printlogo


کد خبر: 227887تاریخ: 1399/9/22 00:00
ترامپ شامگاه پنجشنبه از آغاز عادی‌سازی روابط مراکش و رژیم صهیونیستی خبر داد
بده بستان مراکش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

گروه بین‌الملل: بعد از بحرین، سودان و امارات، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه از آمادگی مراکش برای عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس خبر داد. 
بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهوری آمریکا در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: مغرب(مراکش) برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل اعلام آمادگی کرده است. دونالد ترامپ نوشت: امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد. ۲ دوست بزرگ ما، اسرائیل و پادشاهی مغرب بر سر برقراری روابط کامل دیپلماتیک توافق کرده‌اند؛ این پیشرفتی بزرگ در راستای صلح در خاورمیانه است. رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی دیگر نیز نوشت حاکمیت مغرب بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت شناخته است. او در این باره نوشت: مغرب در سال ۱۷۷۷ ایالات متحده آمریکا را به رسمیت شناخت و بهتر است ما حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم. یک مقام ارشد آمریکا نیز به دنبال اعلام این توافق گفت ترامپ و محمد ششم، پادشاه مغرب تلفنی گفت‌وگو کردند. مغرب بعد از مصر، اردن،  امارات، بحرین و سودان، ششمین کشور عربی است که با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی‌ می‌کند. امارات، بحرین و سودان طی ماه‌های گذشته با وساطت آمریکا با رژیم اسرائیل روابط خود را عادی‌ کرده‌اند. 
بین مغرب و جبهه پولیساریو طی چند دهه بر سر منطقه صحرای غربی تنش و درگیری نظامی بوده که آخرین این درگیری‌ها آبان‌ماه گذشته بود. جبهه پولیساریو این منطقه را منطقه‌ای مستقل می‌داند و خواستار به رسمیت شناختن استقلال این منطقه است. 
 
* کوشنر: عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل امری اجتناب‌ناپذیر است
همزمان با انتشار خبر اعلام آمادگی مغرب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ، عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی را امری اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد. به نوشته خبر‌گزاری رویترز، کوشنر در اظهارات خود همچنین گفت: اکنون فقط مساله زمان مطرح است و دیر یا زود روابط آنها با یکدیگر عادی خواهد شد. 
 
* واکنش‌ها به سازش مراکش با رژیم صهیونیستی
توافق سازش مراکش با رژیم اشغالگر صهیونیستی با واکنش‌های مختلف از سوی مقامات مغربی و همچنین طرف‌های مختلف در منطقه روبه‌رو شد. در عین حال وزیر خارجه مراکش(مغرب) در گفت‌وگو با شبکه الجزیره مدعی شد کشورش بر راه‌حل ۲ دولتی برای مناقشه فلسطین و اسرائیل و حفظ وضعیت قدس تاکید می‌کند. در همین حال جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در واکنش به اعلام سازش مغرب با رژیم صهیونیستی گفت: این اشتباهی بود که به نفع آرمان‌های فلسطین نیست و رژیم اشغالگر از همه این وضعیت‌های سازش، برای تشدید سیاست خصمانه خود علیه ملت ما سوءاستفاده می‌کند. در بیانیه حماس آمده است: اقدام رژیم حاکم بر مغرب در عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل، خیانت به اصول اسلامی و عربی و کوتاه آمدن در قبال مساله قدس و فلسطین است. حماس تاکید کرد: اعلام سازش میان مغرب و رژیم اشغالگر، شکست جدیدی برای نظام شکننده عربی است که نزد آمریکا و دشمن صهیونیستی، راه تقویت ارکان حکومت استبدادی خود را جست‌وجو می‌کند. جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام سازش مغرب با رژیم صهیونیستی را روزی سیاه توصیف کرد و گفت: روند عادی‌سازی‌، لزوم یکپارچگی تلاش‌ها برای مقابله با خیانت به آرمان‌های فلسطین و حفاظت از حقوق امت اسلامی را نشان می‌دهد. جنبش الاحرار فلسطین نیز گفت: اعلام نزدیکی رژیم مغرب به دشمن صهیونیستی غیرمنتظره نبود. این موضوع برای همه فرزندان با بصیرت امت اسلامی آشکار بود. سخنگوی جنبش انصار‌الله یمن هم گفت: هر گونه سازش از سوی شرق و غرب محکوم و مردود است و هیچ بهانه‌ای از سوی دولتی که مدعی عربی یا اسلامی بودن است، برای سازش با رژیم دشمن مقبول نیست. از سوی دیگر عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر در صفحه کاربری خود در توئیتر، اعلام توافق سازش مغرب با رژیم صهیونیستی را تقدیر کرد و آن را گامی مهم در روابط میان ۲ طرف برشمرد.
***
[صحرای غربی کجاست؟]
جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی- نظامی در صحرای غربی است. این گروه سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت. موریتانی و پولیساریو سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی‌الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیه الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است. مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد، باید درباره خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

Page Generated in 0/0052 sec