printlogo


کد خبر: 228279تاریخ: 1399/10/1 00:00
دور دنیا

بیست و ششمین هفته تظاهرات در قدس علیه نتانیاهو
ده‌ها هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی شنبه‌شب در قدس اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. شبکه «کان» رژیم صهیونیستی اعلام کرد تظاهرات از مکان‌های جداگانه بویژه از میدان «صهیون» در قدس اشغالی تا محل اقامت نخست‌وزیر در خیابان بالفور برگزار شد. رادیو ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد اعتراضات در اراضی اشغالی در اعتراض به بی‌کفایتی بنیامین نتانیاهو بیش از 6 ماه است به طور متوالی ادامه دارد. این هفته بیست‌و‌ششمین هفته اعتراضات با شعار استعفای نتانیاهو به خاطر بی‌کفایتی در مهار بیماری همه‌گیر کرونا و اتهاماتش در ۳ پرونده فساد است. از سوی دیگر تشدید اختلافات میان نتانیاهو با بنی گانتس، وزیر جنگ و شریک دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی، این رژیم را به سوی برگزاری انتخاباتی جدید سوق می‌دهد.
***
فرار هزاران نفر از لندن در آستانه قرنطینه
رسانه‌ها تصاویر و فیلم‌هایی از تلاش دقیقه نودی هزاران نفر از ساکنان لندن برای متواری شدن پیش از قرنطینه پایتخت انگلیس که از دیروز آغاز شد، منتشر کردند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس غروب روز شنبه از گونه جدید ویروس کرونا و پخش سریع‌تر این ویروس خبر داد و اعلام کرد از یکشنبه لندن و مناطق جنوب شرقی این کشور به علت تشدید شیوع ویروس کرونا در سطح ۴ هشدار و قرنطینه قرار می‌گیرد. جانسون در این باره گفت: گونه جدید ویروس کرونا ۷۰ درصد سریع‌تر از نوع قبلی پخش می‌شود. تا قبل از اظهارات جانسون، هشدار در برابر کرونا در سطح ۳ قرار داشت اما در سطح ۴ هشدار، بر ماندن در خانه‌ها تاکید شده و فروشگاه‌های غیرضروری تعطیل می‌شود. بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اظهارات جانسون و اعلام قرنطینه باعث شد هزاران نفر از ساکنان لندن به منظور فرار از قوانین محدودکننده قرنطینه، با عجله پایتخت انگلیس را ترک کنند. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از لندن، حاکی از صف‌های طولانی جمعیت انبوهی در ایستگاه‌های قطار پایتخت انگلیس بود که تلاش داشتند تا قبل از نیمه شب و آغاز قرنطینه از این شهر خارج شوند. کاربران شبکه‌های اجتماعی ضمن انتشار این تصاویر و فیلم‌ها، از اقدام هزاران شهروند لندن برای متواری شدن با عجله از پایتخت به دیگر نقاط کشور انتقاد کردند. 
***
نشست محرمانه بن‌زاید و بن‌سلمان درباره آشتی با قطر
محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی هفته گذشته با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در شهر نئوم واقع در ساحل دریای سرخ دیدار و درباره آشتی با قطر گفت‌وگو کرد. برخی منابع آگاه در ریاض گفتند پیش از برگزاری این دیدار، بن‌زاید و بن‌سلمان تماس‌هایی نیز با یکدیگر برقرار کرده‌ بودند. وبگاه الخلیج الجدید با اعلام این خبر نوشت منابع یادشده جزئیات این دیدار را فاش نکردند و تنها گفتند که بن‌سلمان و بن‌زاید درباره آشتی با قطر به توافق اولیه رسیدند. بنا بر این گزارش، بن‌زاید به همتای سعودی خود اطمینان خاطر داده اگر سلمان بن‌عبدالعزیز، شاه سعودی تمایل به حل بحران با قطر داشته باشد، هرگز برای کارشکنی در برابر آشتی ریاض و دوحه کارشکنی نخواهد کرد. پیش‌تر خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع گزارش کرد اجلاس سالانه شورای همکاری خلیج‌فارس تا ژانویه به تعویق افتاده است تا توافق محسوسی برای حل بحران در روابط اعضای این شورا حاصل شود اما دستیابی به تصمیم نهایی در این باره نیازمند زمان طولانی است. در همین حال یک منبع در حاشیه خلیج‌فارس گفت وزرای خارجه این کشورها ممکن است تا پیش از برگزاری اجلاس شورای همکاری به توافقی برای مذاکره یا گشودن حریم هوایی به روی قطر به عنوان نشان دادن حسن‌نیت این کشورها، برسند. 
***
مشاور ترامپ با هیأتی اسرائیلی راهی مراکش می‌شود
منابع مغربی گزارش دادند جرد کوشنر، داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا این هفته به همراه یک هیأت صهیونیستی به رباط، پایتخت مراکش سفر می‌کند. وبگاه خبری هسپرس مغرب نوشت امروز دوشنبه کوشنر در رأس هیأتی به فلسطین اشغالی سفر می‌کند و پس از آن با هیأت صهیونیستی به رباط سفر خواهد کرد و این نخستین پرواز تجاری اسرائیل به مغرب پس از توافق سازش ۲ طرف خواهد بود. بنابراین قرار است روز سه‌شنبه ۳ توافقنامه همکاری بین ۲ طرف (مغرب و رژیم صهیونیستی) امضا شود که مربوط به گردشگری، حمل‌ونقل هوایی، سرمایه‌گذاری، صنایع و... است. طبق گزارش وبگاه «الخلیج آنلاین»، دیوان پادشاهی مغرب دستوراتی را درباره آغاز اقدامات مربوط به ازسرگیری پروازها و تماس‌ها با طرف اسرائیلی صادر کرده است. 
***
انفجار در کابل با 9 کشته
سوء‌قصد به جان خان محمد وردک، از نمایندگان مجلس افغانستان، به کشته شدن ۹ نفر منجر شد، حال آنکه وی از این حادثه جان سالم به در برد. حوالی ساعت ۹:۴۵ صبح دیروز انفجاری در چهارراه اسپین‌کلی واقع در حوزه پنجم امنیتی شهر کابل رخ داد. هدف این انفجار، کاروان خودروهایی بود که خان محمد وردک، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان را همراهی می‌کردند. ظاهرا وی در این حمله زخمی شده است، حال آنکه در نتیجه آتش گرفتن ۳ خودرویی که خودروی او را همراهی می‌کردند ۹ نفر جان باختند. شمار مجروحان نیز در مجموع ۶ نفر اعلام می‌شود.

Page Generated in 0/0070 sec