گروه اقتصادی: با صعود سرسامآور قیمت خودرو در ماههای گذشته، شورای رقابت به منظور کنترل قیمتها، اقدام به قیمتگذاری خودروهای تولید داخل کرد. این قیمتگذاری بر اساس فرمولی انجام میشد که در آن تورم تاثیر زیادی داشت اما اکنون با کاهش رشد تورم در ماه اخیر، شورای رقابت از فرمول جدیدی برای قیمتگذاری 18 خودرو رونمایی کرده که با حذف تورم از آن، متوسط قیمت ۳ ماه گذشتهای را در آن دخیل کرده که بالاترین قیمتهای خودرو در آن ماهها ثبت شده است. مشاهدات میدانی حکایت از آن دارد که بازار خودرو پس از این مصوبه شورای رقابت دچار التهاب شده و قیمت خودروها از 5 تا 10 میلیون تومان در این مدت افزایش یافته است.
به گزارش «وطن امروز»، با افزایش پرشتاب قیمت خودرو در ماههای گذشته، شورای رقابت با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و انحصاری بودن این بازار و با استناد به مصوبه شورای اقتصاد که اجازه آزاد بودن قیمت کالاهایی که در کشور بازاری انحصاری دارند را نمیدهد، اقدام به قیمتگذاری انواع خودروها در کشور کرد. این قیمتگذاری بر اساس فرمولی صورت میگرفت که در آن تورم تاثیر بسزایی داشت. پس از این قیمتگذاری، رفتهرفته قیمت بازار از قیمت کارخانه خودرو فاصله گرفت و بعضا تا 150 درصد بیشتر از آن رسید. در ماههای گذشته که نرخ رشد تورم همواره افزایشی بود، شورای رقابت با استناد به نرخ تورم قیمت خودرو را افزایش میداد اما اکنون که رشد تورم کاهش یافته و بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده است، این شورا از فرمول جدیدی برای قیمتگذاری 18 خودرو رونمایی کرد که در آن تأثیر تورم حذف و متوسط قیمت بازار در ۳ ماه گذشته به عنوان فاکتوری جدید در قیمتگذاری انخاب شده است؛ 3 ماهی که شاهد داغترین قیمتهای خودرو بود و روزانه یک رکورد جدید قیمتی در آن به ثبت میرسید. رئیس شورای رقابت با اشاره به تغییرات فرمول قیمتگذاری خودروها بیان کرد: درباره بخشی از خودروها فرمول جدید پیشبینی شده است که طی آن دیگر تورم بخشی که در فرمول قبلی سهیم بود در فرمول جدید قرار نگرفته و قیمت به نوعی بر اساس متوسط قیمت بازار محاسبه خواهد شد.
نکته عجیبی که در فرمول جدید قیمتگذاری خودروها خودنمایی میکند، افزایش قیمت خودرو به شرط افزایش تولید آن است که مشخص نیست شورای رقابت بر اساس کدام مکتب و نظریه اقتصادی از این فرمول رونمایی کرده است. یکی از اصول بدیهی اقتصاد، تاثیر مثبت افزایش تولید بر کاهش قیمت محصول است اما این اصل در فرمول جدید شورای رقابت نهتنها نقض شده که دقیقا خلاف آن عمل شده است.
* فرمول شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو
رئیس شورای رقابت درباره عوامل موثر بر قیمت خودرو گفت: در این فرمول کیفیت و افزایش تولید، عوامل اصلی در افزایش قیمت است، در صورتی که متوسط 50 درصد افزایش در تولید اتفاق افتاده باشد، این عدد به دست آمده را به قیمت شورای رقابت اضافه کرده و قیمت جدید خودرو برای ماه بهمن مشخص میشود اما اگر به هر نسبتی افزایش 50 درصدی تولید محقق نشود، به همان نسبت افزایش قیمت کمتری اعمال میشود.
رضا شیوا تصریح کرد: به عنوان نمونه اگر خودروساز به جای افزایش تولید 50 درصدی به رشد تولید 25 درصدی برسد، مجوز افزایش قیمت برای آنها بسیار ناچیز خواهد بود.
وی خودروهای مشمول قیمتگذاری جدید را نیز اعلام کرد و گفت: پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما، سمند سون پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس توربو، هایما توربو s5 دستی، هایما توربو s7 اتوماتیک، k131، ساینا s، کوئیک، شاهین، آریا برلیانس، چانگان و زوته مشمول فرمول جدید میشوند.
شیوا با اشاره به پیشفروشهای قبلی گفت: پیشفروشهایی که تا 9 دیماه، یعنی زمان اعلام تغییر قیمت فرمول انجام شده، بر اساس فرمول قبلی محاسبه خواهد شد.
* تأثیر مصوبه شورای رقابت بر بازار خودرو
در همین حال بررسی بازار خودرو نشان میدهد مصوبه اخیر شورای رقابت با برهم زدن آرامش بازار، موجب افزایش ۵ تا ۱۰ میلیونی قیمت انواع خودرو شد. فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت خودرو متأثر از جو روانی تغییر قیمت ۱۸ خودرو آن هم از اوایل بهمنماه بوده است و به طور حتم طی چند روز آینده فروکش خواهد کرد. بر این اساس پژو پارس از ۱۹۲ میلیون تومان به ۲۰۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از 1۸۷ میلیون تومان به 1۹۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ 5 از ۲۴۰ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان، سمند از ۱۷۶ میلیون تومان به ۱۸۰ میلیون تومان و پراید از ۹۵ میلیون تومان به ۱۰۳ میلیون تومان رسیده است.