printlogo


کد خبر: 228445تاریخ: 1399/10/4 00:00
سرنوشت بازی سوپرجام چه خواهد شد؟
قمار بر سر آبروی سازمان لیگ

حامد واعظی: سازمان لیگ مسابقه سوپرجام را که قرار بود ۵ آبان بین پرسپولیس (قهرمان لیگ نوزدهم جام خلیج فارس) و تراکتور (قهرمان سی‌و‌سومین دوره جام حذفی یادواره آزادسازی خرمشهر) برگزار شود، لغو و به نیم‌فصل موکول کرد؛ حالا خبر می‌رسد برگزاری بازی سوپرجام در نیم‌فصل که اتفاقی نادر و بی‌سابقه در ایران بود، با توجه به فشردگی بازی‌های پرسپولیس ناشی از عدم برگزاری 3 بازی این تیم در لیگ برتر به خاطر ابتلای بازیکنان ذوب‌آهن به کرونا و فینال لیگ قهرمانان آسیا، بین 2 نیم‌فصل هم برگزار نمی‌شود و قرار است به زمان دیگری موکول شود. این بازی نمادین برای افتتاح فصل برگزار می‌شود و وقتی نیمی از فصل سپری شده و تیم‌ها در کوران مسابقات هستند، برگزاری سوپرجام و اهدای جام به یک تیم هیچ موضوعیتی ندارد، البته حالا هم معلوم نیست چه زمانی برگزار شود!
تصمیم به تعویق سوپرجام اعلام نشده، با اعتراض‌های زیادی روبه‌رو شده است. سازمان لیگ ۱۴ مهرماه تاریخ برگزاری این بازی را 5 آبان اعلام کرد. پرسپولیس تا ۲ روز قبل از این تاریخ (تا 12 مهر) درگیر مرحله گروهی تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا بود و سازمان لیگ همان زمان هم می‌دانست این تیم زمان زیادی برای استراحت و تدارک سوپرجام نخواهد داشت، با این حال تصمیم به انتخاب 5 آبان گرفت؛ آن هم بعدها لغو شد و به نیم‌فصل افتاد که حالا به نظر می‌رسد در نیم‌فصل هم برگزار نشود! از سازمان لیگ انتظار می‌رود تقویم مسابقات را با بررسی کارشناسانه و در نظر گرفتن جوانب مختلف اعلام کند و به همین خاطر هواداران سایر تیم‌ها حق دارند تن دادن به درخواست پرسپولیس و تعویق چندباره این بازی را نشانه ضعف این مجموعه بدانند. 
در این میان هم طرفداران تراکتور و هم هواداران استقلال بیش از دیگر تیم‌ها معترضند، چرا که سازمان لیگ همین 2 سال قبل با درخواست این باشگاه برای تعویق بازی این تیم مقابل پرسپولیس در سوپرجام موافقت نکرد. استقلال که در اردوی ترکیه بود، می‌خواست این بازی با تأخیر چند روزه برگزار شود و وقتی با این درخواست مخالفت شد، خواستار برگزاری آن در نیم‌فصل شد ولی سازمان لیگ تصمیم گرفت بازی را ۳ بر صفر اعلام کند؛ بدون توجه به اینکه ارزش سوپرجام به برگزاری بازی است، نه به جامی که اعطا می‌شود. 
حالا هواداران استقلال و تراکتور- که طرف دوم این بازی است- و حتی سایر تیم‌ها می‌توانند به استاندارد دوگانه سازمان لیگ معترض باشند. برخوردهای مختلف در موارد یکسان دلیلی است که حس تبعیض در بین تیم‌های مختلف و هواداران‌شان را به ‌وجود می‌آورد و اعتبار و مشروعیت ارکان برگزارکننده بازی‌ها را زیر سوال می‌برد. این تردید حین مسابقات پررنگ‌تر می‌شود و با هر اشتباه داوری، بحث‌های جدیدی به وجود می‌آید. 
سازمان لیگ به جای اینکه با اعتراض پرسپولیس عقب‌نشینی کند، می‌توانست پای حرفش بایستد و سوپرجام را در تاریخ اعلام‌شده برگزار کند. در شروع فصل اکثر تیم‌ها از آمادگی آرمانی فاصله دارند و بارها دیده شده مربیان در سوپرجام از ترکیب متفاوتی استفاده می‌کنند. پرسپولیس هم در این بازی می‌توانست با نیمی از بازیکنان اصلی و نیمی از ذخیره‌ها به میدان برود، همان‌طور که تراکتور هم در مرحله آماده‌سازی بود و قطعا با تمام قوا به میدان نمی‌آمد. با این حال لغو چندین و چندباره این بازی و شائبه امتیاز دادن به پرسپولیس، حالا سازمان لیگ را در موضع ضعف قرار داده و مجبور است در برابر خواسته‌های غیرمنطقی سایر تیم‌ها هم تسلیم شود، اگرنه بی‌طرفی‌اش زیر سوال خواهد رفت؛ این کار طبعا موجب بی‌اعتبار شدن سازمان لیگ می‌شود. اگر درخواست‌های تیم‌ها را برای تعویق گاه‌به‌گاه بازی‌های‌شان بپذیرد، لیگی که به خاطر کرونا دیر تمام و دیرتر از همیشه آغاز شد و باید به دلیل برگزاری بازی‌های تیم ‌ملی در خرداد 1400 (در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2022 و جام ملت‌های 2023) زود هم تمام شود، اصلا تمام نمی‌شود(!) اگر هم نپذیرد متهم به تبعیض سیستماتیک به سود یک تیم خاص می‌شود. 

Page Generated in 0/0066 sec