printlogo


کد خبر: 228438تاریخ: 1399/10/4 00:00
گروه‌های صنعتی انگلیس نسبت به کمبود مواد غذایی از هفته آینده هشدار دادند
پای کرونای انگلیسی بر گلوی اقتصاد انگلیس

گروه بین‌الملل: نسخه انگلیسی کرونا چند روزی است محافل پزشکی دنیا را با ترس و حیرت عجیبی مواجه کرده است. با کشف ویروس کرونا دنیا خود را آماده ریشه‌کن کردن آن حداقل تا تابستان آینده می‌کرد اما حالا با نسخه انگلیسی کرونا حتی کارایی واکسن‌های فعلی کرونا هم تحت‌الشعاع قرار گرفته است. از سویی اگرچه اتحادیه اروپایی هنوز درباره نوع واکنش خود در برابر ویروس «کووید-۱۹» به قطعیت نرسیده است، در عین حال دولت انگلیس به واسطه بسته شدن بسیاری از مرزهای اروپایی به روی خود، در چارچوب مرزهای داخلی خود با بحران عجیب کاهش مواد غذایی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. در حالی که مقام‌های رسمی انگلیس گفته‌اند مواد غذایی کافی در فروشگاه‌ها وجود دارد ولی گروه‌های صنعتی نسبت به کمبود برخی مواد غذایی تازه از هفته آینده هشدار می‌دهند. به گزارش رویترز، گروه‌های صنعتی انگلیس هشدار داده‌اند که اگر مسیرهای حمل‌و‌نقل کالا بار دیگر از سرگرفته نشود، این کشور از هفته آینده با کمبود شدید برخی مواد غذایی تازه روبه‌رو خواهد شد. این در حالی است که مقام‌های رسمی گفته‌اند مواد غذایی کافی فعلا در فروشگاه‌ها وجود دارد. برخی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای بریتانیا نسبت به کمبود میوه و سبزیجات طی روزهای آینده هشدار داده‌اند. در پی شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا در بریتانیا بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، مرزهای خود را به روی بریتانیا مسدود کرده‌اند. سوپرمارکت‌های بریتانیا هم به خاطر محدودیت‌های کرونایی با رشد فزاینده تقاضای کریسمس روبه‌رو شده‌اند. محدودیت‌های ورود به انگلیس عمدتا توسط کشورهای اروپایی اعمال شده است. مقامات اتریش، بلژیک، بلغارستان، آلمان، دانمارک، ایرلند، ایتالیا، هلند، فنلاند، فرانسه و چک تصمیم گرفته‌اند پروازهای خود را به مقصد یا از مبدأ انگلیس به طور موقت متوقف کنند. 
 
* وخامت اوضاع اقتصاد انگلیس
گاردین هم گزارش داد: مرکز آمار انگلیس در بازبینی نهایی خود از رشد اقتصادی ۳ ماهه سوم سال 2020 انگلیس اعلام کرد اقتصاد این کشور در این مدت 6/8 درصد کوچک شده است که این رشد نسبت به برآورد اولیه قبلی یک درصد کمتر است. بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی در بسیاری از بخش‌های مهم اقتصاد این کشور در این مدت در سطح منفی قرار داشته است. این رشد بیش از همه تحت تاثیر رشد منفی 7/24 درصدی بخش مصارف خانوار قرار گرفته است. در بین سایر بخش‌ها، رشد بخش سرمایه‌گذاری ثابت منفی 8/23 درصد و رشد بخش مخارج دولتی منفی 1/18 درصد اندازه‌گیری شده است. طبق پیش‌بینی موسسه رتبه‌بندی مودیز، اقتصاد انگلیس امسال 1/10 درصد کوچک خواهد شد اما سال بعد رشد نسبتا خوبی خواهد داشت و 1/7 درصد بزرگ می‌شود. پیش از این دیگر موسسه رتبه‌بندی مطرح یعنی فیچ پیش‌بینی کرده بود اقتصاد انگلیس امسال ۹ درصد کوچک شود. همچنین سازمان توسعه و همکاری اقتصادی با بیان اینکه انگلیس یکی از بدترین وضعیت‌ها را در بین کشورهای توسعه‌یافته جهان دارد، پیش‌بینی کرده بود رشد اقتصادی امسال این کشور به منفی ۱۱ درصد برسد که در سناریوی بدبینانه و شیوع موج دوم همه‌گیری این رقم ممکن است تا منفی ۱۴ درصد نیز به ثبت برسد. 
 
* بازگشایی مشروط مرز فرانسه
هزاران کامیون سرگردان پس از اینکه فرانسه بخشی از محدودیت سفر را که در پی شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس وضع کرده بود تسهیل کرد، توانستند از این کشور خارج شوند. اکثر کشورهای جهان هفته جاری پس از اینکه انگلیس اعلام کرد گونه جهش‌یافته‌ای از ویروس کرونا در این کشور به سرعت در حال شیوع است، درهای خود را به روی انگلیس بستند و فرانسه درست چند روز پیش از اینکه انگلیس از اتحادیه اروپایی خارج شود سفرهای مسافری و باری را ممنوع کرد. 

Page Generated in 0/0059 sec