printlogo


کد خبر: 228322تاریخ: 1399/10/2 00:00
گزارش «وطن امروز» از سریال‌هایی که قرار است گرمابخش روزهای سرد زمستان کرونایی 99 باشند
روزهای ابدی باخانمان‌ها

گروه فرهنگ و هنر: سریال‌های جدید «روز‌های ابدی» و «باخانمان»، با اتمام پخش سریال‌های «خانه امن» و «شرم» از دوشنبه 8 دی‌ماه و سه‌شنبه 9 دی‌ماه به باکس شبانه سریال‌های سیما اضافه می‌شوند و جایگزین مجموعه‌های شبکه‌های یک و ۳ سیما می‌شوند تا فصل جدید همراه با سریال‌های جدید در شبکه‌های مختلف سیما آغاز شود. 
 
* نفوذ «روزهای ابدی»
سریال الف فاخر «روز‌های ابدی» به کارگردانی جواد شمقدری و تهیه‌کنندگی محسن آقاعلی‌اکبری، بعد از سریال «خانه امن» از دوشنبه 8 دی‌ماه از شبکه یک پخش می‌شود. سریال تلویزیونی «روزهای ابدی»، محصول جدید مرکز سیمافیلم، بر اساس روزهای پرالتهاب اوایل انقلاب اسلامی ساخته شده و در روایت بخشی از تاریخ آن روزگاران به شخصیت‌های واقعی که در اتفاقات و جریانات آن برهه موثر بودند، توجه دارد.
در روایت بخش‌هایی از دوران تاریخ‌ساز به رشادت‌های شهیدان «مصطفی چمران» و «علی‌اصغر وصالی» نیز توجه شده است و از چهره‌های شاخص آن زمان به «ابراهیم یزدی» (وزیر وقت امور خارجه) نیز توجه دارد. 
در این سریال به چگونگی تسخیر لانه جاسوسی و فعالیت گروهک‌های مختلف در آن برهه حساس پرداخته می‌شود. اما این سریال که پیش از این با نام «نفوذ» مطرح شده بود در ۳ فصل پیش‌بینی شده است؛ فصل یک از پیش از انقلاب شروع می‌شود و تا تسخیر لانه جاسوسی را روایت می‌کند، فصل‌های بعدی هم به حوادث حین گروگانگیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی که با حمایت آمریکا صورت گرفت، می‌پردازد. تصاویر مربوط به فصل یک در تهران، فصل 2 در روستای قرق‌آباد، فصل ۳ در خجیر، فصل 4 در گنبد و مشهد و همچنین فصل ۵ در تهران ضبط خواهد شد. فصل ۲ این سریال از تسخیر لانه جاسوسی آغاز شده و تا پایان جنگ تحمیلی ادامه دارد. 
محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده این مجموعه در پاسخ به این سوال که چرا نام سریال را تغییر دادید، تأکید کرد: پیشنهاد خود جواد شمقدری، کارگردان این اثر بود که نام «روزهای ابدی» انتخاب شود و جایش را با «نفوذ» تغییر دهد. این پیشنهاد پذیرفته شد؛ دلیلی نداشت به جز اینکه احساس کردیم این نام پرمسماتر و گویاتر برای سیر داستانی سریال است. 
علی‌اکبری افزود: این مجموعه تلویزیونی 44 قسمتی با اتفاقات اواخر دی‌ماه 1357 شروع می‌شود و در نقطه 13 آبان‌ماه 1358 به پایان می‌رسد.  ما در سریال می‌بینیم که سایت‌های مختلف جاسوسی در اقصی نقاط کشور، مثل سایت کپکان کارش جاسوسی است و گزارش‌هایش را به طور کامل تحویل سفارت آمریکا می‌داده است و از آنجا به سازمان سیا منتقل می‌کردند. 
در این مجموعه بازیگران ایرانی چون احمد نجفی، حمید گودرزی، علیرام نورایی، رحیم نوروزی، صالح میرزا‌آقایی، جلیل فرجاد، شهره لرستانی، زهرا سعیدی، امیرمحمد زند، کاوه سماک‌باشی و... با معرفی امین اسکندریان، یلدا افشارنیا و کیمیا اکرمی به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین در این سریال از حضور بازیگران خارجی استفاده شده است. بازیگران خارجی این سریال از بازیگران آلمانی، بلغار و فرانسوی انتخاب شده‌اند که به زبان انگلیسی و با لهجه آمریکایی صحبت می‌کنند و این بخش‌ها با زیرنویس فارسی پخش خواهد شد. 
 
* طنازی «باخانمان»ها
مجموعه تلویزیونی طنز «باخانمان» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی، دیگر سریال جدیدی است که قرار است گرمابخش آنتن تلویزیون در زمستان باشد و بعد از سریال «شرم» از سه‌شنبه 9 دی روی آنتن شبکه ۳ سیما می‌رود.  حسن پورشیرازی، شهره لرستانی، حسام محمودی، الهام اخوان، مارال فرجاد، امیرحسین طاهری، امیر کاظمی، فرزانه سهیلی، امیر آتشانی، مریم سلطانی، مه‌روز ناصر‌شریف، مهناز کرباسچیان، نصرت دادرسی، حامد وکیلی، گیتی معینی، سارا عابدی، امیر علی‌خانی و... (با حضور) سعید امیرسلیمانی، شهرام شکیبا، خسرو احمدی، امید روحانی و (با هنرمندی) افسانه بایگان و آتیلا پسیانی و (با حضور افتخاری) بهنام تشکر و شقایق دهقان بازیگران این سریال هستند. 
نیک‌نژاد که با دوگانه «دردسرهای عظیم» نشان داده بود فضای طنز موقعیت را خوب می‌شناسد، این بار با فیلمنامه‌ای از امیر برادران «باخانمان» را مقابل دوربین برده است. اگر چه تصویربرداری این سریال که طنزی اجتماعی است تا اواخر دی‌ماه ادامه دارد اما شبکه ۳ تصمیم گرفته است برای شب‌های زمستان یک سریال طنز را پخش و آن را جایگزین سریال «شرم» کند. از نکات قابل توجه این سریال حضور متفاوت افسانه بایگان در سریال‌های تلویزیون است؛ این بازیگر نام‌آشنا یکی از بازیگران این سریال است که پس از سال‌ها با یک کار کمدی به تلویزیون باز می‌گردد. تدوین همزمان «باخانمان» نیز توسط مهدی سعدی آغاز شده است تا سریال برای رسیدن به آنتن زمستان آماده شود. 
 
* «بیگانه‌ای با من است» همچنان در کنداکتور
اما در کنار این ۲ سریال جدید، سریال «بیگانه‌ای با من است» به کارگردانی احمد امینی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید که بتازگی پخش خود را شروع کرده است، در نیمه اول زمستان امسال همچنان روی آنتن شبکه ۲ خواهد بود. داستان «بیگانه‌ای با من است» به نویسندگی فروغ فروهیده درباره نسا، دختری از طبقه پایین جامعه است که با جعل هویت خود عروس یک خانواده متمول می‌شود. این جابه‌جایی که با فریب یک خانواده متدین همراه است، داستان پر فراز و نشیب این سریال را رقم می‌زند. 
از بازیگران فصل اول این سریال می‌توان به شبنم قلی‌خانی، پژمان بازغی، پوراندخت مهیمن، مهران رجبی، میلاد میرزایی، پرویز پورحسینی، نگار عابدی، ایوب آقاخانی، سوگل طهماسبی، دنیا مدنی، شیوا ابراهیمی، نسرین بابایی، لیلی فرهادپور، فرهاد شهریزی، فریبا ترکاشوند، مهرداد ضیایی، امیریل ارجمند، مهدی فقیه، ونوس کانلی و... اشاره کرد. «بیگانه‌ای با من است» درامی خانوادگی است که برای گروه فیلم و سریال شبکه ۲ سیما تهیه و تولید شده است که تا اواخر بهمن روی آنتن خواهد بود. 
***
[«خانه امن» و دعوت به پرهیز از دوقطبی]
حالا که بحث سریال‌های جدید تلویزیون در نیمه اول زمستان امسال مطرح شد، بد نیست نگاهی هم به یکی از حاشیه‌های اخیر تلویزیون داشته باشیم. سریال «روزهای ابدی» در حالی قرار است از هفته دیگر جایگزین سریال «خانه امن» شود که «خانه امن» طی چند وقت اخیر با حواشی مختلفی مواجه شد؛ آخرین آن مربوط به قسمتی از سریال است که در آن شخصی برای بمب‌گذاری به ورزشگاه آزادی می‌رود و برای اینکه شناسایی نشود خودش را به شکل طرفداران باشگاه استقلال درآورده و با پرچم این تیم روی سکوها ظاهر می‌شود. این موضوع باعث جنجال زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ای شده و حتی واکنش باشگاه استقلال را نیز به همراه داشت. احمد معظمی، کارگردان «خانه امن» در واکنش به این حواشی با انتشار یادداشتی نوشت: «دوستان خواهشا زود قضاوت نکنید و اینکه در قسمت جدید این نگرانی برطرف خواهد شد، به هیچ وجه قصد توهین به تیم خاصی نبوده و نیست، هدف اصلی به هلاکت رساندن عناصر داعش است که در پوشش‌های مختلف ظاهر می‌شوند، من احمد معظمی به ۲ تیم استقلال و پرسپولیس و تیم‌ ملی کشورم تعصب دارم، صبور باشید و با کمک هم امنیت را برقرار کنیم». همچنین امین زندگانی، یکی از بازیگران اصلی این سریال هم در واکنش به این حواشی گفت: «واقعا متعجبم که این واقعیت که یک عملیات تروریستی در حال انجام است را فراموش می‌کنیم. من اگر جای طرفداران استقلال بودم از کارگردان تشکر هم می‌کردم، چرا که در این قسمت نشان داده می‌شود که استقلال تیم بزرگ و پرطرفداری است و همین باعث می‌شود یک نفر بخواهد از این شرایط سوءاستفاده کند». وی در ادامه گفت: «اگر دنبال گفتمان و رشد فرهنگی هستیم باید از دوقطبی بپرهیزیم. سفید و سیاه دیدن برای جوامع اتفاق خوبی نیست. این رنگین‌کمان و طیفی از رنگ‌ها است که زیباست و در نهایت تبدیل به نور سفید می‌شود».

Page Generated in 0/0061 sec