printlogo


کد خبر: 228733تاریخ: 1399/10/10 00:00
اخبار

تفریغ بودجه ۹۸ نورافکنی برای شناسایی مسیر بودجه سال آینده
عضو هیات‌رئیسه مجلس درباره ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 98 یک ماه زودتر از سنوات گذشته و تاثیر آن بر بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق، به خانه ملت گفت: از دیوان محاسبات برای ارائه گزارش تفریغ بودجه یک ماه زودتر از موعد قانونی تشکر می‌کنم، چرا که در این گزارش، تصویر روشنی از وضعیت اجرای بودجه سال 98 به نمایندگان که در حال حاضر مشغول چکش‌کاری لایحه بودجه سال آینده هستند، ارائه می‌شود. روح‌الله متفکرآزاد ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 98 را در حالی ‌که کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه سال آینده را بررسی می‌کند به نورافکنی تشبیه کرد که مسیر تصویب بودجه 1400 را روشن خواهد کرد و افزود: از آنجا که حرف و حدیث‌های بسیاری درباره لایحه بودجه سال 1400 مطرح شده است، این گزارش به تدوین بودجه واقعی‌تر کمک می‌کند. 
***
انتخاب بین بد و بدتر در بودجه 1400
وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مهم‌ترین نقطه ضعف بودجه 1400 خوش‌بینانه تدوین شدن آن است، استقراض از بانک مرکزی، بورس و افزایش نرخ دلار محاسباتی بودجه را ۳ راه پیش ‌روی دولت برای جبران کسری بودجه دانست. داوود دانش‌جعفری اضافه کرد: بودجه سال آینده در شرایطی تهیه شده است که ما هنوز در تحریم هستیم و درآمد‌های نفتی ما، درآمد‌های بی‌ثباتی است. وی افزود: دولت در سال‌های گذشته برای حل کسری بودجه خود، از بانک‌ها یا بانک مرکزی استقراض کرده یا اوراق بدهی منتشر کرده و با توجه به سررسید این اوراق در سال 1400، دولت رقمی حدود 150 هزار میلیارد تومان به ‌عنوان بازپرداخت بدهی‌های خود به داخل و خارج باید پرداخت کند که حدود 18 درصد منابع درآمدی پیش‌بینی شده است. دانش‌جعفری متذکر شد: از طرفی درآمد‌های دولت کم شده و هزینه‌ها هم به بالاترین سطح خود رسیده و در بودجه عمومی نیز رشد هزینه‌ها به ‌مقدار زیادی دیده شده است به همین دلیل جبران این کسری بودجه که حاصل مابه‌التفاوت درآمد‌ها و هزینه‌هاست، بسیار مشکل است. وزیر اسبق اقتصاد تصریح کرد: در بودجه درآمد‌های نفتی رقم بالایی در نظر گرفته و مقرر شده است روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر شود که این امر ناشی از خوش‌بینی نسبت به آینده و تحریم‌هاست. وی اضافه کرد: اگر این درآمد محقق نشود بین درآمد‌ها و هزینه‌ها شکاف بسیار زیادی ایجاد می‌شود و این شکاف، تبدیل به کسری بودجه خواهد شد. دانش‌جعفری گفت: در این شرایط، دولت با ۲ سناریو مواجه است؛ یا باید صادرات نفت را یک‌میلیون بشکه در نظر بگیرد که در این صورت درآمد‌ها بسیار کاهش می‌یابد و پاسخگو نخواهد بود یا باید سراغ استقراض از بانک‌ها یا بانک مرکزی و یا بازار سرمایه برود. وزیر اسبق اقتصاد ادامه داد: دولت درآمد نفت را در بودجه بالا در نظر گرفته است که در صورت محقق نشدن آن، رقم کسری بودجه خود را از افزایش قیمت ارز دولتی که در لایحه 11500 تومان پیش‌بینی شده است، باید جبران کند. دانش‌جعفری افزود: در بودجه 1400 بحث انتخاب بهینه مطرح نیست، بلکه بحث انتخاب بین بد و بدتر است، زیرا در زمان حاضر، راه‌حل مطلقی که هیچ چالشی نداشته باشد، وجود ندارد. 
***
عدم پاسخ به پیامک موجب تأیید مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود
معاون وزیر راه‌‌و‌شهرسازی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: سامانه املاک و اسکان قابلیت‌های لازم را از نظر زیرساختی دارد اما قانون تکلیفی برعهده دستگاه‌ها گذاشته که مکلفند اطلاعات برخط را به سامانه ارائه کنند که امیدواریم دستگاه‌ها اهتمام لازم را در این زمینه داشته باشند. خانوارها نیز موظفند اطلاعات سکونتی‌شان را در سامانه ثبت کنند. محمود محمودزاده گفت: بر اساس اطلاعاتی که از دستگاه‌های مرتبط به دست آوردیم و آنالیز سامانه، 5/1 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه شناسایی شد که به مالکان آنها پیامک ارسال شد. مالکان باید این اطلاعات را اصلاح یا در صورت صحت، تایید می‌کردند. عدم تایید به منزله خالی بودن واحد تلقی می‌شود. محمودزاده خاطرنشان کرد: ما برای بررسی مرحله آخر به مالکان پیامک ارسال کردیم که پاسخ بدهند. اگر اعتراضی به نحوه شناسایی وضعیت خانه از سوی سامانه املاک و اسکان دارند باید در اختیار ما قرار می‌دادند. مثلا عنوان می‌کردند که واحد فروخته‌شده یا اجاره داده شده است. این رفت و برگشت اطلاعاتی صورت گرفته و برخی افراد پاسخ نداده‌اند، بنابراین اطلاعاتی که وجود دارد تقریبا قطعی تلقی شده و به معنای خالی بودن واحد است. 
***
رشد 44 درصدی هزینه خانوارهای شهری در ۳ سال
بررسی نمودارهای مرکز آمار نشان می‌دهد متوسط درآمد سالانه خانوار شهری سال گذشته برابر با ۵۴میلیون و ۱۰۰ هزار و ۷۰۰ تومان بود که نسبت به سال ۹۶ 47 درصد رشد داشته است. در بخش هزینه‌ها، بین سال‌های 96 تا 98 هزینه خانوار شهری از ۳۲ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان با 44 درصد رشد به ۴۷ میلیون و ۴۳۷ هزار تومان رسید. متوسط هزینه خانوار روستایی نیز در این دوره زمانی رشد داشته است، به این صورت که از مبلغ ۱۷ میلیون و ۶۳۷ هزار تومان در سال ۹۶ به مبلغ ۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال ۹۸ رسید. خانوارهای کشور سال گذشته بیشترین هزینه را در بخش مسکن، سوخت و روشنایی داشته‌اند به این صورت که ۳۴ هزینه مربوط به این بخش است. 

Page Generated in 0/0071 sec