printlogo


کد خبر: 228049تاریخ: 1399/9/25 00:00
هشدار وزارت بهداشت درباره آلودگی هوا در ایام کرونا: گروه‌های حساس از خانه بیرون نیایند
کرونای آلودگی
عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز»: سلامت مردم نباید بازیچه دست برخی افراد مسؤولیت‌ناپذیر شود

گروه اجتماعی: هوای تهران در آستانه آغاز زمستان هر روز تیره‌تر از دیروز می‌شود، به طوری که آلودگی هوا روز گذشته به اوج خود رسید. 
به گزارش «وطن امروز»، با سیاه شدن آسمان تهران و آلودگی شدید هوا، وزارت بهداشت که این روزها درگیر مقابله با کروناست نسبت به خطرات آلودگی هوا هشدار داد و اعلام کرد گروه‌های پرخطر در ایام کرونا و آلودگی هوا از حضور در فضای آزاد اجتناب کنند. 
دیروز رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: میانگین شاخص کیفیت هوای تهران عدد ۱۳۳ بوده و درنتیجه کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است. 
 عباس شاهسونی با اعلام این خبر افزود: کیفیت هوا در ۱۳ ایستگاه شهر تهران بالاتر از ۱۵۰ و در محدوده ناسالم برای همه گروه‌هاست. رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت عنوان کرد: با توجه به پایداری هوا تا روز چهارشنبه همچنین ارتباط افزایش غلظت آلاینده‌های هوا بویژه غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2 میکرون با میزان ابتلا و مرگ ناشی از «کووید-۱۹» از عموم مردم بویژه گروه‌های حساس مانند بیماران قلبی، ریوی، زنان باردار، سالمندان، کودکان، بیماران مبتلا به دیابت و آسم، می‌خواهیم تا حد امکان از تردد در فضای آزاد اجتناب کنند. بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی همچنین از مردم خواست که در این شرایط، پنجره محل سکونت‌شان را هر یک ساعت، حداکثر ۵ دقیقه، جهت تهویه هوا باز و بسته کنند. 
همچنین بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت برای گروه‌های حساس آلوده است و تداوم این شرایط هم دور از انتظار نیست. با تداوم این شرایط جوی احتمال می‌رود امروز در بیشتر مناطق افزایش غلظت ذرات معلق باعث کاهش کیفیت هوا و برقراری وضعیت ناسالم بویژه برای گروه‌های حساس شود. به‌تدریج با رشد ناپایداری جوی طی روز احتمال می‌رود تا حدودی از غلظت آلاینده‌ها کاسته شود. در اواخر وقت امروز نیز با افزایش غلظت ذرات معلق ناشی از ترافیک شبانگاهی کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود. هر چند نسبت به شب گذشته از شدت کمتری برخوردار خواهد بود. 
 طی ۲۴ ساعت گذشته « ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون» با میانگین ۱۳۴ بود و هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. در چنین شرایطی توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. 
 
* تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت
صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از پایداری جوی آرام در بیشتر مناطق کشور طی ۲ روز آینده خبر داد و گفت: این شرایط سبب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت می‌شود. بر اساس آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی ۲ روز آینده در بیشتر مناطق کشور جوی آرام حاکم است که سبب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت می‌شود. 
وی در ادامه با اشاره به اینکه از بعدازظهر امروز سه‌شنبه (۲۵ آذر) سامانه بارشی جدیدی از سمت غرب وارد کشور می‌شود و در برخی نقاط شمال غرب و غرب سبب بارش باران و برف خواهد شد، گفت: این سامانه روز چهارشنبه تقویت می‌شود و کل نیمه غربی و دامنه‌های البرز را فرامی‌گیرد. 
به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی شدت بارش طی روز چهارشنبه در جنوب غرب آذربایجان غربی، لرستان، جنوب مرکزی، جنوب همدان، نیمه غربی چهارمحال‌و‌بختیاری و نیمه شمالی خوزستان پیش‌بینی می‌شود. 
ضیاییان افزود: طی روز پنجشنبه بارش در غرب و شمال‌ غرب تضعیف می‌شود و در جنوب ‌غرب، غرب خلیج‌فارس، مناطقی از استان‌های اصفهان و فارس به‌صورت رگبار باران، گاهی رعد و برق همراه با وزش باد شدید ادامه دارد همچنین بارش در مناطق سردسیر و ارتفاعات به‌ صورت برف خواهد بود. 
وی در ادامه با بیان اینکه شدت بارش طی روز پنجشنبه در جنوب شرق لرستان، نیمه شمالی خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد و شمال فارس خواهد بود، اظهارکرد: طی روز جمعه (۲۸ آذر) برای شمال غرب و غرب سواحل دریای خزر بارش باران و برف و برای جنوب غرب و غرب کشور بارش پراکنده دور از انتظار نیست. 
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ادامه داد: طی فردا و پس‌فردا (۲۵ و ۲۶ آذر) خلیج‌فارس و دریای عمان مواج خواهد بود. 
ضیاییان در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی ۲ روز آینده گفت: آسمان تهران چهارشنبه (۲۶ آذر) کمی ابری و غبارآلود و طی بعدازظهر افزایش ابر با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۹ درجه سانتیگراد و طی روز پنجشنبه (۲۷ آذر) نیز نیمه‌ابری همراه با غبار محلی، بتدریج افزایش ابر، در بعد ازظهر بارش باران و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
***
[اهمال مدیران شهری و  محیط زیست در مجلس پیگیری می‌شود]
عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید به آسانی از کنار آلودگی هوا در تهران و برخی کلانشهرهای کشور گذشت، گفت: آلودگی هوا هر سال باعث مرگ خیلی از هموطنان‌مان در پایتخت و برخی شهرهای دیگر می‌شود اما تاکنون اقدام قابل توجهی از سوی مسؤولان ارگان‌های مختلف چون شهرداری‌ها، شوراهای شهر، سازمان محیط‌زیست و استانداری‌ها در این زمینه که به مهار یا رفع چنین معضلی منجر شود انجام نشده است. شیوا قاسمی‌پور در گفت‌وگو با« وطن امروز» گفت: مشکل آلودگی هوا سریال تکراری هر ساله است و با شروع فصل سرما  و وقوع پدیده وارونگی، شاهد آلودگی هوای پایتخت هستیم. از آنجا که این آلودگی حاوی سموم، سرب و ذرات معلق است، افرادی را که بیماری ریوی و قلبی دارند درگیر کرده و سالانه باعث مرگ خیلی از هموطنان می‌شود.  عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی به فعال بودن ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: کارشناسان بهداشت تاکید دارند مردم برای حفظ سلامت خود و دیگران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و حالا علاوه بر آن با توجه به آلودگی شدید هوا در تهران و برخی شهرهای صنعتی، ماندن در خانه توصیه می‌شود، البته مسؤولان نباید همچنان دست روی دست بگذارند و نسبت به رفع معضل آلودگی هوا بی‌تفاوت باشند.  قاسمی‌پور با بیان اینکه توجه به سلامت مردم باید اولویت اصلی مسؤولان باشد، گفت:   در کمیته سلامت مجلس پیگیر علل آلودگی هوا و ناکارآمدی مدیران شهری، محیط‌زیست و دست‌اندرکاران مربوط خواهیم بود، چرا که این معضل هر سال تکرار می‌شود اما هیچ ارگانی در این زمینه پاسخگو نیست. وی اضافه کرد: مجلس بی‌تردید از ابزار نظارتی خود برای رفع بحران آلودگی هوا و بی‌توجهی مسؤولان نسبت به این معضل اجتماعی استفاده می‌کند، چرا که سلامت مردم نباید بازیچه دست برخی‌ها شود که با اهمال‌کاری مسؤولیت‌پذیر نیستند. گستردگی مسؤولیت‌ها در بخش محیط‌زیست و عدم همکاری و هم‌افزایی آنها در رفع مشکل آلودگی هوا  موجب شده همچنان شاهد این مشکلات باشیم.

Page Generated in 0/0055 sec