printlogo


کد خبر: 228474تاریخ: 1399/10/4 00:00
اخبار

جزئیات طرح رایگان کردن گاز کم‌مصرف‌ها
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری که در جلسه سران قوا مطرح شد، حمایت از قشر مستضعف در شرایط اقتصادی فعلی بود. در این راستا دولت مصوبه‌ای برای اعطای آب، برق و گاز مجانی به دهک‌های پایین جامعه را در دستور کار قرار داد. طبق این مصوبه 33 درصد از اقشار کم‌مصرف در بخش خانگی به صورت رایگان گاز دریافت می‌کنند. مصرف گاز در ۳ دهک اول جامعه حدود 10 درصد است، در ۳ دهک بعدی این رقم به 30 درصد می‌رسد و مصرف ۳ دهک بالای جامعه نیز معادل 50 درصد از کل مصرف گاز است. در نتیجه ضرورت دارد برای کاهش مصرف دهک‌های بالای جامعه نیز برنامه‌ریزی انجام شود. حسن منتظرتربتی گفت:‌ در مصوبه هیأت دولت برای رایگان کردن مصرف گاز، الگوی مصرف بدین صورت تعریف شده است که در اقلیم‌های یک تا ۳ جغرافیایی، مصارف گاز، کمتر از 200 مترمکعب در روز مشمول گازبهای رایگان می‌شوند که حدود 33 درصد از جمعیت بخش خانگی در این اقلیم‌ها را پوشش می‌دهد. وی ادامه داد: در اقلیم 4 نیز مصارف کمتر از 150 مترمکعب در روز، مشمول تخفیف 100درصدی در گازبها می‌شود که طبق برآورد ما حدود 35 درصد از جمعیت بخش خانگی مشمول آن خواهند شد. همچنین در اقلیم 5 نیز مصارف کمتر از 100 مترمکعب گاز در روز مشمول گازبهای رایگان می‌شود که برآورد ما این است 40 درصد مشترکان خانگی را شامل شود. 
***
تسهیل در ایفای تعهدات ارزی صادرات از محل ورود موقت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی میان سازمان توسعه تجارت ایران، بانک مرکزی ایران، گمرک ایران، سازمان امور مالیاتی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مقرر شد صادرکنندگانی که از ۲۲ فروردین ۹۷ به بعد نسبت به صادرات از محل ورود موقت اقدام کرده‌‌اند، با مراجعه به گمرکات ورود موقت‌کننده کالا، اطلاعات را به دفتر صادرات گمرک ارسال کنند تا پس از بررسی توسط بانک مرکزی میزان تعهدات ارزی این گروه از صادرکنندگان محاسبه و در نهایت رفع تعهد ارزی انجام شود. حمید زادبوم آخرین مهلت مراجعه صادرکنندگان به گمرکات ورود موقت‌کننده را پایان دی‌ماه اعلام کرد و افزود: بر اساس ابلاغیه مورخ اول دی‌ماه ۹۹، مهلت بهره‌مندی صادرکنندگان از محل ورود موقت و از خدمات تجاری و عدم اعمال محدودیت برای آنان، تا پایان سال جاری تمدید شده است. 
***
رشد اقتصادی دولت کنونی 50 درصد ضعیف‌تر از دولت قبل
وزیر اسبق جهاد کشاورزی نوشت: طبق برنامه پنجم و ششم توسعه، نرخ رشد اقتصادی کشور 8 درصد در سال، هدف‌گذاری شده است. براساس آمار بانک مرکزی، میزان تحقق رشد اقتصادی طی دوره 1392 الی 98، کمتر از یک‌درصد بوده است که فاصله زیادی با هدف برنامه و تکلیف قانونی دولت دارد. همچنین آمار نرخ رشد اقتصادی 6 ‌ماهه اول سال 99 از طرف مرکز آمار ایران نزدیک به منفی 2 درصد اعلام شده است. سازمان برنامه و بودجه نیز رشد اقتصادی کشور در سال‌جاری را منفی 5 درصد پیش‌بینی کرده است که در این صورت، متوسط نرخ رشد اقتصاد کشور طی 7 سال اخیر نزدیک صفر خواهد شد. صادق خلیلیان ادامه داد: میانگین عملکرد دولت آقای روحانی در شاخص رشد اقتصادی (در شرایط تحریم و بدون تحریم و در شرایط اقتصاد با نفت و بدون نفت) نسبت به هدف برنامه 73 درصد کمتر و نسبت به دولت قبل، نزدیک به 50 درصد ضعیف‌‌تر است.
***
افزایش تأمین مالی پروژه‌ها تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با تعامل و همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، تأمین مالی پروژه‌ها تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال از طریق تأمین مالی جمعی شد. پیش از این هر پروژه تا سقف ۲۰ میلیارد ریال امکان استفاده از ابزار تأمین مالی جمعی را داشت اما با توجه به افزایش قابل توجه شاخص بهای تولید‌کننده، این رقم با تصمیم فرابورس به ۱۰۰ میلیارد ریال برای هر پروژه افزایش یافته است. سعید زرندی گفت: در این روش، شرکت‌ها می‌توانند پروژه‌های توجیه‌پذیر خود را که به دلیل کمبود منابع اجرا نشده است با استفاده از جمع‌آوری سرمایه‌های خرد مردمی تأمین مالی کرده تا پروژه به بهره‌برداری برسد. 
***
۶۰ هزار نفر در آستانه حذف  از طرح ملی مسکن
معاون مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی درباره جزئیات تمدید مهلت آورده نقدی متقاضیان مسکن ملی تا ۵ دی‌ماه، گفت: کسانی که مدارک خود را تکمیل کرده‌اند و فقط مشکل تکمیل موجودی آنها باقی مانده بود باید تا ۳۰ آذرماه نسبت به تکمیل موجودی اولیه خود اقدام می‌کردند که در تصمیمی تازه مقرر شد تا جمعه‌شب پنجم دی‌ماه، نسبت به تکمیل وجه خود اقدام کنند. محمود محمودزاده با تأکید بر اینکه فرصت تمدید شده تنها برای متقاضیانی است که مدارک‌شان تکمیل شده و آورده اولیه را واریز نکرده‌اند، افزود: حدود ۶۰ هزار نفر از متقاضیان مسکن ملی باقی مانده‌اند که نسبت به واریز اولیه وجه خود اقدام نکرده‌اند که تا ۵ دی‌ماه درباره آنها تصمیم‌گیری نهایی خواهد شد. وی یادآور شد: افرادی که تا ۵ دی‌ماه نسبت به واریز اولیه وجه طرح ملی مسکن اقدام نکنند از لیست حذف می‌شوند. 

Page Generated in 0/0057 sec