printlogo


کد خبر: 228494تاریخ: 1399/10/6 00:00
جشنواره فیلم مستند ایران«سینما حقیقت» برگزیدگان خود را شناخت
«18 هزارپا» برگزیده شد، «کودتای 53» دیده شد

در پایان جشنواره «سینما حقیقت»، «جاهای خالی پر شود» به عنوان بهترین مستند بخش ملی و «۱۸ هزارپا» به عنوان مستند برگزیده بخش شهید آوینی انتخاب شدند. به گزارش «وطن امروز»، جشنواره فیلم مستند ایران«سینما حقیقت» عصر چهارشنبه به کار خود پایان داد و برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند. محمد حمیدی‌مقدم، دبیر این دوره از جشنواره درباره ضرورت برپایی آن به صورت مجازی گفت: کرونا عزیزان بسیاری را از ما گرفت، مستندسازان شجاعانه دل به دریا زدند و به ثبت و روایت این روزها پرداختند. آیا می‌شد ساکت نشست و این فیلم‌ها را به بایگانی سپرد؟ در زمانه‌ای که برپایی اکثر فعالیت‌های فرهنگی با تعطیلی و تعلیق، به افقی نامعلوم در آینده موکول شده است، سینماحقیقت گام در مسیری متفاوت گذاشت، زیرا باور داشت «سکوت، درمان نیست». 
در ادامه نوبت به نخستین بخش اهدای جوایز رسید. در بخش مستند کارآفرینی، هیات داوری فیلم «خالقین کوچک» به کارگردانی سهراب نوربخش را شایسته تقدیر و جایزه نقدی دانست و جایزه سوم این بخش را به مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» به کارگردانی کتایون جهانگیری اهدا کرد. لوح تقدیر و جایزه دوم بهترین مستند کارآفرینی به
«ف – الف» به کارگردانـی فرشاد اکتسابی اهدا شد. جایزه اول بخش مستندهای کارآفرینی هم به مستند «راه ناتمام» (اصغر قندچی) به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی اهدا شد. در ادامه محسن یزدی مدیر شبکه مستند، جایزه مستند برگزیده این شبکه از میان فیلم‌های جشنواره امسال را به فیلم «18 هزارپا» ساخته مهدی شاه‌محمدی اهدا کرد. در بخش ویژه کرونای جشنواره، جایزه سوم به مستند «تنگ‌نای» به کارگردانی مشترک جواد یقموری و مهدی امینی اهدا شد. جایزه دوم بخش کرونا روایت به مستند «قطعه ۱۹» به کارگردانی مسعود دهنوی رسید. جایزه ویژه هیأت داوران این بخش به فیلم «آنجا سپیده‌دم» به کارگردانی مشترک محسن جهانی و هاشم مسعودی تعلق گرفت. جایزه اول بخش کرونا روایت هم به مستند «پسقله» به کارگردانی مجید شیدا اهدا شد. در ادامه برگزیدگان بخش شهید آوینی معرفی شدند. تندیس برنزی شهید آوینی در این بخش به علی‌محمد ذوالفقاری، کارگردان فیلم «گزارش رمادی» اهدا شد. تندیس نقره‌ای این بخش به حسن جعفری، کارگردان فیلم «چلچلای سفری» رسید. همچنین هیأت داوران در این بخش ۲ فیلم «جزیره ماهی» و «محسن ژاپنی» را شایسته دریافت جایزه ویژه هیات داوران دانستند. در ادامه تندیس طلایی و دیپلم افتخار و مبلغ ۲۲۰ میلیون ریال جایزه برگزیده بخش آوینی به مهدی شاه‌محمدی، کارگردان فیلم «18 هزارپا» اهدا شد. در ادامه محمد حمیدی‌مقدم، جایزه «سرباز وطن» را به ساسان فلاح‌فر کارگردان و حسن قائدی کاراکتر اصلی مستند «چشم ایرانی» اهدا کرد. 
بعد از پخش کلیپی از نکوداشت زنده‌یاد خسرو سینایی، زنده‌یاد حمید سهیلی، زنده‌یاد دکتر اکبر عالمی، زنده‌یاد منوچهر طیاب و بزرگداشت مهوش شیخ‌الاسلامی، فرشاد فداییان و کامران شیردل، نوبت به اهدای جوایز بخش ملی رسید. در این بخش جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به علی اسدی و رسول داوری کارگردانان مستند «برانازا، (برادر خشکی‌ها)» اهدا شد. همچنین جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند هم به مهدی زمانپورکیاسری، کارگردان مستند «کل فاطمه» رسید. جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم مستند بلند به «جاهای خالی پر می‌شود» به کارگردانی عطیه زارع‌آرندی اهدا شد. در پایان مراسم جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی اهدا شد.

Page Generated in 0/0063 sec