printlogo


کد خبر: 228333تاریخ: 1399/10/2 00:00
مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا حملات سایبری اخیر به نهادهای کشورش را بسیار مخرب توصیف کرد
۵۰ سازمان آمریکایی قربانی حمله سایبری

گروه ‌بین‌الملل: تبعات حملات سایبری علیه زیرساخت‌های فدرال و کمپانی‌های بزرگ بخش خصوصی آمریکا همچنان ادامه دارد. در حالی که مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا حملات سایبری اخیر به نهادهای کشورش را بسیار مخرب توصیف کرده، مقامات ارشد تیم رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا اعلام کردند واکنش دولت بعدی به این حملات فراتر از اقداماتی مانند تحریم است. 
 
* واکنش تیم بایدن به حملات سایبری
در حالی که به اذعان مقامات آمریکایی، حملات سایبری اخیر به زیرساخت‌های نرم‌افزاری و شبکه‌های دولتی این کشور آسیب جدی وارد کرده و هنوز هم ادامه دارد، رئیس کارکنان کاخ سفید «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به تهدید عاملان این حملات پرداخت. «ران کلاین»، گزینه بایدن برای تصدی سمت ریاست کارکنان کاخ سفید بامداد دوشنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌سی» گفت واکنش بایدن به حملات سایبری اخیر چیزی بیش از تحریم عاملان آنها خواهد بود. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کلاین با بیان اینکه بایدن در حال تدوین راه‌هایی است تا هکرهای احتمالا روس را عقب براند، اظهار داشت: «فقط تحریم‌ها نخواهد بود. گام‌ها و چیزهایی است که می‌توانیم برای تضعیف توانمندی‌های بازیگران خارجی برای دخیل شدن در چنین حملاتی انجام دهیم». وی با بیان اینکه موارد نامشخص بسیاری درباره حملات سایبری اخیر به زیرساخت‌های آمریکا وجود دارد، گفت: «هنوز سوالات زیادی درباره مقصود، ماهیت و دامنه این حملات بی‌پاسخ مانده است». رویترز همچنین به نقل از منابع مطلع نوشت: گزینه‌های دولت احتمالی بایدن برای تنبیه مسکو به دلیل نقش [ادعایی] در این حملات سایبری، شامل جرایم مالی و حملات سایبری تلافی‌جویانه علیه شبکه‌های روسی خواهد بود. پیش از این روز جمعه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد روسیه مسؤول حملات اخیر سایبری گسترده به سازمان‌ها و نهادهای دولتی آمریکا بوده است. وی افزود: «این یک تلاش بسیار شدید بود و به نظر من این موردی است که ما به طور واضح می‌توانیم بگوییم روس‌ها در آن دست داشتند». این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به این حملات درباره دست داشتن روسیه در این حملات ابراز تردید کرد و گفت ممکن است چین در این مساله دخیل باشد. 
 
* مسکو: اتهام درباره حملات سایبری، «روس‌هراسی کورکورانه» است
همزمان با افزایش حملات لفظی مقامات آمریکایی علیه روسیه درباره عملیات سایبری اخیر، «دیمیتری پِسکوف» سخنگوی کرملین دیروز در نشستی بار دیگر به ادعا‌ی مقام‌های آمریکایی درباره دست داشتن روسیه در حملات سایبری علیه نهاد‌های دولتی این کشور واکنش نشان داد. به نوشته خبر‌گزاری اسپوتنیک، پسکوف در این باره گفت: «اظهارات (درباره حملات سایبری) هیچ ارتباطی به ما ندارد، زیرا روسیه به طور کل در چنین حملاتی، از جمله این حمله خاص دخیل نبوده است». وی افزود: «ما رسما و قاطعانه می‌گوییم هر گونه اتهام در رابطه با دخیل بودن روسیه [در این حملات] بی‌اساس و در ادامه نوعی روس‌هراسی کور‌کورانه است که در پی هر حادثه‌ای به آن متوسل می‌شوند». پسکوف پیش‌تر نیز هر گونه اتهام مبنی بر اینکه این کشور در حملات سایبری علیه نهاد‌های آمریکایی دخیل بوده را رد کرده بود. 
 
* حملات سایبری اخیر بسیار مخرب است
در همین حال مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا حملات سایبری اخیر به نهادهای کشورش را بسیار مخرب توصیف کرد. «جیمز کلَپر» مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان، حملات سایبری اخیر به نهادهای کشورش را بسیار مخرب و همچنین نگران‌کننده توصیف کرد. بحران حملات سایبری به‌اندازه‌ای جدی بود که آژانس امنیت اطلاعات آمریکا درخواست قطع برق در تمام نهادهای فدرال آمریکا را مطرح کرده بود. در روزهای اخیر رسانه‌های آمریکایی گزارش‌های زیادی درباره نفوذ هکرها به سازمان‌های دولتی در آمریکا با استفاده از نرم‌افزار شرکت «سولار ویندز» مستقر در تگزاس منتشر کردند. طبق گزارش‌ رسانه‌های آمریکایی، هکرها به چندین وزارتخانه و نهاد فدرال از قبیل «سازمان امنیت ملی هسته‌ای آمریکا» نفوذ کرده‌اند. سازمان امنیت ملی هسته‌ای آمریکا یکی از سازمان‌های فدرال است که نظارت بر زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای این کشور را بر عهده دارد. این در حالی است که شرکت فناوری و نرم‌افزاری «مایکروسافت» نیز از این حملات در امان نماند.
***
[تأیید قربانی شدن 18 هزار کاربر در عملیات سایبری]
دیروز همچنین مدیر ارشد اجرایی «فایرآی» با تایید خبر مربوط به آلوده شدن 18 هزار کاربر (سازمان) محصول نرم‌افزاری شرکت  سولار ویندز گفت:  هرچند در کل حدود ۱۸ هزار سازمان کد مخرب را در شبکه‌های خود کشف کرده‌اند اما ۵۰ سازمان بیش از بقیه خسارت دیدند. یکشنبه این هفته شرکت امنیت سایبری Recorded Future مستقر در ماساچوست اعلام کرد حدود 18 هزار کاربر شرکت Solar Winds آپدیت‌های آلوده به بدافزار  را دریافت کرده‌اند. هکرها با ارسال این آپدیت‌های خرابکارانه قصد نفوذ به شبکه‌های رایانه‌ای و اطلاعات حساس را داشته‌اند.

Page Generated in 0/0066 sec