printlogo


کد خبر: 228295تاریخ: 1399/10/1 00:00
اخبار

نامه رئیس سازمان نظام پزشکی به وزیر بهداشت برای خرید واکسن کرونا

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت ضمن اشاره به اهمیت زمان در مقابله با همه‌گیری «کووید-۱۹»، تهیه واکسن این بیماری در مقطع زمانی مشخص را خواستار شد و گفت: سازمان نظام پزشکی نیز در این خصوص اقدامات خود را با تشکیل کمیته‌ای آغاز کرده است. در متن نامه محمدرضا ظفرقندی خطاب به سعید نمکی آمده است: همان‌گونه که استحضار دارید طولانی شدن اپیدمی بیماری «کووید-۱۹» در جهان و کشورمان ایران، صدمات جبران‌ناپذیری را به حوزه سلامت و معیشت مردم وارد ساخته است. طبیعتا رهایی از این بیماری و آثار مخرب آن، جزو خواسته‌های عموم و مسؤولان کشور است. ضمن ارج نهادن بر تلاش‌های دانشمندان عزیز کشورمان برای تولید واکسن کرونا، عنصر زمان برای مقابله با این بیماری بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است. با توجه به تولید و شروع استفاده از واکسن در کشورهای مختلف به نظر می‌رسد لازم است همه تلاش‌ها بر خرید هر چه سریع‌تر واکسن و شروع واکسیناسیون مردم عزیز کشورمان در یک بازه زمانی مشخص متمرکز گردد. سازمان نظام پزشکی به عنوان نهاد مرجع صنفی بر اساس بند «ت» ماده ۳ قانون سازمان نظام پزشکی برای تهیه و ارائه خدمات واکسیناسیون به مردم و کادر درمان اعلام آمادگی می‌نماید. همچنین این سازمان برای پیگیری ویژه تهیه واکسن، کمیته‌ای را تعیین نموده تا با هماهنگی وزارت بهداشت و دولت و در راستای فعال کردن دیپلماسی عمومی، اقدام عاجل در این زمینه به عمل آورد.
***
ایران موفق به ساخت «کیت‌های تشخیص سرطان» شد
انواع کیت‌های تشخیص طبی سرطان و عفونت از نوع «الایزا» توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی تولید شد. به گزارش تسنیم، یک شرکت دانش‌بنیان کشورمان از سال 84 فعالیت خود را در حوزه تولید کیت‌های تشخیص طبی از نوع الایزا آغاز کرد. این کیت‌ها در 2 نوع کیت‌های 96 و 192 تستی به بازار عرضه شد و در مدت کوتاهی به دلیل کیفیت بالا جایگاه خود را در بازار پیدا کرد. به گفته افشین تاجدین، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، کیت‌های تشخیص طبی این شرکت با سرعت بالایی جانشین محصولات مشابه خارجی شد و در حال حاضر بیش از 70 نوع کیت تشخیصی الایزا برای شناسایی بیماری‌های مختلفی در این مجموعه فناور تولید می‌شود. وی افزود: کیت‌های تولیدی مجموعه ما برای تشخیص انواع بیماری‌های عفونی، ناهنجاری‌های هورمونی، مارکرهای سرطانی و... تولید شده است و در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
***
سرگردانی معلمان و دانش‌آموزان به خاطر ناهماهنگی‌ها
گروه اجتماعی: ناهماهنگی بین وزارت آموزش‌و‌پرورش و ستاد مقابله با کرونا موجب سرگردانی معلمان و دانش‌آموزان شد. به گزارش «وطن ‌امروز»، روز شنبه مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش‌و‌پرورش تهران اعلام کرد روزهای یکشنبه و دوشنبه 30 آذر و اول دی‌ماه روزهای بدون تلفن همراه، تبلت و رایانه و همراهی با پرستاران تعیین شد و دانش‌آموزان باید در این ۲ روز با مراقبت از عدم برگزاری دورهمی‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گزارشی از روند برنامه‌های‌شان را تهیه و به‌صورت تصویری برای معلمان سه‌شنبه صبح ارسال کنند. این دستورالعمل شامل تمام مدارس دولتی و غیردولتی بوده و لازم‌الاجراست و در ارزیابی مدیران و مؤسسان لحاظ می‌شود. با وجود این اظهارات، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه‌شب در تلویزیون اعلام کرد آموزش مجازی تعطیل نیست. تعطیلی آموزش مجازی جزو مصوبات ما نیست و هیچ مجوزی از طرف ستاد ملی کرونا نبوده است. بازگشایی مدارس تا ۲ هفته آینده در کمیته‌های در نظر گرفته شده تعیین‌تکلیف می‌شود. 
این عدم هماهنگی میان آموزش‌و‌پرورش تهران و ستاد مقابله با کرونا دیروز موجب سرگردانی دانش‌آموزان و معلمان شد و آخر هم مشخص نشد آیا آموزش مجازی باید انجام می‌شد یا خیر؟
***
احتمال رخداد زلزله‌ای قوی‌تر در تهران شدت گرفته است
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تکرار چندباره زلزله در تهران گفت: مکانیزم فعالیت گسل به گونه‌ای است که این لرزش‌ها می‌تواند احتمال رخداد زلزله‌ای قوی‌تر را هم بالا ببرد. 
رضا کرمی‌‌محمدی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سامانه هشدار سریع این سازمان در زلزله روز شنبه تهران چگونه عمل کرد؟ گفت: سامانه هشدار سریع ساعت  3:05 وقوع زلزله را اعلام کرد.
 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا در زلزله روز شنبه تهران نیازی به قطع برق و گاز وجود داشت یا خیر؟ گفت: شدت این زلزله حدود ۴ ریشتر بود و در حدی نبود که نیاز به قطعی باشد. اقدامات پیشگیرانه عموما برای زلزله‌های بیش از ۵ ریشتر برای شهر مهم هستند. او ادامه داد: اما اینکه گسل مشاء فعالیت دارد و این مساله در ماه‌های اخیر چند بار تکرار شده، حساسیت‌ها را بالا می‌برد، چراکه در گذشته اینگونه نبود و با این تناوب زیاد زلزله‌های ۴ ریشتر و حتی ۵ ریشتر را نداشتیم و لذا حساسیت‌ها در این زمینه بالا رفته است. کرمی‌محمدی با تاکید بر اینکه باید همه کشور به این موضوع توجه داشته باشند، درباره علت افزایش حساسیت ناشی از تکرار زلزله در تهران گفت: مکانیزم فعالیت گسل به گونه‌ای است که این لرزش‌ها می‌تواند احتمال رخداد زلزله‌ای قوی‌تر را هم بالا ببرد. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: لذا به طور کلی می‌توان گفت احتمال وقوع زلزله بزرگ‌تر نسبت به قبل بالاتر رفته است. 

Page Generated in 0/0067 sec