printlogo


کد خبر: 228522تاریخ: 1399/10/6 00:00
اخبار

رشد ۱۴ درصدی تولید فولاد خام ایران‌
طبق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن جهانی فولاد اعلام کرد ایران از ابتدای ژانویه تا پایان ماه نوامبر ۲۰۲۰ میلادی، ۲۶ میلیون و ۳۶۹ هزار تن فولاد خام تولید کرد. رقم تولید مدت مشابه سال گذشته میلادی ۲۳ میلیون و ۳۸۵ هزار تن بود. همچنین میزان تولید فولاد خام ایران ماه نوامبر ۲۰۲۰ میلادی با ۱۴ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۵۷۵ هزار تن رسید. این رقم در مدت مشابه ۲۰۱۹ میلادی ۲ میلیون و ۲۵۶ هزار تن بود. ۶۴ کشور جهان از ابتدای ژانویه تا پایان نوامبر ۲۰۲۰ میلادی، یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون و ۳۹۶ هزار تن فولاد تولید کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی (یک میلیارد و ۶۹۱ هزار و ۸۵۱ تن)، 3/1 درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین ۶۴ کشور جهان در ماه نوامبر ۲۰۲۰ میلادی ۱۵۸ میلیون و ۲۶۱ هزار تن فولاد خام تولید کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته میلادی (۱۴۸ میلیون و ۴۱۷ هزار تن)، حاکی از رشد 6/6 درصدی است. 
***
اقدامات بانک مرکزی  برای ایجاد کریپتو ریال
معاون نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به سوال مهر درباره اقدامات بانک مرکزی برای رمز ارز ملی گفت: عنوان صحیح به جای واژه‌ ارز دیجیتال بانک مرکزی، رمزپول بانک مرکزی است؛ چرا که این ابزار شکل دیگری از پول ملی است که هم‌اکنون در جامعه در گردش است. بحث‌های فنی و اقدامات اجرایی بانک مرکزی در این رابطه از سال ۹۷ شروع شده و بسترهای فنی لازم برای انتشار ریال دیجیتال در قالب کریپتو ریال پیاده‌سازی شده است اما ملاحظات متعدد اقتصادی، قانونی و نظارتی در این رابطه وجود دارد و البته این ملاحظات بسیار پیچیده‌تر و گسترده‌تر از اقدامات فنی بوده و در قالب کارگروه‌های متعدد در بانک مرکزی در دست بررسی است. محمدرضا مانی‌یکتا اظهار داشت: بررسی‌های کارشناسی نشان داده که رمزارزها در اقتصاد ایران کاربرد و کارکرد کلان ندارد و برعکس اخباری که در داخل کشور و خارج از کشور مطرح می‌شود رمزارزها نقش قابل ملاحظه‌ای در دور زدن تحریم‌ها نداشته است؛ لیکن به عنوان یک پدیده جدید و اثرگذار، لازم است ریل‌گذاری‌های لازم جهت کنترل این پدیده در جامعه انجام شود. وی افزود: شدیدا توصیه می‌کنیم مردم بویژه برای سودآوری و سرمایه‌گذاری یا حتی نوسان‌گیری، اکیدا وارد این حوزه نشوند؛ چراکه به دلیل عدم امکان نظارت و کنترل بازار رمزارزها، امکان بروز خسارات گسترده مالی دور از انتظار نیست. 
***
شرط تأیید کلیات لایحه بودجه سال 1400 در مجلس
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: اگر دولت به صورت مکتوب با مجلس توافق کند در زمان تایید شورای نگهبان با اصلاحات مجلس مخالفت نمی‌کند، مجلس می‌تواند تحت شرایطی کلیات بودجه را تایید و اصلاحات لازم را به طور کامل پیاده کند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی به تسنیم اظهار داشت: دولت در لایحه به افزایش 25 درصدی حقوق تمام کارکنان دولت اشاره کرده است و برای این منظور در اعتبار مربوط به جبران خدمات کارکنان دولت 209 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که نسبت به امسال این ردیف حدود 76 درصد رشد کرده است. 
***
تولید اتوبوس با موتور ساخت داخل
رئیس هیات‌مدیره ایران خودرو دیزل در گفت‌وگو با صداوسیما گفت: در شرایط تحریمی به جای اینکه نگران وارد نشدن قطعات باشیم با اتکا به ساخت داخل و کار جهادی توانستیم موتور اتوبوس را داخلی‌سازی و سپس ساخت اتوبوس را در این مجموعه آغاز کنیم.  مهدی محمدی اضافه کرد: هم‌اکنون روزانه ۴ دستگاه اتوبوس در ایران خودرو دیزل تولید می‌شود در حالی ‌که ظرفیت ما در هر شیفت، تولید ۱۰ اتوبوس و در شبانه‌روز تولید ۲۰ دستگاه اتوبوس است. وی ادامه داد: هم‌اکنون ۷۵۰ نفر در خط تولید اتوبوس ایران خودرو دیزل مشغول به کار هستند که اگر با تامین مالی و عقد قرارداد برای تامین اتوبوس در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به ظرفیت ۲۰ دستگاه برسیم برای 1200 نفر دیگر هم در این مجموعه اشتغال ایجاد می‌شود. رئیس هیات‌مدیره ایران خودرو دیزل همچنین اظهار داشت: برای رساندن تولید به ظرفیت اسمی خود هیچ مشکلی نداریم و تنها مشکل ما تامین مالی و هدایت سفارش‌های تامین اتوبوس از محل ساخت داخل است. محمدی با بیان اینکه کیفیت قوای محرکه اتوبوس ساخت داخل همانند قوای محرکه اتوبوس بنز است، گفت: از نظر بدنه و تزئینات اتوبوس‌های ساخت این مجموعه قابل رقابت با مدل‌های وارداتی و قیمت آن نیز ۳۰ درصد پایین‌تر است. وی افزود: با زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود علاوه بر تامین داخل می‌توانیم اتوبوس‌های ساخت داخل را به بازار‌های آسیای میانه، افغانستان و عراق صادر کنیم. 

Page Generated in 0/0103 sec