printlogo


کد خبر: 228064تاریخ: 1399/9/25 00:00
حسن روحانی با اعلام مجدد مخالفت خود با قانون هسته‌ای مجلس تأکید کرد این قانون را تفسیر به رأی می‌کند
تمرد از قانون؟

گروه سیاسی: نشست خبری روز گذشته رئیس‌جمهور با خبرنگاران داخلی و خارجی نمایانگر این مساله بود که حسن روحانی در ماه‌های آخر حکمرانی دولت خود نیز، هیچ نشانی از تغییر رویه بروز نمی‌دهد و اصرار به طی همان مسیری دارد که در 7 سال و نیم گذشته پیموده است. 
به گزارش «وطن امروز»، اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور نشان داد دولت دوازدهم با سکانداری حسن روحانی همچنان در دور باطل اهانت به منتقدان دولت و اتهام همسویی و همکاری آنان با مخالفان نظام(!) و همچنین موکول کردن حل مشکلات داخلی کشور به تحولات بیرون از مرزهای ایران بویژه تغییرات در ساکنان جدید کاخ سفید، قرار دارد. 
حسن روحانی که به وضوح بعد از انتخابات سوم نوامبر آمریکا به امیدها و آرزوهای پیشین خود در رفع تحریم‌های اقتصادی بازگشته است، در سخنان مقدماتی خود گفت: عده‌ای می‌خواهند پایان تحریم به تأخیر بیفتد. دولت نخواهد گذاشت عده‌ای پایان تحریم را به تأخیر بیندازند. ما یک دقیقه و یک ساعت هم رضایت نخواهیم داد و در مقابل آنها خواهیم ایستاد. تحریم باید بشکند و آمریکا باید به همه تعهدات خود برگردد و اگر همه برگردند به تعهدات کامل خود، ما هم برخواهیم گشت. 
نگاهی به مسیر 7 سال گذشته و شکست فاحش دولت تدبیر در رفع تحریم‌ها که دال مرکزی گفتمان حسن روحانی در انتخابات سال 92 و آغاز مذاکرات برجام بود، روحانی و ظریف را در جایگاه نازلی برای طرح دوباره ادعاهایی نظیر خاتمه تحریم‌های آمریکا از مسیر دیپلماسی و میز مذاکره قرار داده است. 
تمام هنر دیپلماتیک روحانی و ژنرال‌های سیاست خارجی‌اش، انعقاد توافقنامه‌ای موسوم به برجام با متنی پر از ایرادهای فاحش و سازوکار بی‌سابقه حل اختلاف موسوم به اسنپ‌بک یا مکانیزم ماشه شد که علاوه بر آب رفتن و کوچک شدن امتیازهای اقتصادی ایران در این توافق - از توافق ژنو در آذر 92 تا توافق نهایی وین در تیرماه 94 - دولت ترامپ را وسوسه کرد تنها با چرخش یک قلم از آن خارج شود تا کشورمان از همان امتیازات محدود هم محروم شود و تحریم‌ها هم به تبدیل به جنگ تمام‌عیار اقتصادی تغییر ماهیت دهند!
حسن روحانی تمام این اتفاقات را که برد- برد می‌نامید هفته گذشته اینگونه تفسیر کرد: آن کم‌سواد تاجرمسلک (ترامپ) کاغذ را خط‌خطی کرد و از برجام خارج شد! با این وجود پس از خط‌خطی کردن دستاورد بزرگ روحانی- ظریف توسط ترامپ، آنها گفتمان برد-برد را با باخت- باخت تعویض کردند. رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه که قول لغو تمام تحریم‌ها در پی برجام را داده بودند، پس از خروج ترامپ از این توافق، دستاورد برجام را شکست اخلاقی آمریکا در جهان و شکست پروژه امنیتی‌سازی ایران جا زدند، بدون اینکه به روی خود بیاورند برای این دستاوردها(!) نیاز نبود برنامه هسته‌‌ای کشور چند سال به عقب رانده شود و 10 هزار کیلو اورانیوم غنی‌سازی اکسید شده و به خارج فرستاده شود و شدیدترین بازرسی‌ها و نظارت‌های تاریخ آژانس انرژی اتمی به کشور تحمیل شود. 
 
* در مسیر قانون‌گریزی
روحانی در بخش دیگری از نشست خود به این پرسش که «طرح مجلس برای لغو تحریم‌ها به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می‌تواند موثر و مفید باشد و این طرح برای اعمال فشار به طرف غربی و برای لغو تحریم‌ها تأثیر دارد و اگر دولت آن را جدی نگیرد نه‌تنها تحریم برداشته نمی‌شود بلکه ممکن است تشدید شود. شما بارها گفته بودید دوست دارید تحریم‌ها ترک بردارد، حال بفرمایید دولت در اجرای آن چقدر همراه خواهد بود؟» طی اظهاراتی عجیب و خلاف منافع ملی گفت: دولت این قانون را مفید نمی‌داند و قبل از اینکه به تصویب نهایی برسد من نظرم را صریحا اعلام کردم، البته این نظر شخص من نیست و در دولت اتفاق آرا وجود دارد و دولت به اتفاق آرا این قانون را برای کشور مفید نمی‌داند. روحانی همچنین ادامه داد: اینکه به طرف مقابل فشار بیاوریم، همه این اقدامات را قبلا انجام دادیم و در 5 مرحله تعهدات‌مان را کاهش دادیم. با این حال من به معاونان مربوط دستور دادم آیین‌نامه اجرایی این قانون را فراهم کنند. امیدوارم تا پایان این هفته یا اوایل هفته بعد این آیین‌نامه در دولت مطرح شود. وقتی آیین‌نامه تصویب شود در چارچوب آیین‌نامه اجرایی خواهد شد. 
روحانی اضافه کرد: تفسیری که ما از این قانون برای اجرا داریم این است که این قانونی است که می‌خواهد تحریم را بردارد نه قانونی که بخواهد تحریم را به تاخیر بیندازد. من بعید می‌دانم نمایندگان مجلس هم دنبال چنین چیزی باشند. البته شکستن تحریم عامل اصلی آن مقاومت ملت ایران است و هیچ تردیدی هم نیست که اگر مردم ما در این 3 سال این همه مشکلات را تحمل نمی‌کردند قطعا باعث خوشحالی دولت ترامپ بود و آنها هم همین را می‌خواستند به این معنا که مردم ما تسلیم شوند. ایستادگی، مقاومت و صبر مردم ما باعث پیروزی شد و اگر هم روزی ما تحریم را لغو کنیم کاری است که مردم انجام دادند و ما به نمایندگی از مردم این کار را انجام دادیم. من امیدوارم همه ما؛ مجلس، دولت و همه قوا دست به دست هم بدهیم. شکستن تحریم حق مردم ایران است، تجارت آزاد با دنیا و فروش نفت حق مردم ایران است. 
گذشته از اینکه گام‌های دولت در کاستن از تعهدات برجامی تاکنون نتوانسته طرف‌های غربی دولت در برجام را از مسیر نقض توافق منصرف کند و حتی در چند نوبت مقامات آمریکایی و اروپایی این گام‌ها را بازگشت‌پذیر و نمادین توصیف کرده‌اند، اظهارات روحانی در حالی است که مصوبه مجلس- اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران- مراحل لازم را در شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس‌جمهور طی کرده و به تایید شورای نگهبان رسیده است بنابراین دولت ملزم به اجرای کامل و بدون نقص این قانون که بخشی از مراحل انتقام ترور دانشمند شهید هسته‌ای کشور محسن فخری‌زاده محسوب می‌شود، است. این ادعا از سوی رئیس‌جمهور که دولت این قانون را به شیوه خود تفسیر کرده و متناسب با آن آیین‌نامه اجرایی تنظیم کند به معنای خنثی کردن اثرات این مصوبه و استنکاف از اجرای قانون توسط رئیس‌جمهور است که نهادهای نظارتی مربوط باید به طور جدی به این قانون‌شکنی واکنش نشان داده و بر اجرای صحیح این مصوبه نظارت داشته باشند.
گفتنی است محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هفته گذشته به علت عدم ابلاغ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از سوی دولت، این قانون را برای چاپ در روزنامه رسمی ابلاغ کرد. دولت مکلف بود این قانون را تا 17 آذرماه جاری به مجریان و همچنین به روزنامه رسمی ابلاغ کند اما از این امر استنکاف کرد. 
رئیس مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه گذشته با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیرعامل روزنامه رسمی کشور ضمن ابلاغ قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» از وی خواست این قانون در روزنامه رسمی چاپ شود. قالیباف در این نامه که خطاب به مجید اکبرپور، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور صادر شده، خاطرنشان کرد: «با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده یک قانون مدنی و در اجرای تبصره ذیل ماده یک قانون مذکور، «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» برای چاپ و انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ می‌گردد».  رئیس مجلس چهارشنبه هفته گذشته بعد از تایید شورای نگهبان، قانون «اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را به دولت ابلاغ کرد. طبق قانون، دولت 5 روز وقت داشت این قانون را برای چاپ به روزنامه رسمی ابلاغ کند.
 
* چه کسی با آمریکا همسو است؟
حسن روحانی در بخش دیگری از نشست خبری خود با بازگشت به روزهای اوج خود در توهین به منتقدانش اظهار کرد: عده‌ای مداوم دنبال این هستند که مشکل ایجاد کنند، به غیر از مشکلات ساختاری و مدیریتی و جنگ اقتصادی، همسویی و همکاری مخالفان دولت با مخالفان جهانی علیه نظام است! در جایی که آمریکا دارد دولت ایران را تضعیف می‌کند یک عده بدخواه هم مشغول تضعیف دولت هستند، این همصدایی خیلی بد است. 
در این قسمت از گفته‌های روحانی قابل ذکر است که این روزها اتفاقا این روحانی و ظریف هستند که با دولت ترامپ در همسویی آشکار قرار دارند، به عنوان نمونه پس از حملات رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه به مصوبه هسته‌ای مجلس، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای در واکنش به مصوبه مجلس ایران برای لغو تحریم‌ها، این تصمیم مجلس را بشدت محکوم کرد. 
***
دولت بایدن نیامده، مواضع ضدایرانی خود را نشان داد
مقام ارشد منصوب «جو بایدن» به بهانه محکوم کردن اعدام «روح‌الله زم» از مواضع ضدایرانی این دولت رونمایی کرد. «جیک سالیوان» که از سوی جو بایدن به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت آینده آمریکا منصوب شده است، در پیامی توئیتری ضمن مداخله در امور داخلی ایران نوشت: دولت بایدن در برابر «اقدامات ضدحقوق بشری رژیم ایران» خواهد ایستاد. 
به گزارش فارس، سالیوان سابقه فعالیت به عنوان مشاور ارشد سیاست خارجی ستاد انتخاباتی «هیلاری کلینتون» در سال ۲۰۱۶ و معاونت دستیار باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق را دارد. 
بایدن چندی قبل هنگام معرفی اعضای تیم امنیت ملی دولت آینده خود ادعا کرد سالیوان رهبری مذاکرات اولیه‌ای را که به حصول برجام منتهی شده بر عهده داشته است. 
سالیوان در پیام توئیتری بامداد دیروز دوشنبه خود (به وقت تهران) ادعا کرد: «اعدام روح‌الله زم روزنامه‌نگاری(!) که از دادرسی قانونی محروم و به دلیل استفاده از حقوق جهانی خود محکوم شد، یکی دیگر از موارد وحشتناک نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران است. ما به شرکای خود خواهیم پیوست و در برابر اقدامات ناقض [حقوق بشر توسط] ایران خواهیم ایستاد».

 


Page Generated in 0/0059 sec