printlogo


کد خبر: 228201تاریخ: 1399/9/29 00:00
خوزستان قبل از حل مشکلات سیل ۲ هفته گذشته باز هم دچار آبگرفتگی شد
سیل روی سیل!

در حالی که هنوز مشکلات سیل ۲ هفته قبل خوزستان پابرجاست، این استان دچار سیل جدید شد! عضو کمیته آب‌های سطحی شورای اسلامی شهر اهواز گفت: بارندگی شدید و لایروبی نشدن و انسداد شبکه فاضلاب و توسعه نیافتن شبکه فاضلاب عامل آبگرفتگی پس از باران در اهواز است. برای بار سوم در 3 ماه گذشته شاهد بارندگی در استان خوزستان بودیم که متاسفانه پس از هر بارش، خانه و کاشانه مردم بویژه در مناطق محروم به زیر آب رفته و مردم دچار خسارت‌های مالی و معنوی جبران‌ناپذیری شده‌اند. 
سابقه آبگرفتگی در خوزستان قدمتی چندین ساله دارد ولی نخستین بار 25 آذر 98 شاهد آبگرفتگی گسترده در مناطق مختلف این استان بودیم که بر اثر این آبگرفتگی، خسارت‌های زیادی به مردم وارد شد. در سال 99 نیز این قصه دردناک نه‌تنها به پایان نرسید، بلکه پس از هر بارش شاهد تکرار این قضیه هستیم. این مساله نشان می‌دهد کمیته‌های ارزیابی و بررسی ملی و محلی نتوانسته‌اند ریشه‌یابی دقیقی از مشکل داشته و راهکار مشخصی برای این معضل ارائه دهند. حواله کردن مساله به نبود اعتبار کلان و کم‌کاری در گذشته و در نهایت پاسکاری بین شهرداری و آبفا نهایت اقدامات مسؤولان محلی برای حل این مساله در سال‌های اخیر بوده است. به طور مثال، کمیته جامع بررسی سیل 98 با دستور رئیس‌جمهور و با انگیزه‌های فراوان تشکیل شد اما هیچ کس از سرنوشت و خروجی این کمیته درباره علت اصلی سیل 98 کشور اطلاع ندارد. 9 آذر 99 با بارشی نزدیک به 30میلیمتر بخش عمده‌ای از شهر اهواز و شهرهایی مانند بندرامام خمینی(ره)، آبادان و خرمشهر دچار آبگرفتگی شد و بیش از یکصد محله اهواز به زیر آب رفت و در بندر امام خمینی این وضع بسیار دردناک بود.
این وضعیت اسفناک و نبود راهبرد مشخص برای حل نهایی مساله آبگرفتکی و تکرار آن پس از هر بارش، سبب شد به دستور رئیس قوه قضائیه، رئیس بازرسی کل کشور برای بررسی این مساله 3 روز در خوزستان مستقر شوند. ماحصل این سفر میدانی، برکناری مسؤولان شهرداری و آبفا در خوزستان بود و محرز شد مسؤولان شهری در اهواز در این بحران مقصر بوده‌اند. پس از این سفر و بررسی علل ناکامی مدیریت شهری در دفع صحیح آب‌های سطحی، پنجشنبه 27 آذر مجدد با بارندگی 34 میلیمتری شاهد بودیم بخش‌های زیادی از شهر اهواز در مناطق مختلف مانند کوی علوی، کوی انقلاب، پادادشهر، زیتون کارمندی، آخر آسفالت، کوی طالقانی، کوی رمضان، منبع آب و... به زیر آب رفت. 
جمال عالمی‌نیسی، فرماندار اهواز درباره آبگرفتگی 27 آذرماه اظهار داشت: دستگاه‌های متولی در زمینه آبگرفتگی اگر به وظایف خود عمل نکنند، از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد مواخذه قرار می‌گیرند. این مقام مسؤول تاکید کرد: دستگاه شهرداری و آبفا باید امکانات خود را برای دفع آب‌های سطحی بسیج کنند. این دستگاه‌ها با تمام توان باید اجازه ورود آب به منازل مردم را ندهند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید. 
از اظهارنظرهای عجیب و غریب پس از آبگرفتگی 27 آذرماه می‌توان به اظهارات محمدرضا ایزدی، عضو شورای اسلامی شهر اهواز اشاره کرد. با توجه به تاکید قانون بر وظیفه قانونی شهرداری برای دفع آب‌های سطحی، این عضو شورای شهر اهواز در سال پایانی شورای شهر، دفع آب‌های سطحی را به شهرداری مربوط ندانسته و شهرداری را از داشتن مسؤولیت در قبال دفع آب‌های سطحی مبرا دانست. عضو شورای اسلامی شهر اهواز مسؤولیت شهرداری در قبال آب‌های سطحی را رد کرد و گفت: چون شهر اهواز فاقد شبکه دفع آب‌های سطحی است پس هیچ مسؤولیتی در این زمینه ندارد. آبفا باید در زمینه آب‌های سطحی پاسخگو باشد. ایزدی درباره علل آبگرفتگی اهواز گفت: عوامل زیادی مانند حجم بارندگی بالا، نبود شبکه فاضلاب مناسب و لایروبی نشدن این شبکه در این آبگرفتگی دخیل است. عضو کمیته آب‌های سطحی شورای اسلامی شهر اهواز همچنین گفت: 57 نقطه بحرانی در اهواز داریم که این مناطق بحرانی تا پایان 1399 مشکل‌شان حل می‌شود. 
وی با ناچیز خواندن آبگرفتگی 27 آذرماه 99 بیان داشت: آبگرفتگی نسبت به پارسال ناچیز است و خیابان‌ها کمتر دچار آبگرفتگی شدند. با وجود ناچیز قلمداد کردن آبگرفتگی اهواز از سوی عضو شورای شهر اهواز، علی خدادادی، رئیس جمعیت هلال‌احمر خوزستان بیان داشت: نیروهای امدادی این جمعیت در 4 شهرستان در حال امدادرسانی هستند. وی افزود: در شهر اهواز نیز با قدرت در حال کمک‌رسانی هستیم و خودروهای گرفتار در آب از سوی نیروهای امدادی بیرون کشیده می‌شود. رئیس جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: در نیمه اول آذرماه نیز بسیاری از شهرهای خوزستان دچار آبگرفتگی شد که در این 6 شهرستان به 16 هزار نفر خدمات امدادی دادیم. 
 
* بندر امام خمینی دوباره زیر آب  رفت
بارش باران از پنجشنبه و ساعات اولیه بامداد دیروز جمعه موجب آبگرفتگی بسیاری از مناطق شهر بندر امام خمینی(ره) شد. حجت‌الله خسروی، بخشدار بخش بندر امام خمینی در گفت‌‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در پی بارندگی از شب گذشته (پنجشنبه) تاکنون براساس اعلام ایستگاه‌های هواشناسی در بندر امام خمینی در 45 دقیقه بیش از ‌50 میلیمتر بارندگی شاهد بودیم. وی افزود: خوشبختانه آب وارد منازل مردم نشده است و تا عصر امروز (جمعه) آب تمام مناطق بندرامام خمینی فروکش خواهد کرد.

Page Generated in 0/0044 sec