printlogo


کد خبر: 228037تاریخ: 1399/9/25 00:00
مقاومت یمن با فتح پایگاه تداوین، مقر اصلی ائتلاف سعودی در مأرب، گام مهمی در مسیر پایان اشغالگری متجاوزان سعودی برداشت
فتح ادامه دارد
سخنگوی انصارالله: مقاومت یمن مواضع ارتش عربستان و مزدوران آنها را در منطقه جیزان واقع در جنوب غربی این کشور هدف حملات موشکی قرار داد

گروه بین‌الملل: روز گذشته منابع یمنی خبر دادند مقاومت یمن موفق شد پایگاه مهم و راهبردی «تداوین» در استان مأرب را از شر عناصر مزدور سعودی آزاد کند؛ پایگاهی که مقر اصلی ائتلاف متجاوز سعودی در مأرب به شمار می‌رفت. در همین حال انصارالله یمن هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مواضع ارتش متجاوز سعودی را در منطقه جیزان نزدیک مرز یمن هدف قرار داده است. 
به گزارش «وطن امروز»، مقاومت یمن که در هفته‌های گذشته پیشروی‌های قابل توجهی در جبهه نبرد علیه متجاوزان در مأرب داشت، روز گذشته توانست اردوگاه پدافند هوایی متعلق به دولت مستعفی واقع در نزدیکی پایگاه «تداوین» را آزاد کند. این پایگاه، مقر اصلی ائتلاف متجاوز سعودی در استان مأرب به شمار می‌رفت. 
یک منبع از قبایل مأرب به روزنامه لبنانی الاخبار گفت: مقاومت یمن، در حال نبردی شدید با نیروهای هادی در 3 محور در جنوب این شهر هستند؛ [نیروهایی] که تحت حمایت قبایل و عناصر عقیدتی قرار دارند و موفق شدند در محور منطقه جبل مراد پیشروی کنند. 
 
* حمله موشکی مقاومت به جیزان
در همین حال سخنگوی جنبش انصارالله یمن دیروز اعلام کرد این جنبش مواضع ارتش عربستان و مزدوران آنها را در منطقه جیزان واقع در جنوب غربی این کشور هدف حملات موشکی خود قرار داده است. وی به تلفات و خسارات وارده اشاره‌ای نکرد. 
این در حالی است که تاکنون هیچ اظهارنظری از طرف سعودی یا دولت مستعفی و فراری یمن در این باره نشده است. 6 سال است یمن شاهد جنگی است که جان ۲۳۳ هزار یمنی را گرفته است و طبق اعلام سازمان ملل ۸۰‌درصد جمعیت ۳۰ میلیون نفری آن در بدترین شرایط بحران انسانی به سر می‌برند و به کمک‌های بشردوستانه نیاز مبرم دارند. عربستان همراه با امارات عربی متحده، بحرین، سودان و مصر از مارس ۲۰۱۵ (‌۶ فروردین ۹۴) اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با ادعای بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت کرد.
***
سعودی از هوا، زمین و دریا می‌خورد
انفجار نفتکش انگلیسی در بندر سعودی
گروه بین‌الملل: تحولات عربستان از اصلی‌ترین موضوعات مدنظر رسانه‌ها در چند هفته گذشته بوده است. این کشور که در یک ماه اخیر با معضلات امنیتی داخلی و خارجی متعددی مواجه شده و در داخل خاندان حاکمیتی نیز با بحران مشروعیت و وحدت مواجه است، دیروز شاهد بروز یک حادثه خطرناک در شهر بندری جده در ساحل دریای سرخ بود که می‌تواند بر امنیت دریایی و ترانزیتی آن اثر منفی بگذارد.
 
* انفجار یک نفتکش در جده
به گزارش «وطن امروز»، منابع مطلع در یک شرکت دریانوردی از وقوع انفجار در یک نفتکش در بندر شهر ساحلی جده در غرب عربستان سعودی و در ساحل دریای سرخ خبر دادند. به گفته این منابع، عامل انفجار برخورد با جسمی خارجی بوده است. در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام اینکه نفتکش مذکور متعلق به یک شرکت انگلیسی است، به نقل از مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد این انفجار عصر روز یکشنبه رخ داده و عامل آن برخورد با یک شیء خارجی است. آسوشیتدپرس همچنین به نقل از شرکت ترابری بریتانیایی «بی.‌دبلیو» گزارش کرد «۲۲ خدمه کشتی بی‌دبلیو راین» که حامل پرچم سنگاپور بود، خود را نجات داده و هیچ‌یک در حادثه آسیب ندیده‌اند. برخی منابع دیگر اما گفته‌اند کشتی حادثه‌دیده حامل پرچم عربستان سعودی بوده است. در عین حال درباره احتمال نشت نفت از محل انفجار هشدار داده شده است. هنوز مقامات سعودی جزئیات این حادثه را اعلام نکرده‌اند و نسبت به این حادثه که برای بندر و مرکز توزیع تجارت نفت «مهمین» در جده رخ داده، واکنشی نشان نداده‌اند. گفته شده تحقیقات در این باره در جریان است. در همین حال آسوشیتدپرس اعلام کرده‌ است این نفتکش بیش از 60 هزار تن گازوئیل بارگیری کرده بود. شبکه بلومبرگ هم خبر داد این کشتی حامل سوخت بوده است. یکی از نهادهای وابسته به نیروی دریایی انگلیس از شناورهای نزدیک به محل حادثه خواست «نهایت احتیاط» را در پیش گیرند. بلومبرگ به نقل از توئیت تارنمای تانکر تراکرز (TankerTrackers) نوشت این کشتی حامل سوخت، «الامل السعودی» نام دارد و این حادثه «تاثیری بر صادرات نفت خام نخواهد داشت». خبرگزاری فرانسه نیز در توئیتی نوشت: شرکت مالک کشتی آسیب دیده اعلام کرد «منشأ خارجی» عامل انفجار بوده است. 
 
* افزایش تنش‌ها در دریای سرخ
در حالی که تا زمان تنظیم این گزارش منشأ و عامل دقیقی برای این حادثه اعلام نشده بود، رسانه‌های غربی بویژه رسانه‌های آمریکایی از جمله آسوشیتدپرس انگشت اتهام را به سمت انصارالله یمن نشانه رفتند. آسوشیتدپرس با اشاره به تحلیلی از پایگاه dryad global در حوزه اطلاعات و امنیت ترانزیت دریایی آورده است اگر ثابت شود این انفجار مرتبط با انصارالله است، باید از یک تغییر جدی و جدید در نحوه هدف‌گیری و انتخاب هدف در نبرد مقاومت یمن با عربستان صحبت کرد. در همین حال «رنجیت راجا» رئیس تحقیقات نفت و حمل‌و‌نقل نفت خاورمیانه و آفریقای شمالی در Refinitiv در این ارتباط گفت: «تنش‌ها در دریای سرخ افزایش یافته و این مساله می‌تواند به نوبه خود حق بیمه برای حفاظت بیشتر از کشتی‌های فعال در منطقه را افزایش دهد که می‌تواند بر هزینه حمل‌و‌نقل تأثیر بگذارد». دریای سرخ یکی از استراتژیک‌ترین آبراه‌های بین‌المللی است که با کانال سوئز در شمال و تنگه باب‌المندب در جنوب، یک خط حمل‌و‌نقل مهم برای بار و منابع انرژی جهانی به شمار می‌رود. 
 
* پیامی برای کشتی‌های متجاوز
انفجار در بندر جده کمتر از ۳ هفته پس از حمله به یک نفتکش در پایانه سعودی شقیق در جنوب جده و آسیب دیدن آن رخ می‌دهد. اوایل ماه جاری میلادی یک کشتی تجاری انگلیسی در خارج از بندر «نشطون» در سواحل استان «المهره» در جنوب یمن هدف حمله قرار گرفت. بنا بر گزارش المیادین، اداره عملیات تجارت دریایی انگلیس (UKMTO) اعلام کرد: یک کشتی تجاری انگلیس در خارج از بندر «نشطون» در سواحل استان «المهره» در سواحل جنوبی یمن هدف قرار گرفت. نکته قابل توجه اینکه اردیبهشت‌ماه امسال هم اخبار تایید نشده‌ای از حمله به یک کشتی انگلیسی در آب‌های یمن منتشر شد. روزنامه ایندیپندنت انگلیس آن زمان فاش کرد دولت لندن بدون اطلاع مجلس عوام این کشور، نیروی نظامی خود را با هدف حفاظت از میادین نفتی منطقه، مخفیانه به عربستان سعودی فرستاده است. به نظر می‌رسد وقوع این رشته حوادث برای کشتی‌های انگلیسی به منزله پیامی برای متجاوزانی است که در یک سال گذشته با در دستور کار قرار دادن حمایت از عربستان سعودی حضور نگران‌‌کننده‌ای را در آب‌های یمن داشته‌اند. از زمان شروع بمباران سعودی در یمن در مارس ۲۰۱۵، انگلیس حداقل 4/5 میلیارد پوند سلاح از جمله بمب و هواپیما به عربستان سعودی ارسال کرده است. 

Page Generated in 0/0196 sec