گروه اجتماعی: آلودگی هوا حتی در روزهایی که محدودیتهای متنوع کرونایی وجود دارد، دست از سر کلانشهرها برنداشته تا بیش از پیش عدم مدیریت آلودگی هوا توی چشم بزند.
به گزارش «وطن امروز»، غبار صبحگاهی در ابتدای پاییز جای خود را به آلودگی شدید هوا داده و در دورانی که کرونا به معضل اول کشور تبدیل شده است، در کلانشهرها این مشکل قوز بالا قوز شده.
همواره در پاییز و زمستان بحث آلودگی هوا و مدیریت آن مطرح میشود اما کمتر دولت و مدیریت شهری است که توانسته باشد از شدت این معضل بکاهد. به گفته کارشناسان، آلودگی هوا خطر ابتلا و مرگ را در ایام کرونا بشدت افزایش میدهد و رسیدگی به آن در این روزها ضروریتر از سابق است.
* ۳۷ روز تنفس هوای آلوده در تهران طی پاییز
پایتختنشینان پاییز امسال ۳۷ روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون هوای آلوده تنفس کردند. تهرانیها از ابتدای پاییز تاکنون ۵۳ روز هوای قابل قبول و ۳۷ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس - بهدلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون - داشتهاند. هوای تهران در حالی طی پاییز ۳۷ روز آلوده بود که در این بین سهم آذرماه از آلودگی هوا ۱۹ روز گزارش شده، این یعنی آذرماه آلودهترین ماه پاییز امسال بوده است. بررسی آمارها نشان میدهد کیفیت هوای تهران در پاییز سال گذشته با درصدی تفاوت، کموبیش مشابه امسال بود. پاییز ۹۸ تهران ۵۸ روز هوای قابل قبول و ۳۲ روز هوای آلوده داشت که از این بین سهم هوای ناسالم برای گروههای حساس ۲۹ روز و سهم هوای ناسالم برای همه ۳ روز بود. بر اساس این گزارش مهمترین علت آلودگی هوا در ماههای سرد سال افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون است. بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک مانند تاکسیها، خودروهای شخصی، اتوبوسها و... در تولید ذرات معلق ۶۰ درصد است که در این بین خودروهای دیزلی پررنگترین نقش را دارند. ذرات معلق یکی از خطرناکترین آلایندههای موجود در هوا هستند و میتوانند بیماریهای قلبی و ریوی را تشدید کنند و در مواجهه طولانیمدت سبب حملات قلبی و آسم شوند.
رئیس کمیته محیطزیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تهران به مدت ۳ روز دچار پدیده «مهدود» بوده است، از استانداری تهران درخواست کرد جلسات کارگروه آلودگی هوا را به صورت هفتگی برگزار کند. سیدآرش حسینیمیلانی در جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری درباره منابع آلایندگی و منابع ثابت در اطراف تهران به اداره کل صنعت، معدن و تجارت و شرکت پخش فرآوردههای نفتی استان تهران اظهار داشت: شاخص آلودگی هوای شهر تهران در یک هفته اخیر در بسیاری مواقع در مرز ۱۵۰ (ناسالم برای همه گروههای حساس) قرار داشته و عملا شهر با وجود بارندگی روز پنجشنبه به مدت ۳ روز متوالی دچار پدیده «مهدود» بوده که بسیار هشداردهنده است. وی ادامه داد: با وجود برقراری قرنطینه نسبی در ۲ هفته اول آذرماه ۹۹، همچنان ۹ روز ناسالم برای گروههای حساس و 6 روز قابل قبول بوده است. در نیمه دوم آذرماه نیز ۱۰ روز هوای ناسالم را برای گروههای حساس داشتهایم. حسینیمیلانی با اشاره به وضعیت شاخص So۲ در ۳ منطقه ۱۸، ۱۹ و ۲۰ تصریح کرد: غلظت So۲ در ۳ منطقه ۱۸، ۱۹ و ۲۰ در آذرماه نسبت به مدت زمان مشابه سال ۹۸ از 8 پیبیبی به 7/11 پیبیبی رسیده که به معنای افزایش ۴۵درصدی است. وی با بیان اینکه از استانداری میخواهم جلسات کارگروه آلودگی هوای استان را به صورت هفتگی برگزار و به صورت دقیق شرایط را در دیماه رصد کند، تصریح کرد: از شهرداری تهران میخواهم شاخص وضعیت ترافیک (TQI) را برای اطلاعرسانی وضعیت ترافیک به تفکیک مرکز شهر، محدوده طرح کاهش و کل شهر به صورت منظم و ترجیحا روزانه منتشر کند.
* واکنش محیطزیست تهران به انتقاد از اعلام نشدن شرایط اضطرار آلودگی هوا در پایتخت
در پی مطرح شدن برخی انتقادات نسبت به تشکیل نشدن کمیته اضطرار آلودگی هوا در پی تداوم آلودگی هوای تهران، معاون نظارت و پایش محیطزیست استان تهران گفت: کمیته اضطرار آلودگی هوا به صورت مجازی، هماهنگیهای لازم را انجام داده اما بهدلیل همپوشانی تصمیمات و محدودیتهای کرونایی با تمهیداتی که در شرایط اضطرار آلودگی هوا اتخاذ میشود، به اتخاذ تصمیم یا اعمال محدودیتهای جدیدی در این زمینه نیاز نبوده است. محمد رستگاری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: طبق قانون هوای پاک در پی استمرار آلودگی هوا و پیشبینی پایداری جوی از سوی سازمان هواشناسی، پیشبینی تداوم آلودگی هوا به وزارت بهداشت اعلام میشود. در صورت تشخیص و اعلام شرایط اضطرار از سوی وزارت بهداشت، هماهنگیهای لازم بین اداره حفاظت محیطزیست استان تهران با استانداری برای تشکیل جلسه صورت میگیرد. وی ادامه داد: با این حال کمیته اضطرار آلودگی هوا به صورت مجازی هفته گذشته هماهنگیهای لازم را انجام داد اما تمام تصمیمات و محدودیتهایی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال کرده بود با تصمیماتی که در کمیته اضطرار آلودگی هوا گرفته میشود، همپوشانی داشت. از این رو هماهنگیهای لازم با اداره کل بحران انجام شد و دیگر نیازی نبود تصمیم جدیدی در این زمینه گرفته شود، چرا که بیشتر تمهیدات و محدودیتهایی که در شرایط اضطرار آلودگی هوا اتخاذ و اعمال میشود، از پیش در محدودیتهای کرونایی لحاظ شده بود.