printlogo


کد خبر: 228209تاریخ: 1399/9/29 00:00
اخبار

بودجه 1400 «استقراضیه» است
عضو هیأت‌‌‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره اظهارنظر حسن روحانی، رئیس‌جمهور درباره بی‌توجهی مجلس به لوایح دولت اظهار داشت: این مطلب نادرست است و رئیس‌جمهور نسبت به مجلس بی‌انصافی می‌کند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی افزود: حسن روحانی به وظایفش عمل نکرده است و به خاطر اینکه بار را به دوش دیگران بیندازد، مطالب اینچنینی را ساخته و می‌گوید. وی تصریح کرد: متأسفانه عمده لوایح دولت باری از دوش مردم برنمی‌دارد و کارگشا نیست. در این باره می‌توانم به لایحه بودجه 1400 اشاره کنم که بودجه‌ریزی نیست بلکه در حقیقت استقراضیه است. حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: مجلس همواره از لوایح تأثیرگذار دولت حمایت کرده و می‌کند که می‌توانم به لایحه بورس و اصلاح قانون چک اشاره کنم که بلافاصله بعد از ارسال به مجلس در دستورکار نمایندگان قرار گرفت. 
***
لایحه بودجه قابل ترمیم نیست
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه سال 1400 دچار چالش‌های عمیق است، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی هنوز به یک روایت واحد از پذیرش کلیات لایحه نرسیده است، لذا مشخص نیست آن را بپذیریم یا به صورت چند‌دوازدهم بررسی کنیم یا حتی آن را به صورت کامل اصلاح کنیم. امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق، هفته آتی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ تشکیل جلسه می‌دهد، گفت: مجلس تا پایان جمع‌بندی و نشست این کمیسیون منتظر می‌ماند تا بعدا درباره آن تصمیم‌گیری شود اما به عقیده بنده بودجه با این شکلی که ارائه شده، قابل ترمیم نیست. وی افزود: معتقد هستم باید بودجه را به صورت چنددوازدهم مطرح و تصویب کنیم تا بعدا اصلاحات آن را انجام دهیم، زیرا بخش منابع بودجه و پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته غیرواقعی است و اگر در قبال آن هزینه طراحی شود سال آتی دستگاه‌های اجرایی را در هزینه‌کردهایی مانند حقوق و دستمزد و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر و هم در پروژه‌های عمرانی خود دچار مشکل خواهیم کرد، لذا به نظر می‌رسد باید بودجه را سه‌دوازدهم تصویب کنیم و اجازه دهیم عملکرد امسال دولت ادامه یابد و بعد زمینه اصلاح بنیادین بودجه را فراهم کنیم. 
***
تجارت ۸ ماهه با کشورهای اکو به 7/5 میلیارد دلار رسید
دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک گفت: در ۸ ماه اول سال ۹۹ صادرات کشورمان به کشورهای عضو اکو بالغ بر ۲ میلیارد و ۹۴۵ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۴۹ دلار و میزان واردات هم بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۱۷ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۴۵۱ دلار بود. سیدروح‌الله لطیفی افزود: بیشترین حجم صادرات کشورمان در بین کشورهای اکو با افغانستان با یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۲۱۷ دلار و پس از آن با ترکیه و آذربایجان بوده است. وی در ادامه درباره شرکای اول تامین کالا برای کشورمان در این اتحادیه گفت: در بین اعضای این اتحادیه اقتصادی، بیشترین واردات را از کشور ترکیه با ۲ میلیارد و ۶۰۴ میلیون و۴۸۱ هزار و ۸۲ دلار داشتیم که پس از آن کشورهای پاکستان و ازبکستان قرار دارند. اعضای اکو مشتمل بر ۱۰ کشور ایران، ترکیه، پاکستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و افغانستان است. 
***
شرکت پشتیبانی امور دام عامل گرانی تخم‌مرغ
دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار گفت: با توجه به اینکه نهاده‌ها با قیمت مصوب برای مرغداران تامین می‌شود، شرکت پشتیبانی امور دام تخم‌مرغ، تولیدی واحد‌ها را خریداری می‌کند اما متاسفانه توزیع نشدن یا توزیع نامناسب این محصول، موجبات افزایش قیمت آن را فراهم آورده است. سیدفرزاد طلاکش افزود: بررسی‌های میدانی از مرغداری‌ها و سیستم پخش داخل شهر، حاکی از آن است که تخم‌مرغ جمع‌آوری‌شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام به بازار نمی‌رسد. شبکه توزیع تخم‌مرغ، مشکلات زیادی دارد و واسطه‌گری‌ها هم باعث افزایش قیمت این محصول در بازار شده است. طلاکش با اشاره به اینکه قیمت تخم‌مرغ در بازار واقعی نیست، ادامه داد: البته قیمت مقابل مرغداری هم برای مرغداران نمی‌صرفد و هفته آینده سازمان حمایت و وزارت جهادکشاورزی نشستی را برای اصلاح این قیمت انجام خواهند داد. 
***
مسدود شدن ۱۱ ایستگاه کارگزاری و ۳۸ دسترسی سهامداران برخط
مدیریت نظارت بر بازار شرکت بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو ابلاغیه 30 شهریور معاونت بازار به مدیران عامل کارگزاران بورس تهران و در راستای اجرای تبصره ماده 12 دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، مدیریت نظارت بازار با توجه به تأثیر قابل ملاحظه برخی اقدامات معامله‌گران بر روند معاملات، اقدام به مسدود کردن 11 ایستگاه معاملاتی و 38 مورد دسترسی برخط سهامداران از 22 تا 26 آذر کرد. گفتنی است این اقدام به دلیل ارسال سفارش کم‌حجم با دفعات بالا بوده و در برخی موارد نیز به کارگزاران مربوط تذکر داده شده است.

Page Generated in 0/0051 sec