printlogo


کد خبر: 228183تاریخ: 1399/9/29 00:00
دور دنیا

باج‌خواهی صهیونیست‌ها از مقاومت فلسطین
رژیم صهیونیستی همچنان به سوءاستفاده از هر مساله‌ای در نوار غزه ادامه می‌دهد تا بتواند اسرای خود را که در بند نیروهای مقاومت فلسطین هستند، آزاد کند. روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد صهیونیست‌ها این بار برای رسیدن به مقاصد خود، وضعیت بهداشتی و پزشکی ساکنان نوار غزه را گروگان گرفته‌اند تا بتوانند از مقاومت فلسطین، باج‌خواهی کنند. به گزارش این روزنامه، صهیونیست‌ها به مسؤولان فلسطینی گفته‌اند ارسال هر گونه واکسن برای ویروس کرونا در نوار غزه، منوط به مساله سربازان و اسرای صهیونیست است؛ اقدامی که با تعهدات این رژیم در پروتکل اقتصادی پاریس که سال 1994 با تشکیلات خودگردان امضا کرد، در تضاد است. بنا بر این گزارش، رژیم صهیونیستی موافقت کرده است 4 میلیون دوز از واکسن روسی کرونا به مردم فلسطین تحویل شود ولی بنا به دلایل بهداشتی، حاضر نیست آن را در بین فلسطینیان توزیع کند. 
***
تماس تلفنی ترامپ با ملک‌سلمان
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با ملک‌سلمان، درباره مسائلی از قبیل تلاش‌ها برای پایان بحران بین عربستان سعودی و قطر ابراز امیدواری کرد. جاد رود، قائم‌مقام سخنگوی کاخ سفید بیانیه‌ای توئیتری درباره تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با سلمان بن‌عبدالعزیز، شاه عربستان سعودی منتشر کرد. این مقام آمریکایی خبر داد ترامپ با ملک‌سلمان درباره موضوعات مهم در روابط دوجانبه و مسائل امنیتی منطقه رایزنی کرد. 
***
ادامه گله آمریکا از اس‌400‌های ترکیه
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، جزئیاتی از گفت‌وگوی تلفنی مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور و مولود چاووش‌اوغلو همتای ترکیه‌ای او منتشر کرد. بر این اساس، پمپئو در تماس تلفنی که شامگاه پنجشنبه با چاووش‌اوغلو داشت، درباره اعمال تحریم آمریکا بر ترکیه ذیل قانون کاتسا به دلیل خرید سامانه پدافند موشکی اس‌۴۰۰ توسط آنکارا از روسیه، صحبت کرد. به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، پمپئو به چاووش‌اوغلو گفت خرید این سامانه توسط ترکیه، امنیت خدمه و تجهیزات نظامی آمریکا را به خطر انداخته و اجازه دسترسی روسیه به نیروهای مسلح و صنایع دفاعی ترکیه را می‌دهد. 
***
افزایش بودجه نظامی ژاپن
رسانه‌های ژاپنی خبر دادند دولت برای تقویت توان نیروی دریایی و تضمین توان دفاعی این کشور، با تقویت بودجه نظامی موافقت کرد. یوشی‌هیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن این سیگنال را به چین و کره‌شمالی نشان داد. او با اختصاص حدود ۵ میلیارد دلار برای رهگیرهای موشکی دریاپایه و موشک‌های ضد کشتی، توان ارتش ژاپن را برای مقابله با تهدیدات آنها (چین و کره‌شمالی) تقویت می‌کند. طبق گزارش این رسانه‌ها، کابینه یوشی‌هیده سوگا مجوز صرف هزینه برای افزودن ۲ ناوشکن آمریکایی آرلی برک به ناوگان دریای ژاپن را صادر کرد. با افزودن این ۲ ناوشکن به نیروی دریایی ژاپن، تعداد کل ناوشکن‌های آرلی برک در ژاپن به 10 فروند افزایش می‌یابد و ژاپن بعد از آمریکا بیشترین تعداد از این ناوشکن‌ها را در اختیار خواهد داشت. از ناوشکن آرلی برک، برای ماموریت‌های مختلف از قبیل دفاع هوایی و موشکی، ضد زیردریایی و حملات زمینی استفاده می‌شود. 
***
مصر به دنبال تحویل گرفتن جنگنده‌های روسی
دولت‌های مصر و روسیه در سال ۲۰۱۸، قراردادی برای خرید ۲۴ فروند جنگنده سوخو‌۳۵ امضا کردند و اکنون قاهره تلاش دارد 5 فروند از این جنگنده‌ها را پیش از آغاز به کار دولت جو بایدن تحویل بگیرد. گروهی از خلبانان مصری، دوره آموزش ویژه خود برای پرواز با این نوع جنگنده‌ را به پایان رسانده‌اند تا مقدمات تحویل 5 فروند در آینده نزدیک و پیش از آمدن جو بایدن فراهم شود. این منابع توضیح دادند پس از مخالفت واشنگتن با فروش جنگنده اف‌‌۳۵ به مصر، قاهره سعی دارد این قرارداد را عملی و نهایی کند. به گفته این منابع، با روی کار آمدن بایدن، خاورمیانه دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. مصر به آمریکا گفته است در راستای تأمین امنیت ملی و آبی خود نیاز به تنوع‌بخشی به جنگنده‌هایش را دارد. در شرایطی که واشنگتن حاضر به فروش اف‌۳۵ به این کشور نیست، اخیرا هیأتی از مصر به آمریکا رفته و تلاش کرده‌اند به مسؤولان این کشور توضیح دهند که خرید سوخو‌۳۵ تا چه میزان برای مصر اهمیت دارد. مایک پمپئو نوامبر ۲۰۱۹ به دولت مصر درباره خرید سوخو‌۳۵ از روسیه هشدار داد و قاهره را به اعمال تحریم تهدید کرد و گفت این خرید به شکل قابل توجهی توافقات دفاعی با مصر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 
***
افشای پرداخت هزینه میهمانی‌های آبه از جیب دولت
شبکه تلویزیونی آساهی ژاپن گزارش داد دادستان‌های توکیو، آبه شینزو، نخست‌وزیر سابق این کشور را در ارتباط با اتهاماتی مثل پرداخت پول میهمانی‌های شبانه از حساب دولت مورد بازخواست و سوال و جواب قرار داده‌اند. براساس این گزارش، دادستان‌های توکیو، آبه شینزو را متهم کرده‌اند از بودجه دولتی برای تامین مخارج شام محافل سیاسی خود استفاده کرده است. این پرونده ممکن است وضعیت یوشی‌هیده سوگا، نخست‌وزیر فعلی ژاپن را که دست راست آبه شینزو در زمان نخست‌وزیری بود و از آبه در پارلمان این کشور دفاع کرده بود هم تحت تاثیر قرار بدهد. رویترز در این زمینه نوشت آبه شینزو روز جمعه اعلام کرد قصد دارد بعد از تکمیل تحقیقات دادستانی برای توضیح درباره این اتهامات به پارلمان برود و توضیحاتی ارائه کند. پیش از این گزارش شده بود معاون آبه شینزو به عدم گزارش استفاده از بودجه دولتی به مبلغ بیش از 40 میلیون ین (386000 دلار) متهم شده و از آبه شینزو خواسته بودند داوطلبانه به این اتهامات پاسخ دهد. 

Page Generated in 0/0051 sec