printlogo


کد خبر: 228215تاریخ: 1399/9/29 00:00
اخبار

آیت‌الله حسینی‌بوشهری رئیس جامعه مدرسین شد
در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری با رای اکثریت قاطع اعضا به ریاست شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انتخاب و جایگزین آیت‌الله یزدی شد. آیات سیداحمد خاتمی و عباس کعبی به ترتیب به عنوان نواب رئیس اول و دوم انتخاب شدند. همچنین حضرات آیات آقایان محسن اراکی و محمود عبداللهی به عنوان منشی و آیت‌الله ابوالقاسم وافی به عنوان امین مالی ابقا شدند. لازم به ذکر است پیش از این آیت‌الله یزدی(ره) رئیس فقید شورای عالی حوزه‌های علمیه پس از پایان ۱۰ سال خدمت در قوه قضائیه به عنوان نایب‌رئیس جامعه مدرسین و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه فعالیت داشت و از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۹ نیز ریاست این نهاد بلندپایه حوزوی را بر عهده داشت.
***
توسط روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت
 توضیح درباره موافقت رهبر انقلاب با تمدید بررسی لوایح FATF
روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور اطلاعیه‌ای توضیحی، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به تقاضای ریاست محترم جمهوری، صرفا با تمدید زمان بررسی لوایح FATF موافقت فرموده‌اند. به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مجمع به منظور تنویر افکار عمومی پیرامون اخبار منتشر شده درباره تمدید زمان بررسی لوایح FATF اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: همان‌گونه که دبیر محترم مجمع در حاشیه جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام(19/۹/9۹) در جمع خبرنگاران اعلام کردند، ریاست محترم جمهوری طی نامه‌ای محضر مقام معظم رهبری ضمن درخواست تمدید زمان بررسی لوایح «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» مربوط به پیوستن ‌جمهوری اسلامی ایران به گروه اقدام مالی‌(FATF)  در مجمع تشخیص مصلحت نظام، از معظم‌له درخواست کرده مجمع، با اضافه کردن تحفظ جدید، شرایط الحاق به این‌ معاهدات را فراهم‌ کند. رهبر معظم انقلاب در پاسخ به ۲ درخواست‌ مذکور، صرفا با تمدید زمان بررسی این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت فرموده‌اند. همچنین در این اطلاعیه آمده است: کمیسیون‌های مجمع در سال جاری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی جلسات مستمری داشته‌اند و نشست‌های صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز متناسب با وجود دستور و ابلاغیه‌های ستاد ملی کرونا برگزار شده است. 
***
واکنش خطیب‌زاده به تصویب قطعنامه ضدایرانی در سازمان ملل
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصویب قطعنامه ضدایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل که به روال چند سال گذشته به پیشنهاد کانادا و با حمایت کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی مطرح شد، گفت: قطعنامه‌ای که روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل با رای کمتر از نیمی از کشورهای عضو سازمان ملل و عدم همراهی بیش از ۱۱۰ کشور تصویب شد، در واقع همان متنی است که چندی قبل در کمیته سوم مجمع عمومی با آرای مشابه تصویب شده بود و طبق رویه کاری سازمان ملل در صحن مجمع عمومی تایید شد. سعید خطیب‌زاده با ابراز انزجار از عمق نفاق بانیان قطعنامه که تحت تاثیر قلدرمآبی آمریکا چشمان خود را روی تروریسم اقتصادی این کشور علیه ملت ایران بسته و به جای محکوم کردن تحریم‌های غیرقانونی و ضدبشری آمریکا، عملا خود را در سطح همدستان رژیم آمریکا تقلیل داده‌اند، به کانادا و دیگر حامیان اصلی قطعنامه توصیه کرد رفتار مداخله‌جویانه و غیراخلاقی در قبال ملت‌های مستقل را متوقف کنند. بر اساس این گزارش، قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران که از چندین سال قبل در چارچوب تقسیم کار مشخص بین مجموعه‌ای از کشورهای غربی، در نیویورک مطرح می‌شود، پنجشنبه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد. این قطعنامه قبلا در کمیته سوم مجمع عمومی به تصویب اولیه رسیده بود. کمتر از ۸۰ کشور از جمله آمریکا، عربستان سعودی، بحرین، امارات، آلبانی، انگلیس، کانادا، فرانسه و آلمان و همچنین رژیم صهیونیستی به این قطعنامه رای مثبت دادند. با وجود این، اکثریت اعضای سازمان ملل که تعدادشان به حدود ۱۱۵ کشور می‌رسد از حمایت از این قطعنامه خودداری کردند که نشانه روشنی از نارضایتی قاطبه کشورها با رویکرد متکبرانه و گزینشی بانیان قطعنامه است. 
***
لزوم ایجاد صنایع دفاعی مشترک میان کشورهای اسلامی
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ششمین کنگره جغرافیدانان جهان اسلام که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، با اشاره به اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک کشورهای اسلامی در پهنه جغرافیایی جهان بیان کرد: اگر ساختار فضای جغرافیایی جهان اسلام را متشکل از کشورهایی با اکثریت جمعیت مسلمان فرض کنیم، شامل سرزمینی با وسعت بیش از ۳۱ میلیون کیلومتر مربع و قریب یک‌چهارم مساحت خشکی جهان با بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مسلمان در قالب ۵۷ کشور و در محدوده غرب اقیانوس اطلس تا غرب چین و جهت جغرافیایی تقریبا جنوب غربی- شمال شرقی می‌شود. سردار سرلشکر محمد باقری در این رابطه افزود: سرزمین‌های اسلامی دربرگیرنده‌ دو‌سوم منابع انرژی فسیلی جهان، مهم‌ترین تنگه‌ها و گذرگاه‌های تجارت دریایی جهانی، مرکزیت ادیان ابراهیمی، بازارهای پرجاذبه و بسیاری ویژگی‌های متمایزکننده دیگر و به عبارتی در بردارنده مهم‌ترین مناطق جهان هستند. سردار باقری افزود: در بُعد امنیت سرزمین پهناور جهان اسلام در برابر تهدیدات نیز تأکید جمهوری اسلامی ایران بر دفاع و امنیت درون‌زا و عدم اعتماد به برقراری دفاع و امنیت از سوی بیگانگان و واگذاری آن به دشمنان اسلام است. عاری‌سازی منطقه غرب آسیا از سلاح‌های هسته‌ای و تأمین دفاع و امنیت به شکل دسته‌جمعی توسط کشورهای مسلمان منطقه می‌تواند مبنایی برای گفت‌وگو و توسعه همکاری‌ها باشد. 

Page Generated in 0/0050 sec