printlogo


کد خبر: 228038تاریخ: 1399/9/25 00:00
دور دنیا

نتانیاهو قرنطینه شد
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل تماس با یکی از مقام‌های حزب لیکود که به کرونا مبتلا شده قرنطینه شد. روزنامه جروزالم‌پست گزارش داد نتانیاهو تا جمعه در قرنطینه خواهد ماند. به نوشته این روزنامه، نتانیاهو سه‌شنبه گذشته با «مایکل کلاینر» از مقام‌های حزب لیکود در تماس بوده است. رسانه‌های اسرائیلی یکشنبه گزارش دادند تست کرونای کلاینر مثبت بوده است. «ییزرائیل کاتص» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هم سه‌شنبه با کلاینر تماس داشته اما هنوز مشخص نیست او هم خودش را قرنطینه کرده یا خیر. 
***
یک بام و دو هوای بن‌سلمان برای رابطه با قطر
همزمان با ابراز خوش‌بینی برخی مقامات عربی درباره حل بحران در روابط 4 کشور عربی با قطر، برخی منابع عربی گفتند محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی همچنان بر اجرای شروط این کشورها پافشاری دارد. وبگاه الخلیج الجدید با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست فشارهای دونالد ترامپ بر بن سلمان و تمیم بن حمد آل‌ثانی برای متقاعد کردن آنها به پایان اختلافات یا امضای توافقنامه اولیه تا چه حد به نتیجه خواهد رسید، نوشت: بن‌سلمان بر این باور است شروط آشتی عربستان و قطر هنوز محقق نشده و شنبه گذشته گفت هرگز از فهرست شروط کوتاه نخواهد آمد. بن‌سلمان می‌گوید حتی در صورت دستیابی به تفاهمی با قطر درباره پاره‌ای از مسائل از جمله گشودن حریم هوایی سعودی به روی هواپیماهای قطر، امیر قطر به ناچار به ارائه امتیازات تدریجی رو خواهد آورد. پس از دیدار اخیر دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک با «فیصل بن‌فرحان» وزیر خارجه سعودی در ریاض، گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که ولیعهد سعودی آمادگی حل بحران قطر بدون پیش‌شرط را ندارد. شروط سیزده‌گانه 4 کشور عربی برای حل بحران با قطر همان فهرستی است که این کشورها سال ۲۰۱۷ پس از بروز اختلافات با قطر از طریق میانجی کویتی آن را ارائه کردند. از جمله این شروط نیز تعطیلی شبکه الجزیره، بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در دوحه، کاهش سطح روابط قطر و ایران و قطع حمایت قطر از اخوان‌المسلمین و حماس است. دوحه این شروط را رد و تأکید کرده است این شروط غیرمنطقی و غیر قابل اجراست.
***
برگزاری نشست قربانیان نقض حقوق بشر عربستان
اولین کنفرانس «قربانیان نقض حقوق بشر به دست رژیم سعودی» از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد. به گزارش وبسایت مرآه الجزیره، «سازمان اروپایی-عربستانی حقوق بشر» مسؤول برگزاری این نشست بود و شخصیت‌های مختلف جهان عرب و افرادی از میان معارضان عربستان، وکلا و فعالان حقوق بشر در آن به سخنرانی پرداختند. تعدادی از افرادی که روزگاری قربانی سرکوب دولت سعودی شده بودند یا نزدیکان قربانیان و زندانیان نیز در این نشست سخن گفتند. 
***
تیراندازی به سمت کلیسا در منهتن نیویورک
خبرگزاری رویترز گزارش داد فردی که به سمت یک کلیسا در خیابان آمستردام در منطقه منهتن نیویورک تیراندازی کرده بود توسط پلیس این شهر کشته شد. رسانه‌های آمریکایی از وقوع تیراندازی در بیرون این کلیسا بعد از پایان مراسم دعا خبر دادند.
 خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد در جریان این تیراندازی هیچ افسر پلیس یا شهروند عادی آسیب ندیده است.  هنگام وقوع تیراندازی از سوی مهاجم، پلیس در محل حاضر بوده و سریعا وی را با شلیک گلوله از پا در‌آورده است. 
***
مقام‌های دولت ترامپ در اولویت تزریق واکسن کرونا
در حالی که کارکنان بخش بهداشت آمریکا در خط مقدم مقابله با کرونا و افراد مسن در خانه‌های سالمندان در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند، ۲ منبع آگاه خبر دادند مقام‌های ارشد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اولویت تزریق این واکسن قرار گرفته‌اند. بر اساس این گزارش، مقامات ارشد دولت ترامپ از جمله برخی مقام‌های نزدیک به ترامپ و مایک پنس، معاون وی در کاخ سفید هفته جاری پیشنهاد تزریق واکسن فایزر- بیون تک را دریافت خواهند کرد. پایگاه خبری نیوزمکس به نقل از این ۲ منبع آگاه نوشت هدف از این کار جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کاخ سفید است. 
این گزارش در حالی منتشر شده که ترامپ دیروز با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: هم‌اکنون زمان آن نیست که کارکنان کاخ سفید واکسن کرونا تزریق کنند. ترامپ در پیام توئیتری خود ضمن اعلام اینکه قصد ندارد واکسن کرونا تزریق کند، نوشت: «افرادی که در کاخ سفید کار می‌کنند باید واکسن را زمان دیگری در ادامه این برنامه (توزیع واکسن کرونا) دریافت کنند، ‌مگر آنکه به طور خاص به دریافت آن نیاز باشد. درخواست کرده‌ام این اصلاحات انجام گیرد. قرار نیست واکسن بزنم اما مشتاقانه منتظرم در زمان مناسب این کار را انجام دهم. متشکرم». 
به‌رغم آنکه ترامپ ظاهرا درصدد است به مردم آمریکا اطمینان دهد توزیع واکسن فایزر در این کشور عادلانه است اما گروه‌هایی که درباره کارآمدی واکسن فایزر تردید دارند، معتقدند اظهارنظر وی در این باره نشانه‌‌ای است مبنی بر اینکه واکسن فایزر مشکل دارد. از طرف دیگر، چند روز پیش، رسانه‌های انگلیس گزارش کردند ۲ کارمند بخش درمان انگلیس پس از تزریق دوز اول واکسن فایزر- بیون تک به آن آلرژی نشان داده‌اند. 

Page Generated in 0/0067 sec