printlogo


کد خبر: 228305تاریخ: 1399/10/1 00:00
اعتراضات گسترده درباره نحوه شناسایی 40میلیون مشمول یارانه سوم
یارانه سوم آب رفت؟

گروه اقتصادی: آنطور که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده سومین یارانه حمایتی تحت عنوان یارانه کرونایی جمعه برای مردم واریز شده است اما بخش قابل توجهی از افرادی که طبق شرایط جزو مشمولان این یارانه قرار می‌گیرند رقمی دریافت نکرده‌اند. دولتی‌ها هم تاکنون روش اعتراضی اعلام نکرده‌اند. طبق برنامه‌ریزی‌ها، قرار بود دولت به حداقل 40 میلیون نفر به مدت 4 ماه یارانه پرداخت کند اما برآوردهای اولیه حاکی از آن است که تعداد دریافت‌کننده‌های این یارانه بسیار کمتر از رقم اعلامی بوده است.  به گزارش «وطن امروز»، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای به جزئیاتی از واریز یارانه ۱۰۰‌هزار تومانی که در پایان هفته گذشته انجام شده، پرداخته و اعلام کرده این کمک بلاعوض به دهک‌های پایین داده می‌شود. پرداخت یارانه 100 هزار تومانی از جمله سیاست‌های حمایتی محدودیت‌های کرونایی 2 هفته اول آذرماه بود که روز جمعه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد اما این واریزی‌ها با اعتراض گسترده متقاضیانی رو‌به‌رو شد که مدعی هستند شرایط دریافت این یارانه را دارند ولی پولی به حساب‌شان واریز نشده است و در مقابل گروهی از مردم این کمک بلاعوض را دریافت کرده‌اند که یا حقوق ثابت داشته‌اند یا تحت پوشش بیمه بوده‌اند. در این باره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که وظیفه شناسایی مشمولان این طرح را بر عهده دارد، اطلاعیه‌ای منتشر کرده اما موضوع جدیدی در این اطلاعیه مطرح نشده است. در این اطلاعیه درباره مشمولان این طرح آمده که این افراد مشمول طرح یارانه 100هزار تومانی می‌شوند: 1- خانوارهایی که هیچ‌یک از اعضای آنها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند. (کارکنان بخش دولتی، نیمه‌دولتی، عمومی، بخش خصوصی و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی که دریافتی ماهانه دارند و به نحوی شاغل یا بازنشسته محسوب می‌شوند، در زمره این گروه نیستند). 2- خانوارهایی که هیچ‌یک از اعضای آنها بیمه‌پرداز نباشند. 3- بر اساس بررسی شاخص‌های بانکی اعضای خانوار توسط بانک مرکزی، در زمره دهک‌های پایین هستند. 4- خانوارهایی که در گروه مشمولان طرح حمایت معیشتی باشند. به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ماهانه 120 هزار تومان و به افرادی که تمام شرایط بالا را داشته باشند ماهانه 100 هزار تومان پرداخت می‌شود. 
 
* معترضان به یارانه کرونا چه کنند؟
اما درباره نقش این وزارتخانه در اجرای این طرح نوشته شده: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صرفا مسؤولیت شناسایی مشمولان بر اساس اطلاعات ثبتی که از سایر دستگاه‌ها دریافت شده است را بر عهده دارد و تعیین تعداد مشمولان و مدیریت فرآیند پرداخت مبالغ این طرح حمایتی، بر عهده سازمان برنامه‌وبودجه است. همچنین از مردم خواسته شده باتوجه به شرایط خاص حاصل از شیوع کرونا از مراجعه حضوری به این وزارتخانه، ادارات کل استانی و سایر نهادها برای پیگیری حمایت معیشتی کرونا خودداری کنند. واریزی که در روز جمعه انجام شد، نخستین نوبت از این یارانه بود و در ماه‌های دی، بهمن و اسفند نیز این کمک بلاعوض واریز می‌شود. بنا بر این گزارش، پیش از این قرار بود 2 یارانه طراحی شده توسط مجلس و دولت به صورت جداگانه پرداخت شود اما با توافقی که بین رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، این 2 یارانه در یک یارانه تلفیق شد. در همین زمینه علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: براساس توافق مجلس و دولت، دولت جامعه هدف خود را ۴۰ میلیون نفر قرار داد. برای افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد نفری ۱۲۰ هزار تومان و بقیه جامعه هدف ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد. همچنین برای پرداخت ۲ ماه از ۶ ماه مصوب مجلس در سال ۱۴۰۰ نیز توافق کلی صورت گرفت. 
رئیس‌جمهور نیز اخیرا با اشاره به اقدام دولت برای ارائه کمک معیشتی به شهروندانی که حقوق ثابت ندارند، اظهار داشت: ما همیشه به‌ دنبال کمک به افرادی بودیم که حقوق ثابت دارند، این بار به دنبال کسانی هستیم که حقوق ثابت ندارند و باید روزانه کار کنند تا مخارج زندگی را تامین کنند و به خاطر شرایط کرونایی نتوانستند در بازار آزاد خودشان فعالیت کنند؛ ما تلاش کردیم برای این افراد در 4 ماه کمک معیشتی برای هر خانواده در نظر بگیریم. حسن روحانی افزود: البته ما قرار بود بابت هر فرد خانواده۱۰۰ هزار تومان بدهیم و مجلس شورای اسلامی هم مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن برای برخی از این افراد ۱۲۰ هزار تومان مقرر کرده بود؛ ما با هماهنگی مجلس این مصوبه را تلفیق کردیم تا کسانی که مجلس مقرر کرده بود مانند کمیته امداد و بهزیستی هر نفر ۱۲۰ هزار تومان و بقیه ۱۰۰ هزار تومان دریافت کنند. روحانی با بیان اینکه قسط اول مربوط به آذرماه پرداخت شده و 3 قسط دیگر تا پایان سال پرداخت خواهد شد، خاطرنشان کرد: یک سری مشکلات به خاطر تلفیق طرح دولت با مصوبه مجلس داشتیم که در جلسه امروز آن را اصلاح کردیم.

Page Generated in 0/0057 sec