printlogo


کد خبر: 228465تاریخ: 1399/10/4 00:00
استاندار تهران در پی احتمال افزایش آلودگی هوا در هفته آینده خبر داد
ممنوعیت تردد شبانه کامیون‌ها و خودروهای دیزل از روز شنبه

محدودیت‌ها این‌بار برای تردد کامیون‌ها اعمال می‌شود، چرا که این روزها آلودگی‌ هوا نفس تهرانی‌ها را بند آورده است و کارشناسان می‌گویند تردد کامیون‌ها و سوخت مازوت نیروگاه‌ها از دلایل این آلودگی است.
استاندار تهران در پی احتمال افزایش آلایندگی هوا در هفته آینده، از ممنوعیت تردد شبانه کامیون‌ها و خودروهای دیزلی از شنبه آینده تا اطلاع ثانوی خبر داد. به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در جلسه کمیته «اضطرار آلودگی هوا»، در تشریح محدودیت‌های ناشی از احتمال افزایش آلایندگی هوا در هفته آینده گفت: کیفیت هوا به صورت مستقیم بر سلامت آحاد جامعه تاثیرگذار است، مهم‌تر از آن اینکه هم‌افزایی میان آلایندگی با افزایش احتمالی مبتلایان و مرگ‌‌ومیرهای ناشی از بیماری «کووید-۱۹» وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت نیز هم‌افزایی مثبت افزایش میان آلایندگی‌ها و ابتلای «کووید-۱۹» را اعلام کرده است. استاندار تهران در تشریح تصمیمات ناشی از افزایش احتمالی آلایندگی هوا در هفته آینده گفت: ممنوعیت تردد شبانه تمام خودروهای سنگین و دیزلی همانند کامیون‌ها از شنبه تا اطلاع ثانوی اجرایی خواهد شد. همچنین فعالیت کارگاه‌های عمرانی تولید شن و ماسه و آسفالت نیز متوقف خواهد شد. وی ادامه داد: ۶۱ درصد آلایندگی‌ها توسط خودروهای حمل‌ونقلی ایجاد می‌شود، لذا معاینه فنی از اهمیت بسزایی برخوردار است. باید معاینه فنی خودروها و موتوسیکلت‌ها با جدیت پیگیری شود. در حال حاضر از ۳ میلیون موتوسیکلت تنها ۳۳ دستگاه معاینه فنی دریافت کرده‌اند. بر همین اساس باید پلیس راهور تشدید برخورد با خودروها و موتوسیکلت‌های آلاینده را در دستور کار قرار دهد و حتی قانون به پلیس اجازه داده نسبت به توقف تردد خودروها و موتوسیکلت‌های دودزا اقدام کند. 
استاندار تهران در ادامه تصریح کرد: سوخت مازوت در افزایش آلایندگی بسیار موثر است، لذا شرکت گاز باید با اطلاع‌رسانی به آحاد جامعه، همراهی و مشارکت شهروندان را برای کاهش یک تا ۲ درجه‌ای حرارت منازل جذب کند تا صرفه‌جویی مصرف گاز محقق شود. با این کاهش یک یا ۲ درجه‌ای، حدود ۲۵ میلیون مترمکعب کاهش مصرف گاز را خواهیم داشت. وی ادامه داد: در رابطه با مصرف سوخت کارخانجات سیمان و همچنین کارخانجات اطراف تهران همانند سیمان ری، تاکید شد شرکت گاز همانند گذشته همراهی و همکاری برای تامین سوخت گاز را در دستور کار قرار دهد. بی‌تردید تمام تصمیمات اتخاذ‌شده در این جلسه نیازمند همراهی و مشارکت دستگاه‌ها و شهروندان خواهد بود. همچنین رستگاری، معاون نظارت و پایش سازمان محیط‌زیست نیز با ارائه گزارشی درباره کیفیت هوا گفت: تاکنون از ابتدای سال ۱۵ روز هوای پاک و ۱۷۹ روز هوای سالم، ۸۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها داشته‌ایم، این در حالی است که سال گذشته ۲۵ روز هوای پاک، ۱۹۴ روز هوای سالم، ۵۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۴ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها داشته‌ایم. 

Page Generated in 0/0115 sec