printlogo


کد خبر: 228497تاریخ: 1399/10/6 00:00
ردپای وزارت ورزش در ناکامی های چند سال اخیر استقلال
در حسرت ثبات مدیریت

در مدت حضور سلطانی‌فر در وزارت ورزش و جوانان، استقلال 22 مدیر به خود دیده اما نه‌تنها مشکلات کاسته نشده و بدهی‌های میلیاردی ایجاد شده، بلکه تنها یک جام حذفی به تالار افتخارات این باشگاه اضافه شده است. مدیریت باشگاه استقلال در دوره مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، طی سال‌های اخیر بارها دستخوش تغییرات شده و این تیم در این سال‌ها به جز یک قهرمانی جام حذفی در فصل 97-96 دستاوردی نداشته است. این تیم در سال‌هایی که از کمترین امکانات برخوردار بود، همیشه به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ و حتی آسیا نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته بود اما حالا با اسپانسرهای چند ده میلیاردی و البته مدیریت ضعیف، نه‌تنها از نظر فنی موفق نشده بلکه از لحاظ ساختاری نیز چیزی به آن طی سالیان اخیر اضافه نشده است. اما اینکه چرا استقلال با پشتوانه هواداری میلیونی چنین شرایطی دارد، قطعا به تغییرات پی‌در‌پی مدیریتی و عدم نظارت روی عملکرد مدیران توسط مقامات مسؤول مثل وزارت ورزش برمی‌گردد. با نگاهی به تغییرات بخش مدیریت آن متوجه می‌شویم بی‌دلیل نیست که این باشگاه از فصل 92-91، چه از نظر فنی و چه مدیریتی، دچار مشکلات عدیده شده است و مدیران منصوب وزارت ورزش، این باشگاه را به سمت سراشیبی هدایت کردند. 
نگاهی به تغییرات گسترده در مدیریت باشگاه استقلال در مدت 4 سال حضور مسعود سلطانی‌فر در وزارت ورزش:
11/8/95
شهاب جهانیان (رئیس هیأت‌مدیره)، مسعود معینی، رضا افتخاری (مدیرعامل)، حسن زمانی و پندار توفیقی. مسعود معینی ۲۶ آذر ۹۵ استعفا کرد. 
۳/۴/۹۶
محمدحسین قریب (رئیس هیأت‌مدیره)، جواد قراب، اکبر عباسی‌ملکی، حسن زمانی و رضا افتخاری (مدیرعامل)
 ۲۴/۳/۹۷
امیرحسین فتحی، جواد قراب، اکبر عباسی‌ملکی، حسن زمانی و رضا افتخاری (مدیرعامل)
 ۴/۴/۹۷
اکبر عباسی‌‌ملکی (رئیس هیأت‌مدیره)، جواد قراب، امیرحسین فتحی، حسن زمانی و رضا افتخاری (مدیرعامل)
 ۸/۱۱/۹۷
احمد سعادتمند (رئیس هیأت‌مدیره)، کامران منزوی، میرشاد ماجدی، اسماعیل خلیل‌زاده و امیرحسین فتحی (مدیرعامل)
 ۱۰/۶/۹۸
اسماعیل خلیل‌زاده (رئیس هیأت‌مدیره)، کامران منزوی، میرشاد ماجدی و امیرحسین فتحی (مدیرعامل)
۲۷/۹/۹۸
اسماعیل خلیل‌زاده (رئیس هیأت‌مدیره)، کامران منزوی، میرشاد ماجدی، علی فتح‌الله‌زاده و امیرحسین فتحی (مدیرعامل)
 ۱۲/۱۰/۹۸
اسماعیل خلیل‌زاده (رئیس هیأت‌مدیره و سرپرست)، علی فتح‌الله‌زاده، امیرحسین فتحی، کامران منزوی، میرشاد ماجدی و سیدعبدالرضا موسوی
۱۳/۱۱/۹۸
اسماعیل خلیل‌زاده (رئیس هیأت‌مدیره و سرپرست)، علی فتح‌الله‌زاده، کامران منزوی، مهدی شریفی‌نیک‌نفس و سیدعبدالرضا موسوی
۲۸/۱۲/۹۸
اسماعیل خلیل‌زاده (رئیس هیأت‌مدیره و سرپرست)، احمد سعادتمند، کامران منزوی، حجت نظری و سیدعبدالرضا موسوی. 
 ۱۱/۱/۹۹
احمد سعادتمند (مدیرعامل)، حجت نظری، کامران منزوی و اسماعیل خلیل‌زاده
۱۰/۴/۹۹
احمد سعادتمند (مدیرعامل)، حجت نظری، مهدی عبدیان، هادی زبده‌شیرکوهی و اسماعیل خلیل‌زاده
26/9/99
احمد مددی (مدیرعامل)، مهدی عبدیان، اسماعیل خلیل‌زاده، حجت نظری و حمیدرضا آصفی. زبده‌شیرکوهی از هیات‌مدیره استعفا کرد. 
این همه تغییر در 4 سال بدون‌شک نشان‌دهنده عدم ثبات مدیریتی و کارکرد ضعیف افراد منتخب وزارت ورزش است. واضح و روشن است که وزارت ورزش به خاطر ضعف مدیریتی ناچار به این تغییرات شده و کمتر سرمربی‌ای در این چند سال وجود داشته که با یک مدیرعامل کار کرده باشد. نمونه‌اش امیرحسین فتحی که با همراهی معاونش هرگز با انتخاب رضا افتخاری (سرمربیگری شفر) کنار نیامد و در نهایت با برکناری وی خسارت زیادی به استقلال وارد شد. در ادامه، دیگر مدیران هم مجبور شدند با خسارت استراماچونی کنار بیایند و همین رویه همچنان ادامه دارد. 
در این بین نفراتی مثل زبده‌شیرکوهی، جواد قراب، حسن زمانی، اکبر عباسی‌ملکی، شهاب جهانیان، مهدی شریفی و عبدالرضا موسوی عضو هیات‌مدیره شدند که هرگز مشخص نشد چه اقدامی برای رشد و ایجاد ساختار انجام داده‌اند. حتی گفته می‌شود خیلی از این نفرات به دلیل اختلاف با وزارت ورزش از استقلال جدا شدند. افرادی مثل حسن زمانی، عبدالرضا موسوی و... بعد از جدایی، از عملکرد وزیر ورزش انتقاد کردند که نشان می‌دهد انتخاب‌ها روی اصول انجام نشده است. 
با این اتفاقات، دلایل ناکامی چندین و چند ساله استقلال و ایجاد بدهی‌های سنگین و چند ده میلیاردی اتفاق عجیبی نیست. کاملا مشخص است چرا این تیم پرطرفدار موفق شده در این سال‌ها تنها یک جام حذفی کسب کند چون هر مدیری که سکان مدیریت را به دست گرفته، بر اساس خواسته‌های شخصی اقدام به تغییر در کادر فنی‌ کرده و همین استقلال را به مرز فروپاشی برده است. 
بد نیست مدیران وزارت ورزش و مسعود سلطانی‌فر در راس آن، عملکرد سال‌های اخیر خود در استقلال را بررسی و خودشان قضاوت کنند آیا نظارت درستی روی این باشگاه صورت گرفته است یا خیر؟
***
[قرارداد استقلالی‌ها باعث ورود نهادهای نظارتی شد]
سخنگوی باشگاه استقلال با حضور در برنامه تلویزیونی اعلام کرد مشکل فرشید اسماعیلی با این باشگاه حل شده است. حجت نظری، سخنگوی باشگاه استقلال با حضور در یک برنامه تلویزیونی پاسخگوی سوالاتی پیرامون آخرین شرایط و وضعیت این باشگاه بود. او درباره تکلیف بازی شهرآورد گفت: درون باشگاه درباره زمان برگزاری داربی اختلاف نظر وجود داشت؛ بعضی‌ها معتقد بودند داربی به تعویق بیفتد بهتر است و عده دیگری اعتقاد داشتند به تعویق نیفتد بهتر است اما فارغ از اینکه ما چه علاقه‌ای داشتیم، سازمان لیگ تصمیم گرفت این بازی به تعویق بیفتد. امیدواریم تکلیف تاریخ داربی بزودی مشخص شود و این دیدار زودتر برگزار شود. شرایط ما بسیار خوب است و ان‌شاءالله در این بازی موفق می‌‌شویم. 
نظری درباره آخرین وضعیت فرشید اسماعیلی و اینکه چه صحبت‌هایی در جلسه مطرح شده است نیز گفت: درباره اسماعیلی ۲ بحث وجود دارد. اسماعیلی گفت‌و‌گویی با مدیرعامل باشگاه داشت که منجر به دلخوری شد که ایشان از آقای مددی عذرخواهی کرد. البته این موضوع به علت یک اختلاف حسابی بود که وجود داشت. اسماعیلی درباره پرداختی‌ها ادعا‌هایی داشت که باشگاه آن را قبول نداشت. در نهایت آن موضوع نیز حل شد چون زمان نقل و انتقالات در بعضی قرارداد‌ها و پرداخت‌ها متاسفانه دقت لازم نشد که همه اینها باعث سوءتفاهم شد. البته ما در حال رفع این مشکلات هستیم. نهاد‌های نظارتی هم به این موضوع ورود کرده‌اند. ما تلاش می‌‌کنیم در هر ۲ حوزه - مواجهه با بازیکن و پاسخ به نهادهای نظارتی- مشکلات را حل کنیم. 
نظری درباره ورود نهاد‌های نظارتی به قرارداد‌های بازیکنان استقلال نیز گفت: با توجه به اینکه بعضی قراردادها اندکی خارج از عرف بود و عددها با متوسط قراردادهای لیگ خیلی متفاوت بود، نهاد‌های نظارتی ورود کردند. ما هم طبیعتا پاسخ‌هایی را که داریم ارائه خواهیم کرد و امیدواریم این پاسخ‌ها پذیرفته شود. 
نظری ادامه داد: طبیعی است همه نهادها این حق را دارند که نسبت به اتفاقاتی که در سازمان لیگ رخ می‌دهد، ورود کنند. ما نیز سعی می‌کنیم تا جایی که قانون اجازه می‌دهد از اختیارات‌مان استفاده کنیم و امیدواریم از این به بعد، این مشکلات به وجود نیاید. 
وی گفت: بعضی قراردادها نسبت به قرارداد فصل قبل آن بازیکن، تفاوت فاحشی داشت که باعث ورود نهادهای نظارتی به این قضایا شد. البته سعادتمند، مدیرعامل وقت باشگاه در یکی از جلسات هیات‌مدیره گفت ایشان با اراده خودشان این قرارداد‌ها را به نهاد‌های نظارتی داده و خب طبیعی است آنها این قراردادها را مقایسه می‌کنند و نظرشان را اعلام می‌کنند. 
نظری در پایان گفت: اینکه این قراردادها چه سرنوشتی داشته باشد، من فکر می‌کنم از آنجا که بازیکن یک سمت قضیه است و باشگاه سمت دیگر، نمی‌شود بازیکن را مقصر دانست، چرا که باشگاه اگر فکر می‌کرد مبلغ قرارداد مناسب نیست می‌توانست با بازیکن قرارداد نبندد. البته سعادتمند هیچ‌گاه ریز قرارداد بازیکنان را به هیات‌مدیره ارائه نکرد.

Page Generated in 0/0061 sec