printlogo


کد خبر: 227909تاریخ: 1399/9/22 00:00
اخبار

جسارت اماراتی‌ها علیه ایران در سایه دیپلماسی منفعلانه روحانی!
وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی در گفت‌و‌گویی مواضع کشورش را درباره مسائل مرتبط با ایران با توجه به تصمیم رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای مطرح کرد. 
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری آل‌اسرائیل نیوز، انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجی در گفت‌وگو با این پایگاه خبری درباره ایران گفت: «ما فکر می‌کنیم در جایی که ایران مشارکت دارد یک پیشرفت تدریجی و آرام باید وجود داشته باشد اما ما بسیار با ایده «برجام پلاس‌پلاس» موافقیم. برجام پلاس‌پلاس به این معناست که چنین توافقی باید دربرگیرنده فعالیت ایران در منطقه باشد و به کل مساله موشک‌ها هم بپردازد. نمی‌دانم شما مقاله تام فریدمن را در روزنامه نیویورک‌تایمز دیده‌اید یا نه، فکر می‌کنم هفته پیش بود. تام فریدمن اساسا نوشته بود که بایدن صرفا نمی‌تواند به برجام بازگردد. منطقه تغییر کرده است و همه نگران دقت موشکی و توان هسته‌ای ایران هستند و او حمله به آرامکو را نشانی واضح از توان ایران تلقی می‌کند. بنابراین من فکر می‌کنم این کارها باید انجام شود». اظهارات این مقام اماراتی درباره فرابرجام در پی این مطرح می‌شود که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز جمعه در گفت‌وگویی با اشپیگل گفت: نوعی «توافق هسته‌ای پلاس» نیاز است که آن نیز در راستای منافع ما باشد. قرقاش در اظهاراتی زیاده‌خواهانه ادامه داد: «ما انتظارات واضحی از ایران داریم: نه سلاح هسته‌ای و نه برنامه موشک‌های بالستیک که کل منطقه را به خطر بیندازد. ایران همچنین باید نقش دیگری را در منطقه بازی کند».
دیپلماسی دولت روحانی در 7 سال گذشته تصویری از ایران در میان سایر کشورها متبادر کرده است که حتی کشورهایی در اندازه امارات نیز به خود جرأت می‌دهند و برای ایران تعیین‌تکلیف می‌کنند. 
***
اظهارات مداخله‌جویانه گروسی علیه ایران
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نخستین اظهارنظر بعد از ترور شهید فخری‌زاده طی مصاحبه با شبکه «اسکای‌نیوز»، گفت: ایران نباید تهدیدات خود برای افزایش [درصد] غنی‌سازی اورانیوم و اخراج بازرسان آژانس را عملی کند. بر این اساس، وی توضیح داد: «اگر این اقدامات اجرا شود، ایران بیش از پیش، از تعهداتی که در زمان پیوستن به توافق [هسته‌ای]‌ پذیرفت، منحرف خواهد شد». به گزارش فارس، رافائل گروسی افزود: «نمی‌توانم تصور کنم چه کسی پیروز چنین وضعیتی خواهد شد. اگر محدودیتی در [تعداد] بازرسان آژانس اتمی در نتیجه این یا هر وضعیت دیگری رخ دهد، در کار آنها اخلال ایجاد می‌شود. ما کاملا شفاف می‌خواهیم در این باره مطلع شویم. ما باید در این باره و چیزی که در حال رخ دادن است با جهان کاملا شفاف باشیم. این به خودی خود، به هیچ کسی از جمله ایران کمکی نمی‌کند». به نوشته وبگاه اسکای‌نیوز، گروسی درباره ترور شهید فخری‌زاده نیز اظهار داشت: «امیدواری [آرزوی] من این است که چنین اتفاقاتی نه در گذشته رخ داده بود، نه در آینده رخ دهد. این مشخص است. من رئیس یک سازمان بین‌المللی هستم که با مسائل مربوط به صلح، امنیت و عدم اشاعه سر‌ و کار دارد». وی همچنین ابراز امیدواری کرد بتوانند «به شیوه‌ای که باید  [با ایران] همکاری داشته» باشند. 
***
خروج نیروهای آمریکایی از منطقه از بیم انتقام ایران
نشریه پولیتیکو به از نقل «یک مقام مطلع آمریکایی» نوشت پنتاگون از بیم انتقام نظامی ایران در زمان تحولات ریاست‌جمهوری آمریکا، شمار نظامیان خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد. به گزارش مشرق، یک مقام نظامی مطلع به اطلاع پولیتیکو رسانده است که ارتش آمریکا در حالت آماده‌باش بوده و از بیم پاسخ به حمله احتمالی ایران شمار نیروهای خود در خاورمیانه را کاهش می‌دهد. به گفته این مقام، پنتاگون از نزدیک بر آنچه «نشانه‌های دردسرساز از آماده‌سازی برای حمله احتمالی شبه‌نظامیان وابسته به ایران در عراق» خوانده شده، نظارت دارد. مقامات دولت آمریکا اخیرا اعلام کرده‌اند قصد دارند شمار نظامیان این کشور در افغانستان و عراق را کاهش دهند. 
***
تأکید جنبش نجبا بر ادامه راه شهیدان سلیمانی و مهندس
سخنگوی رسمی و شورای سیاسی جنبش نجبا در پیام‌هایی جداگانه به‌مناسبت سالگرد شکست گروه تروریستی داعش، بر ادامه مسیر شهادت و ایثارگری تأکید و از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران قدردانی کردند. به گزارش تسنیم، سخنگوی مقاومت اسلامی نجبا به‌ مناسبت فرا رسیدن «یوم النصر»، سالگرد پیروزی بر داعش، این افتخار را مرهون خون پاک فرماندهان پیروزی [شهیدان سلیمانی و المهندس]، شهدا، جانبازان و خانواده‌های ایثارگران دانست. «نصر الشمری» با تأکید بر اینکه هیچ‌ کس نمی‌تواند این پیروزی را به سرقت ببرد و درخشندگی‌ آن را محو کند، خطاب به شهدا و جانبازان ادامه داد: وطنی که به ارمغان آوردید، هرگز از دست نخواهد رفت. زخم‌های شما همچون شناسنامه و خاطرات‌تان، سفر در تاریخی است که نه فراموش می‌شود و نه از بین می‌رود. به همین مناسبت، شورای سیاسی مقاومت اسلامی نجبا نیز بیانیه‌ای صادر و از ایستادگی جمهوری اسلامی ایران کنار ملت عراق در برابر هجوم تکفیری‌های تحت‌حمایت آمریکا و اسرائیل قدردانی کرد. در این بیانیه تأکید شده است جنبش نجبا راه حاج‌قاسم و ابومهدی را تا پیروزی کامل ادامه خواهد داد. 

Page Generated in 0/0066 sec