printlogo


کد خبر: 227888تاریخ: 1399/9/22 00:00
دور دنیا

نشست برگزینندگان الکترال کالج برای معرفی رئیس‌جمهوری منتخب تا ۲ روز آینده برگزار می‌شود
ترامپ:
 فاسدترین انتخابات تاریخ را برده‌ایم!
گروه بین‌الملل: نشست برگزینندگان موسوم به الکترال کالج در حالی تا 2 روز آینده برگزار می‌شود که از یک سو ترامپ به دنبال ادامه شکایات خود از نتیجه انتخابات است و از سوی دیگر بایدن به دنبال ادامه معرفی و تشکیل کابینه خود. نشست برگزینندگان الکترال کالج برنده قطعی انتخابات را مشخص می‌کند. تاکنون بر اساس قوانین ایالتی و همچنین تاییدیه‌های انجام شده، جو بایدن نامزد دموکرات در رقابت ریاست‌جمهوری توانسته است ۳۰۶ رای الکترال را از آن خود کند و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی و نامزد جمهوری‌خواهان هم ۲۳۲ رای الکترال را به دست آورده است. شکایات ترامپ از نتیجه انتخابات تاکنون به جایی نرسیده است و حتی درباره پنسیلوانیا هم دیوان عالی، شکایت آنها را رد و اعلام کرد نمی‌توان پس از انتخابات و شمارش آرا، حکم بر ابطال روند رای‌گیری صادر کرد. حتی همان‌هایی که در دوره ترامپ معرفی شده بودند هم به رد درخواست جمهوری‌خواهان رای دادند. ترامپ در جدیدترین اظهارات خود نشان داد به حکم دیوان عالی دل‌ خوش کرده است و این روند را با دادخواست دادستان تگزاس علیه انتخابات 4 ایالت جورجیا، ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا آغاز کرد. این دادخواست از دیوان عالی آمریکا می‌خواهد روند انتخاب برگزینندگان را در این ایالت‌ها متوقف کند و اجازه ندهد بر مبنای قوانین ایالتی، مطابق آرای مردمی، برگزینندگان تعیین شوند. آنها می‌خواهند با تاخیر در برگزاری نشست برگزینندگان، مجالس ایالتی الکتورها را انتخاب کنند. ۱۷ دادستان ایالت‌های جمهوری‌خواه هم از این دادخواست حمایت کرده‌اند و شخص ترامپ هم زیر پای این درخواست را امضا کرده است. هر چند هنوز مشخص نیست دادستان کل آمریکا که زمزمه استعفای وی هم شنیده می‌شود، زیر بار حمایت از این دادخواست برود یا خیر اما به طور مشخص نشان داد ترامپ همچنان به دنبال بقای خود در کاخ سفید است. 
 
* حمایت ۱۰۶ نماینده جمهوری‌خواه از دادخواست ابطال انتخابات ۲۰۲۰
۱۰۶ نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا از دادگاه عالی خواستار رسیدگی به دادخواست برای ابطال نتایج انتخابات در 4 ایالت مهم شدند. دادخواست از دادگاه عالی آمریکا برای ابطال نتایج انتخابات در 4 ایالت مهم توسط «مایک جانسون» نماینده جمهوری‌خواه تگزاس تهیه و تاکنون مورد حمایت بیش از یکصد نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان قرار گرفته است. جانسون در دادخواست خود از دادگاه عالی آمریکا می‌خواهد آرای الکترال انتخابات ۲۰۲۰ در ۴ ایالت مهم میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا و جورجیا را باطل کند. جانسون در دادخواست خود درخواست کرده آرای الکترال در این ایالت‌ها باطل شود، زیرا رای‌گیری گسترده پستی به دلیل شیوع ویروس کرونا منجر به تقلب و بی‌نظمی گسترده‌ای شد. رئیس‌جمهوری آمریکا نیز پنجشنبه در توئیتی با تکرار سخنان خود درباره وجود تقلب در انتخابات، نوشت: انتخابات ۲۰۲۰ فاسدترین انتخابات در تاریخ بوده است. ترامپ در پیام توئیتری افزود: بسیار عالی، ما فاسدترین انتخابات تاریخ را برده‌ایم.
***
واکنش حزب‌الله به تحقیقات پرونده انفجار بیروت
جنبش حزب‌الله لبنان دیروز با صدور بیانیه‌ای به اتهامات مطرح شده علیه حسان دیاب، رئیس دولت پیشبرد امور و 3 نفر از وزرای سابق این کشور واکنش نشان داد. شامگاه پنجشنبه گذشته خبرگزاری رسمی لبنان (ان‌ان‌ای) خبر داد قاضی فادی صوان، بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت علیه حسان دیاب رئیس دولت پیشبرد امور، علی حسن خلیل وزیر سابق دارایی و غازی زعیتر‌ و یوسف فنیانوس‌ وزرای سابق امور عام‌المنفعه در لبنان به اتهام اهمال، کوتاهی و دخیل بودن در کشته و مجروح شدن صدها شخص اقامه دعوا کرده است. حزب‌الله در واکنش به این اقدام، اعلام کرد: بار دیگر بر تأیید اولیه و تام خود بر تحقیقات شفاف و بی‌طرفانه قضایی در ارتباط با انفجار هولناک بندر بیروت و همچنین شناسایی تمام دستگاه‌ها و افراد مسؤول این انفجار تأکید می‌کنیم. در ادامه این بیانیه آمده است: بر اصرار خود درباره دور بودن تمام اقدامات از سیاست و مطابقت این اقدامات با احکام قانون اساسی تأکید می‌کنیم. حزب‌الله همچنین تأکید کرد تحقیقات نباید در پیچ‌و‌خم‌های اقدامات اداری، تشریفاتی و مشکلات قانونی تلف شود به‌طوری که شواهد حادثه از بین برود، شرایط برای کنار رفتن مجرمان از صحنه فراهم و ادعاهای نادرست مطرح شود. حزب‌الله در ادامه این بیانیه اعلام کرد: «قاطعانه نبود استاندارد در تحقیقات را تایید می‌کنیم؛ مساله‌ای که به باور ما افرادی را هدف قرار داده و برخی دیگر را بدون در نظر گرفتن حق نادیده انگاشته است و از طرف دیگر، شبهه جنایت را به برخی نسبت داده و بدون رعایت عدل، برخی دیگر را از تحقیقات کنار گذاشته است». 
***
استعفای سرپرست بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا
در پی انتقاد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از گزارش بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا درباره سفرهای رسمی همسر پمپئو، دفتر بازرسی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد متیو کلیمو، سرپرست این اداره دیروز از سمت خود کناره‌گیری کرد. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در این باره گزارش کرد کلیمو پیش از این قصد داشت اواخر ماه جاری میلادی (دسامبر) به خاطر مفاد قانون اصلاحات پست‌های بلاتصدی از سمت خود کناره‌گیری کند. قانون فوق به سرپرست‌های ادارات اجازه نمی‌دهد بیشتر از ۲۱۰ روز از خالی ماندن یک پست در یک اداره به فعالیت ادامه دهند. طبق این گزارش، با این ‌حال، اعلام خبر استعفای پیش از موعد کلیمو، جدیدترین نشانه از آشفتگی در دفتر بازرسی کل وزارت خارجه آمریکاست که مسؤولیت رسیدگی به فساد و تخلفات مقام‌های وزارت خارجه آمریکا را دارد و در ماه‌های اخیر، روابط پرتنشی را با پمپئو و مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا تجربه کرده است. 

Page Generated in 0/0057 sec