printlogo


کد خبر: 228306تاریخ: 1399/10/1 00:00
اخبار

رئیس کل دیوان محاسبات کشور:
فقط یک‌سوم احکام بودجه 98 عملکرد کامل داشته است
رئیس کل دیوان محاسبات کشور در حاشیه نشست روز گذشته کمیسیون عمران مجلس گفت: در نشست کمیسیون عمران، گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه سال 1398 و نحوه تحقق اعتبارات مورد بررسی و بحث قرار گرفت. مهرداد بذرپاش ادامه داد: بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال 1398، 24 درصد احکام بودجه در سال 98 فاقد عملکرد بوده، حدود 34 درصد از احکام عملکرد کامل داشته و حدود 44 درصد از احکام عملکرد ناقص داشته است. این آمار نشان می‌دهد حدود دو‌سوم احکام بودجه یا ناقص عمل شده یا فاقد عملکرد بوده است. بذرپاش گفت: گزارش تفریغ بودجه سال 1398 نشان می‌دهد در لایحه بودجه سال 1400 باید اصلاحات جدی در حوزه احکام تکراری، احکام فاقد عملکرد و تأکید بر احکام محقق شده انجام شود. وی ادامه داد: خوشبختانه در شرایط کنونی اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 می‌توانند در بررسی جزء به جزء مواد این لایحه از گزارش تفریغ بودجه استفاده کنند تا نواقص به صورت کلی مشخص شود، از طرف دیگر دیوان محاسبات به دنبال آن است تا ۲ هفته آینده، گزارش وضعی درباره عملکرد بودجه سال 99 ارائه کند.
***
دعوت وزرای اقتصادی دولت به مجلس
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره مکاتبه مجلس شورای اسلامی با وزرای اقتصادی دولت (وزرای اقتصاد و صمت)، رئیس‌کل بانک مرکزی و نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: با توجه به درخواست 47 نفر از نمایندگان مجلس جهت بررسی چرایی تأخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز کشور در تاریخ 17 آذرماه، این موضوع به این کمیسیون ارجاع شد و 25 آذرماه با حضور وزیر صمت بررسی اولیه صورت گرفت. بعد از این جلسه مقرر شد موضوع به ‌صورت دوشوری بررسی شود و نتایج در دستور کار جلسه آتی کمیسیون قرار گیرد. محورهای تقاضای نمایندگان، عدم تشکیل بموقع ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای حل معضل ترخیص کالا، عدم تخصیص بموقع ارز به کالاهای اساسی توسط بانک مرکزی، ثبت سفارش‌های بی‌ضابطه خارج از نیازهای کشور در شرایط جنگ اقتصادی، حذف الزام به ثبت کد رهگیری تأمین ارز با مهلت 3 ‌ماهه، خدشه به استقلال سیاسی و اقتصادی کشور با همزمانی ترخیص کالاهای اساسی منطبق بر انتخابات آمریکا، گره ‌زدن معیشت مردم با اتفاقات خارجی و نقض آشکار روح قانون اساسی در نفی سلطه بیگانه ذکر شده است.
***
ترخیص ۹ هزار خودروی دپوشده در گمرک
سخنگوی گمرک درباره ترخیص برخی خودروها از گمرک گفت: از 12 هزار و 700 خودرویی که از سال 97 در گمرکات کشور وجود داشته، بیش از 9 هزار خودرو ترخیص شده‌ است. روح‌الله لطیفی با اعلام این مطلب که یکهزار و 100 خودرو نیز فاقد ثبت سفارش هستند، اظهار داشت: علاوه بر این ثبت سفارش 400 خودرو هم باطل شده است. 
***
مدیران وزارت راه برای کسب اطلاعات دقیق به بنگاه‌ها سر بزنند
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی پیشنهاد می‌کنم برای کسب اطلاعات دقیق از وضعیت قیمت مسکن در تهران، به بنگاه‌های املاک سر بزنند، زیرا وضعیت واقعی بازار با آمارهای اعلامی فاصله زیادی دارد. محمد سرگزی با انتقاد از آمارهای ارائه شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی درباره قیمت مسکن در پایتخت، گفت: این وزارتخانه میانگین قیمت هر متر مسکن در تهران را حدود 19 میلیون تومان اعلام کرده، البته وزارتخانه مناطق 1، 2، 3 و 6 تهران را از فرمول تعیین قیمت خارج کرده است، حال این سوال مطرح می‌شود که با چنین فرمولی می‌توان قیمت واقعی مسکن در شهری مانند تهران را استخراج کرد. وی ادامه داد: من به مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی پیشنهاد می‌کنم برای کسب اطلاعات دقیق از وضعیت قیمت مسکن در تهران، به بنگاه‌های املاک سر بزنند، زیرا وضعیت واقعی بازار با آمارهای اعلامی فاصله زیادی دارد. وی ادامه داد: اصلا ما قبول می‌کنیم که قیمت مسکن در تهران، هر متر مربع 19 میلیون تومان است، حال وزارتخانه باید توضیح دهد تاکنون چه اقداماتی برای مدیریت بازار و کاهش قیمت‌ها کرده است. سرگزی گفت: متأسفانه دولت اقدام قابل قبولی در عرصه ساماندهی بازار و تولید مسکن نکرده است و این مساله موجب شد مجلس به این مساله ورود و اقدام به تدوین طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی و طرح جهش تولید و تأمین مسکن کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: با وجود ریل‌گذاری مجلس در حوزه مسکن، هنوز مشخص نیست دولت چه برنامه‌ای برای اجرای این قوانین دارد، در شرایط کنونی شاهدیم که مساله اخذ مالیات از خانه‌های خالی میان دستگاه‌های مربوط پاسکاری می‌شود. عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به نظر می‌رسد اراده جدی در عرصه کنترل قیمت مسکن در دولت وجود ندارد و مسؤولان تنها با ارائه آمارهای غیرواقعی به دنبال پنهان کردن عملکرد ضعیف‌شان هستند.

Page Generated in 0/0070 sec