printlogo


کد خبر: 228200تاریخ: 1399/9/29 00:00
ممنوعیت تردد شبانه امشب و فردا از ساعت ۲۰؛ پیشنهاد ناجا برای کاهش ساعات محدودیت تردد شبانه در زمستان
شکایت پلیس از پیک ترافیک شبانه!

گروه اجتماعی: ترافیک شدید در ساعات پیش از آغاز محدودیت‌های کرونایی صدای پلیس را هم درآورد و احتمالا تغییراتی در ساعات آغاز محدودیت تردد شبانه رخ خواهد داد. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، از 15 آذرماه که محدودیت‌‌های شدید کرونایی به پایان رسید و صنوف گروه 2 فعالیت خود را آغاز کردند، ترافیک‌های شدید در کلانشهرها پدیدار شد. در تهران از ساعت 18 که صنوف باید تعطیل شوند حجم ترافیک در خیابان‌های اصلی افزایش چشمگیری می‌یابد و طی یک مسیر نیم‌ساعته گاهی بیش از یک ساعت هم طول می‌کشد. به عبارت بهتر، محدودیت تردد شبانه که از ساعت 21 آغاز می‌شود موجب شده مردم برای رسیدن به خانه و جریمه نشدن خود را به آب و آتش بزنند. این وضعیت در زمان بارندگی حتی بدتر شده و حجم ترافیک غیرقابل تحمل می‌شود. این در حالی است که مساله آلودگی هوا نیز مطرح است و شهروندان تهرانی بین ساعت 18 تا 21 باید علاوه بر ترافیک سنگین و هرج‌و‌مرج در ترددها، آلودگی نفسگیر را هم تحمل کنند. جالب اینکه در حالت معمول در تهران هر شب از ساعت 22 حجم خودروها در خیابان‌ها کم می‌شد و ترافیک به حداقل می‌رسید. هدف از ممنوعیت ترددهای شبانه جلوگیری از دورهمی‌های شبانه است که با عقب انداختن ساعت آغاز این محدودیت می‌توان به این هدف دست یافت. این وضعیت شدید ترافیک موجب شده حتی پلیس نیز خواهان تغییر در ساعات ترافیکی شود تا هم از حجم ترافیک سنگین ساعات پایانی روز کاسته شود و هم حجم انتقال کرونا در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی تا حدودی کاهش یابد. 
سردار محمدحسین حمیدی، رئیس‌پلیس راهور پایتخت با توجه به ترافیک ایجادشده در ساعات منتهی به اجرای محدودیت تردد شبانه، از ستاد کرونا درخواست کرد ساعت اجرای محدودیت تردد را از ۲۱ به ۲۲ تغییر دهد. وی افزود: با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا و محدودیت تردد شبانه، شاهد حجم بالای ترافیک در ساعات ۱۶ تا ۲۱ در تهران هستیم، چراکه رانندگان می‌خواهند هر چه زودتر به مقصد رسیده تا توسط دوربین‌ها جریمه نشوند. 
رئیس پلیس راهور پایتخت تصریح کرد: این عجله و شتاب و به تعویق انداختن سفر و موکول کردن تردد در ساعات پایانی محدودیت‌ها، معضلات ترافیکی بسیاری را برای شهر تهران به وجود آورده است. در این بین اگر بارندگی نیز روی دهد مزید بر علت شده و بر حجم ترافیک می‌افزاید، چرا که اکثر شهروندان در این شرایط از خودروی شخصی استفاده کرده و این موضوع بر ترافیک شهر تهران می‌افزاید. سردار حمیدی گفت: پیشنهاد پلیس راهور تهران به ستاد ملی کرونا این است که ساعت اجرای محدودیت را از ساعت ۲۱ به ۲۲ تغییر دهد‌ تا پلیس بتواند ترافیک را بهتر مدیریت کرده و شهروندان نیز بتوانند در تصمیم‌گیری‌های خود بهتر عمل کرده و قبل از ساعت اعلامی به مقصد برسند. وی همچنین اظهار امیدواری کرد با تغییر زمان آغاز طرح، شاهد برطرف شدن حجم بالای ترافیک موجود در ساعات منتهی به اجرای محدودیت تردد شبانه باشیم. 
در ‌این باره رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در ایجاد محدودیت زمانی ساعت تردد خودروها، همچنین زمان فعالیت اصناف در روزهای شنبه و یکشنبه به روزنامه «وطن امروز» گفت: تصمیم‌گیری برای ایجاد محدودیت تردد خودروهای داخل شهری در ایام کرونا نباید طوری باشد که باعث تراکم جمعیت و ازدحام مسافران در ساعات پیک سفرهای درون شهری شود، چرا که تراکم جمعیت بی‌تردید شیوع ویروس کرونا را در ایستگاه‌های حمل‌و‌نقل عمومی (مترو، بی‌آر‌تی و ایستگاه‌های اتوبوس شهری و بین شهری) تشدید می‌کند. 
محمد علیخانی تصریح کرد: محدودیت شبانه ترددها و هجوم گسترده مسافران در لحظه‌های پایانی قبل از محدودیت به ایستگاه‌های مترو و بی‌آر‌تی، هم برای مردم و هم کارکنان ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی ایجاد مشکل می‌کند، بنابراین ضرورت داشت ساعت محدودیت در پایان روز و فعالیت اصناف نیز به این شکل انجام نمی‌شد تا ترافیک در بین ساعات روز توزیع می‌شد. وی با بیان اینکه ایجاد محدودیت در ساعت 18 حجم ترافیک و ازدحام مسافران را افزایش می‌دهد، افزود: درست است که به دلیل جلوگیری از برگزاری دورهمی‌ها در شب یلدا تصمیم به ایجاد محدودیت ترددها گرفته شده است تا مانع شیوع ویروس کرونا در دورهمی‌ها شود اما تراکم شدید جمعیت برای دسترسی به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بی‌تردید موضوع قطع زنجیره انتقال کرونا را نفی می‌کند. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: بی‌تردید با ایجاد محدودیت فعالیت اصناف و تردد خودروها (شنبه و یکشنبه از ساعت 16 و 18) خیابان‌های شهر قفل می‌شود. از طرف دیگر باید فکری به حال افرادی شود که در شیفت شب کار می‌کنند، چرا که این افراد با مشکل تهیه خودرو مواجه می‌شوند.
 
* تهران شکننده
با وجود کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران همچنان نگران وضعیت پایتخت است و شرایط فعلی را ناپایدار و شکننده می‌داند. مسؤولان مقابله با کرونای تهران ترافیک و ازدحام در حمل و نقل عمومی را عامل مهم بازگشت مرگ و میرها می‌دانند. علیرضا زالی در این باره گفت: شرایط تهران به لحاظ شیوع کرونا ناپایدار است و همچنان در بسیاری از شاخص‌ها به افول قطعی نرسیده‌ایم. وی با اشاره به کاهش آمار مبتلایان به کرونا در مقایسه با هفته‌های گذشته، نسبت به جو شکننده آمار اپیدمی در تهران هشدار داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود با هر گونه تغییر وضعیت، شاخص‌ها وارد سیر صعودی و تصاعدی شود. تجربه تلخ آبان و ابتدای آذر نشان داد در تهران بسیاری از شاخص‌ها با شتابی تصاعدی افزایش می‌یابد. به گفته زالی، تحلیل‌های آماری حاکی از این است که به دلیل عملکرد جهشی ویروس «کووید-۱۹‌» در مدت زمان کوتاهی، شرایط استان تهران به‌سرعت تغییر می‌کند. وی ادامه داد: کماکان ۳ هزار و ۱۰۰ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹‌» در بیمارستان‌های تخصیص‌یافته برای درمان کرونا در استان تهران تحت درمان هستند که از مجموع این افراد هزار و ۱۷۴ بیمار به بخش‌های مراقبت ویژه ارجاع داده شده‌اند. 
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در ۲۴ ساعت تنها در تهران ۳۷۴ بیمار جدید در بخش‌های کرونا بستری شده‌اند، خاطرنشان کرد: از این تعداد سهم بیمارانی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شدند بالغ بر ۱۱۰ نفر بود. در روزی که گذشت(دیروز) نیز بالغ بر ۵ هزار و ۲۰۰ نفر با علامت‌های مشکوک کرونا به بخش‌های بهداشتی و درمانی به صورت سرپایی مراجعه داشته‌اند. وی ضمن ابراز تأسف از مرگ ۵۶ نفر در استان تهران به دلیل ابتلا به کرونا گفت: این آمار بیانگر این است که شرایط تهران همچنان به لحاظ شیوع کرونا ناپایدار است و هنوز در بسیاری از شاخص‌ها به افول قطعی نرسیده‌ایم. 
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران حضور هزار و ۱۷۴ بیمار بدحال در بخش‌های مراقبت‌های ویژه را زنگ خطری برای روزهای آتی تهران دانست و تاکید کرد: کماکان نیازمند رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرهیز از رفتارهای پرخطر برای کاهش زنجیره اپیدمی هستیم. زالی در ادامه برودت هوا را عاملی برای شیوع بیشتر کرونا دانست و توضیح داد: ویروس کرونا، ویروسی سرمادوست است و برودت هوا می‌تواند شرایط محیطی مناسب‌تری را برای بقای بیشتر این ویروس مهیا کند، ضمن اینکه به دلیل کاهش دمای هوا افراد تمایل بیشتری به حضور در فضاهای مسقف با تهویه ناکافی دارند که همین عوامل می‌تواند شانس ابتلا را افزایش داده و به شیوع بیشتر ویروس کمک کند. وی با بیان اینکه با شیوع بیماری‌ها و ویروس‌های شایع دستگاه تنفس فوقانی و سرماخوردگی در فصل سرما ممکن است در تشخیص این بیماری‌ها با علائم کرونا اشتباه شود، گفت: ابتلا به بیماری‌های غیر کرونایی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل «کووید-۱۹‌» ضعیف کرده و بار بیماری و اپیدمی را بیش از پیش افزایش دهد. 
زالی در پایان با بیان اینکه امسال شب یلدا با همکاری مردم و انجام حماسه مدنی می‌تواند نقطه اتکایی برای کاهش زنجیره اپیدمی باشد، تاکید کرد: چنانچه دورهمی‌ها استمرار یابد، محفل‌های خانوادگی می‌تواند به عنوان نقاط داغ انتقال بیماری، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
***
[ابلاغ ممنوعیت تردد خودروها از ساعت ۲۰ در شنبه و یکشنبه یلدایی تهران]
استاندار تهران مصوبه ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در روزهای شنبه و یکشنبه در تهران را ابلاغ کرد. انوشیروان محسنی‌بندپی در تشریح ابلاغ ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در روزهای شنبه[امروز] و یکشنبه[فردا] از ساعت ٢٠ الی ٤ بامداد گفت: مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر ممنوعیت تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۰ الی ۴ بامداد در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده همزمان با شب یلدا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است. وی افزود: شرایط استان تهران به لحاظ بیماری کرونا بشدت ناپایدار است و همانطور که بارها گفته شده، شرایط نارنجی در استان تهران به لحاظ نزدیکی و پیوستگی شهرهای این استان به منزله شرایط قرمز است لذا بار دیگر از شهروندان فهیم استان تهران درخواست می‌کنم تا همانند دیگر آیین‌های ملی نظیر روز ۱۳ فروردین که با هدف قطع زنجیره بیماری کرونا در منازل خود ماندند، این بار نیز در ۲ روز منتهی به شب یلدا در روزهای شنبه و یکشنبه یاریگر ما در اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی کرونا باشند. وی ادامه داد: بنا به مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شد روزهای شنبه و یکشنبه ۲۹ و ۳۰ آذرماه، اصناف از ساعت ۱۸ تعطیل و تردد خودروهای شخصی نیز در این ۲ روز، از ساعت ۲۰ تا ۴ بامداد ممنوع شود و این مصوبه به دستگاه‌های ذی‌ربط در استان تهران ابلاغ شد و در روزهای فوق عملیاتی خواهد شد. 

Page Generated in 0/0056 sec