printlogo


کد خبر: 228313تاریخ: 1399/10/1 00:00
نمایندگان پارلمان عراق در آستانه سالگرد شهادت فرماندهان مقاومت بر اجرای کامل مصوبه مجلس این کشور نسبت به خروج آمریکا از عراق تأکید کردند
انتقام راهبردی

گروه سیاسی: صحنه سیاسی عراق با نزدیک شدن به سالگرد ترور فرماندهان مقاومت، شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس کاملا رنگ و بوی مقاومت به خود گرفته است. 
به گزارش «وطن امروز»، در این راستا نماینده پارلمان عراق تاکید کرد: برای قدردانی از فرماندهان شهید سردار سپهبد «حاج‌قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس و «ابومهدی مهندس» معاون سازمان «حشدالشعبی»، باید نیروهای آمریکایی از عراق اخراج شوند. «عالیه نصیف» نماینده ائتلاف «دولت قانون» در پارلمان عراق روز گذشته در سخنانی تاکید کرد: وظیفه شرعی و اخلاقی ایجاب می‌کند ما اشغالگران را از خاک کشورمان اخراج کنیم. وی گفت: حادثه شهادت ابومهدی المهندس، معاون سازمان حشدالشعبی عراق و همقطارانش با اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق پاسخ داده خواهد شد. 
نماینده ائتلاف دولت قانون تصریح کرد: سازمان حشد‌الشعبی در مسیر آرمان‌های المهندس، پیروزی بر گروه تروریستی «داعش» گام برخواهد داشت که توانست نقشه‌های خارجی و بین‌المللی برای تقسیم عراق را متوقف کند. به گفته وی، پارلمان عراق برای قدردانی از فرماندهان شهید و همقطاران آنها، مصوبه‌ای را صادر کرد که دولت گذشته و کنونی را ملزم به جدول‌بندی خروج نیروهای بیگانه از عراق بدون هرگونه تعللی کرد. این نماینده عراقی افزود: قوه مقننه از نزدیک کار قوه مجریه را درباره اجرای مصوبه پارلمان درباره لزوم پایان دادن به حضور آمریکا در خاک عراق دنبال خواهد کرد. همچنین مختار الموسوی، نماینده ائتلاف فتح عراق با اشاره به اینکه ملت عراق جنایت ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس توسط آمریکا را فراموش نخواهد کرد، تاکید کرد: ضعف‌ دولت ‌عراق و نبود امکانات دلیل سکوت در برابر این جنایت است. نماینده ائتلاف فتح عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه تاکید کرد: دولت آمریکا بعد از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس وارد یک تنگنا شد، زیرا ترامپ تمام قوانین و عرف بین‌المللی را نقض کرد. وی گفت: نباید نسبت به تروریسم آمریکایی و هدف قرار دادن عراق و ترور فرماندهان پیروزی بی‌تفاوت بود اما متاسفانه ضعف امکانات دلیل سکوت در برابر این جنایت است و اگر همین اتفاق در روسیه یا کشور دیگری رخ می‌داد پاسخ کاملا متفاوت بود. 
الموسوی خاطرنشان کرد: دولت عراق ضعیف است و اگر از قدرت برخوردار بود به جنایت آمریکا در ترور فرماندهان پیروزی پاسخ می‌داد. این نماینده عراقی تاکید کرد: ملت عراق جنایت ترور نمادهای کشور و فرماندهان پیروزی توسط آمریکا را فراموش نخواهد کرد. روز شنبه هم مراسم یادبودی برای فرماندهان مقاومت در پارلمان عراق با حضور مقامات بلندپایه این کشور برگزار شد. در این مراسم فالح الفیاض، رئیس سازمان بسیج مردمی، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان، حسن الکعبی معاون اول پارلمان، شماری از نمایندگان، عمار الحکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق، هادی العامری رئیس ائتلاف فتح، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون، فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی، شماری از روسای فراکسیون‌های سیاسی، فرماندهان بسیج مردمی، فرماندهان امنیتی عراق و ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد حضور داشتند. در این مراسم «علی الشکری» مشاور ارشد رئیس‌جمهور عراق که به نیابت از او در مراسم یادبود شرکت کرده بود، پیام برهم صالح را قرائت کرد. در این پیام آمده است: «ابومهدی مهندس و قاسم سلیمانی الگویی برای همه آزادگان جهان بودند و پیروزی‌های عراقی‌ها علیه تروریسم به درسی در محافل نظامی تبدیل شده است. چند روز قبل، ما در جشن سالگرد اعلام پیروزی موفقیت‌آمیز بر داعش حضور داشتیم و در این روز در سوگ شهادت ۲ فرمانده ابومهدی مهندس و حاج قاسم سلیمانی بودیم».گفتنی است عملیات تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن فرماندهان شهید حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس باعث شد نمایندگان منتخب مردم عراق در پارلمان این کشور مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از کشورشان را تصویب کنند. 
***
[دیدار وابسته نظامی ایران در عراق با مشاور امنیت ملی این کشور]
وابسته نظامی کشورمان در عراق با مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا به نقل از بغداد الیوم، نوروز‌پور، وابسته نظامی ایران در بغداد با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق دیدار و ۲ طرف در رابطه با تداوم همکاری‌ها میان ۲ کشور بحث و رایزنی کردند. الاعرجی در این دیدار بر اهمیت تقویت روابط دوجانبه میان تهران و بغداد در زمینه‌های امنیتی و نظامی و راه‌های گسترش آن تاکید کرد. از سوی دیگر وابسته نظامی کشورمان در عراق بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت و همکاری از عراق در مقابله با تروریسم و ریشه‌کن کردن آن به منظور حفظ ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد.

Page Generated in 0/0055 sec