printlogo


کد خبر: 228664تاریخ: 1399/10/9 00:00
اخبار

رأی‌گیری درباره کلیات بودجه به تعویق افتاد
عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد با رأی اکثریت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه رأی‌گیری درباره کلیات بودجه سال 1400 به تعویق افتاد. حسینعلی‌ حاجی‌دلیگانی افزود: تصمیم اعضای کمیسیون تلفیق بر این شد تا زمانی که دولت لایحه اصلاحی بودجه را به مجلس نیاورد، رأی‌گیری درباره کلیات لایحه بودجه انجام نخواهد شد. وی ادامه داد: بر این اساس رأی‌گیری درباره کلیات لایحه بودجه 1400 پس از ارائه لایحه اصلاحی بودجه 1400 از سوی دولت به مجلس انجام خواهد شد. حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: طبق تصمیم متخذه، صحبت‌های موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه پس از ارائه لایحه اصلاحی انجام می‌شود تا در فضای جدید و تغییر ایجاد شده در لایحه، نمایندگان نطق‌های خود را داشته باشند. 
***
دژپسند در صحن علنی پاسخگوی وضعیت هفت‌تپه خواهد بود
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به وضعیت نامشخص شرکت نیشکر هفت‌تپه به خانه ملت گفت: وزیر اقتصاد برای پاسخگویی به وضعیت بلاتکلیف شرکت نیشکر هفت‌تپه، به مجلس می‌آید. سیدنظام‌الدین موسوی افزود: طرح سوال از وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام وصول شده بود و آقای دژپسند نیز برای پاسخگویی به کمیسیون آمد اما نمایندگان سوال‌کننده قانع نشدند، بنابراین باید در صحن علنی مجلس پاسخگوی وضعیت نامشخص شرکت نیشکر هفت‌تپه باشد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حتی موضوع استیضاح وزیر اقتصاد نیز فارغ از بحث هفت‌تپه مطرح است و بزودی اعلام وصول می‌شود و این نیز محورهای متفاوتی دارد. 
***
رشد 52 درصدی تولید لوازم خانگی با حذف برندهای خارجی
عضو انجمن لوازم خانگی با اشاره به افزایش 52 درصدی تولید لوازم خانگی با حذف شرکت‌های خارجی، گفت: برای تحقق جهش تولید، باید بروکراسی زائد در بخش تولید حذف شود. مهدی حاجی‌یوسفی با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی یکی از مهم‌ترین صنایع غیرنفتی در کشور محسوب می‌شود و بعد از صنعت خودرو بزرگ‌ترین صنعت کالای مصرفی در کشور به شمار می‌رود، اظهار داشت: تشدید تحریم‌ها و خروج برندهای خارجی از ایران باعث شد طی سال جاری شاهد رشد 52 درصدی تولید لوازم خانگی در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل باشیم به طوری که طی 6 ماهه اول امسال حدود یک میلیون و 264 هزار قلم لوازم خانگی در کشور تولید شده و تقریبا در همه محصولات شاهد رشد تولید بوده‌ایم. حاجی‌یوسفی با اشاره به سهم 5/1 درصدی صنعت لوازم خانگی از تولید ناخالص داخلی به فارس، گفت: با خروج شرکت‌های خارجی از صنعت لوازم خانگی ایران که زمانی حدود 70 درصد در بازار کشورمان سهم داشتند، پتانسیل قابل توجهی برای رشد صنعت لوازم خانگی کشور ایجاد شده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر با خروج برندهای خارجی از کشور، فرصت توسعه برای کارخانه‌های ایرانی فراهم شده است، ادامه داد: تحریم‌ها برای تولیدکنندگان مشکلاتی را در تأمین مواد اولیه و انتقال دانش فنی و تجربه به کشور ایجاد کرده اما از سوی دیگر، فضای خالی بزرگی برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی به وجود آمده که با حمایت دولت و تلاش بخش خصوصی می‌تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه در این بخش باشد. 
***
مذاکرات دستمزد ۱۴۰۰ کارگران امروز کلید می‌خورد
نماینده کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه مذاکرات دستمزد ۱۴۰۰ کارگران از امروز (سه‌شنبه) کلید می‌خورد، گفت: طبق بررسی نمایندگان کارگری، رقم سبد معیشت سال آینده بین 5/9 تا ۱۰ میلیون تومان است. محمدرضا تاجیک دیروز درباره برگزاری جلسه شورای عالی کار، اظهار داشت: طبق دعوتنامه ارسالی از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نخستین جلسه کمیته مزد برای بررسی معیشت کارگران جهت تعیین دستمزد سال ۱۴۰۰ فردا برگزار می‌شود. نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: محور جلسه فردا، تعیین هزینه سبد معیشت کارگران در سال ۱۴۰۰ است؛ وضعیت معیشت کارگران در سال ۹۹ را در چارچوب‌های مشخص بررسی و سپس هزینه زندگی کارگران را در اقلام خوراکی و غیرخوراکی تعیین می‌کنیم. وی درباره معیارهای تعیین هزینه سبد معیشت ادامه داد: وضعیت تورم ۲ سبد معیشت سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ برای تعیین دستمزد ملاک است؛ تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار مشخص کرده است که باید حداقل دستمزد به اندازه‌ای باشد که هزینه معیشت یک کارگر ساده را تأمین کند. طبق آمار مرکز آمار ایران بعد خانوار کارگران 3/3 نفر است؛ بنابراین وضعیت اقلام خوراکی و غیرخوراکی در سال گذشته و سال جاری را بررسی و به‌روز‌رسانی می‌کنیم و در نهایت اختلاف این اعداد به عنوان رقم سبد معیشت سال آینده مشخص می‌شود. 

Page Generated in 0/0078 sec