شده که در همین مورد برگزار شده بود. در فهرست فیلمهای در دست اکران این کمپانی در سال آینده «ماتریکس ۴»، «گودزیلا در برابر کنگ» و «جوخه خودکشی» هم جای دارند که همه از فیلمهای مهم سال هستند. تصمیم کمپانی از آنجا گرفته شده که معتقد است سال آینده هم مردم از حضور در سینماها خودداری خواهند کرد. کمپانی برادران وارنر پیشتر اعلام کرده بود «زن شگفتانگیز ۱۹۸۴» را ۲۵ دسامبر همزمان در سینماها و سرویس اچبیاو مکس اکران میکند اما هالیوود در این باره حساسیت نشان نداده بود. به نظر میرسد موج انتقادات هالیوود از تصمیم کمپانی برادران وارنر در آستانه سال نو میلادی ادامه پیدا کند. در مقابل اما موافقان این طرح هم استدلالهای خودشان را دارند. پتی جنکینز، کارگردان «زن شگفتانگیز ۱۹۸۴» در پاسخ به انتقاد نولان، کارگردان تنت، گفته: گزینه بهتری وجود نداشت. اگر مثلا سال پیش به من میگفتید مستقیم به شبکههای استریمینگ خواهیم رفت، ممکن بود دیوانه شوم اما امسال سال دیوانهکنندهای بود. باورنکردنی بود. همه داریم سعی میکنیم به زندگیمان سر و سامان بدهیم و به همین دلیل میگویم گزینه بهتری وجود ندارد. استیون سودربرگ هم در مصاحبهای از این تصمیم حمایت کرده و گفته است: این تنها واکنشی است به یک واقعیت اقتصادی. همه بزودی متوجه میشوند که حتی با وجود واکسن، فروش فیلمها در سالنها در سال ۲۰۲۱ به اندازه کافی نخواهد بود. سالن سینمایی که با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کند، نمیتواند به اکران فیلمها کمک کند اما این وضع تغییر میکند و بتدریج به آنجا میرسیم که مردم از رفتن به سینما احساس امنیت کنند. وی افزود: فکر میکنم برادران وارنر به این نتیجه رسیدهاند که همه چیز درست میشود اما نه به آن زودی که شما فکر میکنید. در عین حال سینمای اروپا نیز بعد از ماهها ورشکستگی همچنان تعطیلیهای گسترده را تجربه میکند. سینماها و تئاترهای فرانسه که انتظار میرفت از ۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) دوباره باز شوند، حداقل تا ۷ ژانویه (۱۸ دی) بسته میمانند. نخستوزیر فرانسه گفت: تعداد مبتلایان به کرونا رو به کاهش نیست و ما میدانیم دوران تعطیلات سال نو میزان ریسک را بالا میبرد. نمیتوانیم گاردمان را پایین بیاوریم. وی همچنین بیان کرد: میدانم متخصصان بخش فرهنگی چقدر داشتند خود را آماده میکردند تا از ۱۵ دسامبر کارشان را دوباره شروع کنند. این یک تصمیم دردناک است اما اگر با بازگشاییها وسوسه شویم وضعیت سلامت مردم در ژانویه بدتر خواهد شد. سینماهای فرانسه از ۳۰ اکتبر بسته شدهاند و در حالی که آماده بودند تا ظرف چند روز آینده دوباره درهایشان را باز کنند اکنون با این خبر روبهرو شدهاند.